Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-18, 23:16
Sofie:) Sofie:) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Skiathos eller Kefalonia

Hej!
Jag och min sambo ska till Grekland i sommar, vi kan inte bestämma oss för vilken ö, antingen kefalonia- hotell Lassi, eller Skiathos- hotell Villa Alexis? Vi tycker om att sola och bada och gå ut och äta på kvällen, vilket skulle ni rekomendera???

Är det kvällsol på Villa Alexis?( terasserna är mot havet),är terrasserna bra? Jättetacksam för svar vi måste bestämma oss nu innan resorna e slut...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-19, 11:25
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 712
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Hej!
Jättesvårt att svara på .... Jag har varit ett antal ggr på båda öarna. De senaste åren har jag besökt Kefalonia, men i år åker jag tillbaka till Skiathos ...
Kefalonia är ju en av de vackraste öarna som finns. Hotell Lassi ligger oxå bra till i förhållande till Argostoli och ni har 2 riktiga kanonstränder i byn. Det finns många riktigt fina stränder runt ön.
Ön är oxå mer genuint grekisk jmfr med Skiathos. Det finns mer kulturella utflyktsmål dessutom. Ön är mer en familje-ö.

Skiathos slår allting i fråga om underbara sandstränder med kristallklart vatten på en liten yta. Ön har en fantastisk charm och staden är jättefin. Ön passar dessutom både gammal och ung. Jag älskar sandstränder och därför är ön helt perfekt ...
Det finns ju oxå en hel del att göra på Skiathos. Båtutflykter mm...
Alexis har jag bott på. Det ligger en bit utanför stan, så man får promenera en bit, men det är väl iofs bra. Vi hade en balkong och följeslagarna hade terass. Det var helt ok. Utsikten mot havet var bedårande!

Jättesvårt att skilja öarna åt. För sol & bad samt restaurangbesök är det ju svårt att rekommendera den ena före den andra.
Mitt förslag blir; Åk till Kefalonia nu i år och till Skiathos nästa gång ..
Hälsar
C@nny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-19, 17:25
missmathildas avatar
missmathilda missmathilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 17
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Jag har sökt både Kefalonia & Skiathos; Två fina öar, helt klart.
Min personliga favorit är Skiathos. För mej vinner den ganska stort faktiakt. Jag älskar riktigt fina sandstränder, vilket gjorde att jag blev besviken på Kefalonia. Men jag ska tillägga att vi endast besökte stränderna i Lassi, upplevde dom steniga och smala.. Men frågan är om det är rättvist att jämföra Kefalonia med en ö som har greklands finaste stränder..

Tror inte ni blir besviken på någon av öarna, men skulle jag välja så blir det Skiathos. Gör ett återbesök igen om 3 veckor!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-19, 18:03
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 712
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av missmathilda Visa inlägg
Jag har sökt både Kefalonia & Skiathos; Två fina öar, helt klart.
Min personliga favorit är Skiathos. För mej vinner den ganska stort faktiakt. Jag älskar riktigt fina sandstränder, vilket gjorde att jag blev besviken på Kefalonia. Men jag ska tillägga att vi endast besökte stränderna i Lassi, upplevde dom steniga och smala.. Men frågan är om det är rättvist att jämföra Kefalonia med en ö som har greklands finaste stränder..

Tror inte ni blir besviken på någon av öarna, men skulle jag välja så blir det Skiathos. Gör ett återbesök igen om 3 veckor!!
Hej!
Ursäkta, men jag har alltid bott i Lassi alla gångerna jag varit på Kefalonia. Jag har inte sett en enda sten på Makris och Platis Gialos, som är de två stora fina stränderna i byn. (iofs är de inte så djupa, men heller inte jättesmala). Jag skulle aldrig ha skrivit så bra om dessa stränder om de inte hade varit riktiga sandstränder, då detta är min grej.
Det finns ju iofs fler, mindre stränder i Lassi-området där det finns lite sten.
//C@nny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-19, 20:50
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Tack Conny för utförlig info om stränderna kring Lassi! Det låter perfekt för oss! Med det antalet inlägg om Kefalonia som du har skrivit så känns det som att du brinner för ön - det kan inte vara helt fel! Ändå är jag lite reserverad, kan det bli så bra?

Det får vi se...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-19, 21:06
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 712
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Tack Conny för utförlig info om stränderna kring Lassi! Det låter perfekt för oss! Med det antalet inlägg om Kefalonia som du har skrivit så känns det som att du brinner för ön - det kan inte vara helt fel! Ändå är jag lite reserverad, kan det bli så bra?

Det får vi se...
Hej Gita!
Ja, det är en fantastisk ö. Jag har bara varit på en bråkdel av alla öar, men denna sticker verkligen ut. Men man måste ju förståss bilda sig en egen uppfattning om ön oxå. Var och en har ju sin smak. Samtidigt så ska man väl inte förvänta sig att det är paradiset man åker till. Men ön är verkligen vacker om man reser runt och suger i sig av allt....
Första resan dit var för mig, helt förutsättningslös. Jag visste inte så mycket egentligen. Men efter några resor ytterligare så växte min beundran för ön.
Fråga Panankakis, han reser tillbaka för 18:e gången tror jag .... Där ligger man i lä ...
I sommar reser vi "tillbaka" till en annan favorit, Skiathos! Men vi har redan pratat om att sen åka till Kefalonia igen ...

//C@nny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-19, 21:20
Sofie:) Sofie:) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Tack för alla svar
Var är stranden mest långgrund på Kefalonia (Lassi) eller Skiathos (Megali ammos)? Finns det strandtavernor på Lassi?Finns det poolbar på Lassi Hotell?
Som jag förstår så finns det strandtavernor på Megali ammos, har jag rätt? Det är alltid mysigt å äta lunch eller ta en drink på stranden

Är det någon som vet hur markterasserna är på Villa Alexis, är det nån som sett hundar på hotellområdet?(är väldigt hundrädd)

Jag är jättetacksam för alla svar, det lutar åt Skiathos...men det är inte lätt.....
Hälsningar Sofie
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-19, 22:09
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Har inte varit på Kefalonia så vet inte hur det ser ut där men Megali Ammos-stranden är kantad av tavernor...i alla fall om man går längs stranden mot staden.

Du behöver inte oroa dig för hundar på hotellet, det är rätt så backigt och en del trappor att ta sig upp för till Villa Alexis, så skulle inte tro att hundar gör sig besväret att knalla dit upp
Ni blir inte besvikna på hotellet, fantastisk utsikt och fina rum
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-19, 22:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Kul att det skrivs så många tips om Kefalonia. Tack C@nny, Panakakis och alla andra.

Vi har också, som Gita och flera andra, lockats av denna ö som vi tror är mycket grön och vacker (lite läskigt känns det kanske med tanke på hyrbil och den mycket kuperade terrängen) och har nu biljetter liggande till sommarens första Greklandssemester. Efter att vi har sett så många fina öar i Grekland förväntar vi inte att allt alltid behöver vara bättre och bäst för att vara BRA, jag tror att Kefalonia blir en upplevelse med sin egen charm.

Sofie, om du åker till Skiathos så kom ihåg att det finns så många vackra stränder med underbar sand och klart vatten och tavernor - hoppas inte bara att du stannar vid Megali Ammos, där har jag aldrig badat även om jag varit på Skiathos många gånger, tycker att det finns allt för många fina stränder runt om ön som man bara måste se. Men som någon annan skrev, det blir nog jättebra vilken ö man än väljer och den ön man inte väljer i år finns ju kvar till ett annat år.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-20, 15:43
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 712
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie:) Visa inlägg
Tack för alla svar
Var är stranden mest långgrund på Kefalonia (Lassi) eller Skiathos (Megali ammos)? Finns det strandtavernor på Lassi?Finns det poolbar på Lassi Hotell?
Som jag förstår så finns det strandtavernor på Megali ammos, har jag rätt? Det är alltid mysigt å äta lunch eller ta en drink på stranden

Är det någon som vet hur markterasserna är på Villa Alexis, är det nån som sett hundar på hotellområdet?(är väldigt hundrädd)

Jag är jättetacksam för alla svar, det lutar åt Skiathos...men det är inte lätt.....
Hälsningar Sofie
Hej Sofie!
De 2 stora fina sandstränderna som ligger i Lassi är inte så så jätte-långgrunda. Dom är väl av "medelklass" Vi har ju åkt med vår lilla tjej som fyllde både 2 och 3 år där nere, och badet var väl kanske inte ultimat för en sån liten människa. Men man får ju vara med och bada själv. Mounda beach var däremot perfekt och några andra stränder oxå, ex.vis Ai Helis i Svoronataområdet, där det var mer långgrunt. Antonio's Beach är oxå en barnvänlig strand i Lassi. Den kallas oxå för “the quiet beach”. Detta pga att om det är blåsigt på Makris & Platis, så är det lugnt på Antonio’s.
Dessa stränder har solstolar, tavernor eller cantinor.
Kalamia beach har solstolar samt en cantina.

På Lassi hotell i Lassi finns det ingen pool-bar.

Skiathos:
Jag skrev om markterasserna på Alexis i ett tidigare inlägg i tråden. Om jag inte missminner mig så har alla uteplatser o balkonger på hotellet havsutsikt.
Jag har aldrig sett hundar i hotellområdet heller.
Det finns ju ett Dog-shelter i närheten av Panagia Kounistramon, där man tar hand om herrelösa hundar. Jag var där första gången 2000, och de gör fortfarande ett fantastiskt jobb med hundarna. De som jobbar där får ”avlöning” genom donationer mm. Målet är att försöka ge hundarna nya hem i Europa. Man kan m.a.o. köpa en hund där och få hem den så småningom (efter all papperexercis, karantän osv.

Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-02, 15:40
missmathildas avatar
missmathilda missmathilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 17
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Vi måste helt enkelt inte varit på de stränderna i Lassi som ni beskriver Vi var lite i utkanten tror jag, det var typ vi och några till.. Så troligtvis var det en mindre strand. I övrigt tyckte jag om Kefalonia, dock reste vi inte runt så mycket. Men tror inte man blir besviken om det är Grekland man vill ha. Och som sagt är jag bortskämd med Skiathos stränder..vilket gör det hela rätt orättvist enligt mitt tycke.

Hälsningar Mathilda
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-02, 22:20
Snuttjulles avatar
Snuttjulle Snuttjulle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Järfälla
Inlägg: 16
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

För att vara på den säkra sidan åker vi till Kefalonia imorgon ( 2 veckor med yngste sonen ), bor på Lassi, hyr bil några dagar för att se oss omkring, och tar förmodligen en vecka ensamma på Skiathos i September. På så sätt gör vi två flugor på smällen dvs betar av det göttaste på samma sommar

Snuttjullle & Gita
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-19, 22:12
Snuttjulles avatar
Snuttjulle Snuttjulle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Järfälla
Inlägg: 16
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia

Nu är vi tillbaka från Kefalonia och har massor av trevliga minnen och foton. Kommer att skriva en utförlig redogörelse inom kort, men så mycket kan sägas att stränderna närmast hotell Lassi var en besvikelse. Den ena kallade vi för "prutt-stranden" pga sumpgas som läckte upp ur marken/vattnet, och den andra var grå, liten och tråkig.

Skall man ha någon stil så blir det närmaste nog Makri Gialos.
Denna var dock ganska trång och turistisk. Olika stilar av solstolar med t.ex. ligg-kuddar och vita svepningar blandat med de vanliga typerna av solstolar och parasoll.
Servering vid solstolen om man ville. Tjejer som kom och tog upp beställning på t.ex. sallad, toast och öl som sedan serverades på plats.
Vi som är lata tog till att börja med taxi till denna strand som iofs ligger inom promenadavstånd från hotell Lassi men lite för långt att gå för oss.

Tycker att hyra bil är ett måste på Kefalonia om man bor i Lassi.
Dels för att komma till lite bättre stränder, men också för att se sig omkring.
Angående bilhyra så rekommenderar jag att hyra på plats. Vi bokade första bilen via Airtours hemsida i samband med resan, men när man kommer ner så tillkommer försäkring för hjul, däck ( punktering ) och underrede på 40 EUR för 3 dagar.
Om man hyr på plats vet man totalpriset för bil inklusive alla försäkringar.
Vi hyrde annan bil 5 dagar andra veckan och fick bra pris inkl alla försäkringar via Airtours-guiden.

Som sagt, kommer att skriva utförligare reseskildring snart med bifogade foton.

/Kristian
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT