Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-19, 10:29
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Påskresan till Egina

Då var det dags igen då, för min andra påsk på Egina och det är min 10-12 resan dit totalt.



Resan började inte alls bra, förseningar och överbokningar från Visby till Arlanda. Ett tag såg det ut som om det inte skulle bli någon greklandsresa för mej, men så satte SAS in en extra maskin, avgång 23:30, pust. Övernattade hos vänner och ut till Arlanda tidigt dagen efter, flyget skulle gå 8:40. Efter tre gatebyten och en trasigt startmotor med en timmes försening som följd så bar det då äntligen iväg.
Efter vi landat så bestämde jag mej för att prova att ta tåget till Pireus som omväxling, det blir alltid annars buss X96. Tåget kostade 8€ och tog en timma. Bussen kostar nuförtiden 5€ och tar 1½ timme genom röriga Athen. Så tåget kan vara att föredra, blir dock ett byte vid Monastiraki. En stor nackdel med tåget var alla dessa tiggare som sålde pennor och spelade dragspel och var verkligen "up in your face" Väl i Pireus så hade jag sånt flyt att båten avgick efter 5 minuter. Det går ju iofs båter nästan hela tiden till Egina, men så här års så är det lite glesare mellan turerna. Jag hamnade förstås då på den långsammaste båten, Nektarios, 1½ timme. Men vem har bråttom, det är ju semester. Snälla George mötte mej så jag slapp ta taxin. Bussavgångarna från Egina town till Agia Marina är numera bara tre till antalet/dag. Hoppas det blir fler under sommaren. Först åkte vi upp till Mesgros där vännerna satt o värmde sej i stugvärmen med eld i öppna spisen och spelade kort.



Detta är Vasilis barndomshem (till höger på bilden), fast eg bor han och Evelin (till vänster) i Agia Marina och driver Artemis Rooms. Så efter vi har kramats och ätit lite så åkte vi ner till hotellet, det var riktigt ruggigt väder så Evelin hade lagt in ett varmt o skönt duntäcke till mej.



Och ställt in påskgodis



Artemis Rooms är inte känt för sin vackra utsikt utan för värdparet. Från rum 8 ser det ut så här, men det gör ingenting.



Evelin och Vasilis Rodakis är dom mest fantastiska människor. Så alla vi som är med på bilderna är gäster på hotellet som med tiden har blivit familjemedlemmar, en del är dock gamla vänner till Vas sedan ungdomsåren.
Dagen efter låg jag faktiskt mest under mitt sköna duntäcke och läste, snöblandat regn!!!! Jag tog en liten promenad ner till stranden för en omelett och den obligatoriska Mythosen, trots att det var långt i från öl-väder, brrrrr.



Kvällens måltid blev bestämt att den skulle intas på O Takis i Alones. Charmigt ställe men inte så mycket mat för en vegetarian. Vi gick ut i köket och pekade på vilken maträtt man ville ha. Där fanns mycket lamm och kanin, och bara en veg.rätt, potatis/böngryta





På långfredagen kom äntligen solen fram, lite kallt i vinden fortfarande. Men jag hade lä på min balkong så det var inga problem att sitta och sola där. Stranden är härligt tom fortfarande.







Och härliga Pablo och Lia slog upp portarna på Akroagali Ouzeri, det här är "homebase", här hittar man alltid några bekanta. Och den här dagen hittade jag Paul från Holland där, han och Monique bor mestadels av året numera i Ag.Marina.





Och här kan man få den godaste Mastichan som finns. En sorts likör som är silade genom pinjeträdsrötter, fantastiskt smaskig. Pablo får den levererad i petflaskor, men det finns att köpa i butiker också. Finns tom en Masticha stoor på flygplatsen. Men de sorterna är utspädda med vatten till ca 20% och har då förlorat den härliga smaken av pinjeträd.



En kväll så åt jag min middag utan vännerna, det kan i bland vara så skönt att bara få sitta tyst och njuta. Den här kvällen blev det på Kiriakakis, med härlig utsikt i solnedgången och god mat.





LÅngfredagen var vi i kyrkan för att sen gå och äta på Achillion och se när processionen vandrade förbi.





En av dagarna traskade jag till lilla stranden som ligger bortom Ag.Marina. Man måste gå förbi det gamla stora ofärdiga hotellet och följa vägen till nästa lilla vik, Vlychada



Och en annan dag vandrade jag upp till Afea templet. Eftersom jag varit inne på tempelområden så många gånger tidigare så blev det inga bilder på det, men väl en bild på caféets goda pistageglass.



Gjorde också en avstickare till nunneklostret som ligger längre in på vägen från Afea. Agios Mina tror jag att det heter, det bor ca 35 nunnor där.



Och så var det kyrkan igen då, påskafton och midnattsmässan.



Xronia Pola och Kalo Paska på er alla.



När vi sen kommer hem så ska Vasilis välsigna huset genom att dra ett svart kors med ljuset i porten in till hotellet. Blev ingen bild på det, bara en helt fantastisk video. Där han i princip välsignar oss alla som har funnits här hos dom i dessa svåra tider. "You are family"



På påskdagen brakar festen loss, fastan är slut och nu ska det ätas, drickas och dansas. Så blev det också. Jag hade så trevligt så jag glömde ta kort men här kommer några stycken. Påsken firade vi uppe i Mesagros, dit även grannar och släktingar kom indansande under kvällen.





Eftermaten promenad med hundarna. Här är detta året, Grekland, Sverige, HOlland, UK, Tyskland och Österrike representerat. Vi saknade vännerna från Egypten och Sydafrika i år.



"Sista måltiden" åt vi på Kostas i Alones, fantastisk god mat och gott eget vin.



Och på hemresedagen såg vädret ut så här. Fantastiskt skönt att man fick några varma dagar i solen.


Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-19 klockan 19:13.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-19, 10:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Påskresan till Egina

Kan tyvärr inte se en enda av bilderna.
Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-19, 10:55
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Påskresan till Egina

Men hur i hela friden gör man?? Jag la in url länkar men det verkar ju inte var den rätta metoden. Och hur redigerar jag mitt resebrev??
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-19, 10:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påskresan till Egina

Härliga bilder! Fint resereportage. Vädret hade vi ungefär samma du på Egina och jag på Tinos. Jättekallt först och sen sommar!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-19, 10:58
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Påskresan till Egina

Ja, men så bra. Du kan se bilderna Lissi? Masse kunde inte se någon säger han. Har jag gjort något tokigt eller?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-19, 11:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påskresan till Egina

Ja bilderna kom när man klickade på länken..Men det är ju ibland så här på forumet, att vissa ser utlagda bilder, vissa inte...Beror kanske på ens inställningar..

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-19, 11:10
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Påskresan till Egina

Jag hade velat att bilderna skulle synas direkt, inte via länk. Men jag lyckas inte klura ut hur man gör, och då är jag ändå en som jobbar med datorer hela dagarna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-19, 11:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Påskresan till Egina

Då sätter du IMG-taggen före och efter länken, t ex

Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-19, 12:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Påskresan till Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Då sätter du IMG-taggen före och efter länken, t ex

Nu har jag gjort det och bilderna syns.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-19, 12:56
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Påskresan till Egina

Tack för hjälpen med bilderna Janne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-04-19, 12:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Påskresan till Egina

Citat:
Ursprungligen postat av mamma mu Visa inlägg
Tack för hjälpen med bilderna Janne
Det är jag som ska tacka för att du delar med dig.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-04-19, 13:01
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Påskresan till Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är jag som ska tacka för att du delar med dig.
En fråga till bara, hur gör jag om jag vill gå in och ändra något? Fattas en bild märker jag. Tidigare så hittade jag Editera knappen nere t höger, men nu finns den inte där längre...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-04-19, 13:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Påskresan till Egina

Tack för hjälpen. Nu ser jag också bilderna.

Nu ska jag i lugn och ro gotta mig en stund av din rapport och dina bilder från det kära Egina.

När det gäller Editera-knappen så är det såvitt jag vet så att den finns bara tillgänglig under en liten stund efter att man gjort inlägget, och då kan man med hjälp av den gå in och ändra. Men när den försvunnit går det nog inte längre att gå in och ändra själv. Då får man nog be Redaktör Janne om hjälp.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-04-19, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Påskresan till Egina

Citat:
Ursprungligen postat av mamma mu Visa inlägg
En fråga till bara, hur gör jag om jag vill gå in och ändra något? Fattas en bild märker jag. Tidigare så hittade jag Editera knappen nere t höger, men nu finns den inte där längre...
Som Masse skriver så har man endast 60 minuter på sig att editera ett inlägg. Jag kan fixa ändringen åt dig.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-04-19, 13:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Påskresan till Egina

Ahh så härligt att läsa och se de fina bilderna från Agia Marina. Det känns nästan som att jag är där själv igen. Inte minst när man ser de blå stolarna på stranden.

Tack Mamma Mu!

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-04-19, 14:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Påskresan till Egina

Tack för trevliga bilder, förstår att du gillar Egina väldigt mycket!..
Kul också att du har flera vänner där att möta upp och umgås med, då känns det väl nästan som att åka hem!

Sunny, som längtar till Grekland, nu är det mindre än 2 veckor till MIN resa....
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-04-19, 14:44
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 863
Standard Sv: Påskresan till Egina

Men oj vilken härlig rapport! Jag kände igen en avskalad Agia Marina. Tack så jättemycket!

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-04-19, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Påskresan till Egina

Nu har jag läst om din resa, och jag bockar och bugar: tack!

Det är en ynnest att få lära känna folk så väl som du har gjort. Förstår verkligen att du återvänder, och åker ner under lågsäsong.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-04-19, 18:03
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Påskresan till Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Som Masse skriver så har man endast 60 minuter på sig att editera ett inlägg. Jag kan fixa ändringen åt dig.
Jag vill lägga till en bild över vilken tråkig utsikt det är från hotellet.



Det finns en bit upp i texten där jag berättar att Artemis Rooms inte är känt för sin fina utsikt. Från rum 8 ser det ut så här, men det gör ingenting.

Tack för hjälpen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-04-19, 19:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Påskresan till Egina

Citat:
Ursprungligen postat av mamma mu Visa inlägg
Jag vill lägga till en bild över vilken tråkig utsikt det är från hotellet.
Fixat.

Nu lyckades du lägga ut en bild.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT