Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-24, 20:37
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Undrar om ni kan ge tips på en bra alltiett skrivare som har en riktigt bra scanner när det gäller foton och helst också negativ?


Tänker även ge mig själv en ny kompaktkamera i julklapp. Först tänkte jag en Canon men sen är det ju så många här som har Panasonic TZ och de korten blir ju jättefina. TZ40 kan man nu få för ca 2000kr så jag vill så gärna trycka på köpknappen (tyvärr går ju inte TZ30 att köpa längre) TZ60 är ju den nyaste men jag är ingen jätteerfaren fotograf så jag tänker att TZ40 kanske räcker till mina behov?
Har aldrig haft en Panasonic, är den lätt att lära sig?
Och framför allt är ni som har den fortfarande nöjda?


Ylva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-25, 08:10
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Tänker även ge mig själv en ny kompaktkamera i julklapp. Först tänkte jag en Canon men sen är det ju så många här som har Panasonic TZ och de korten blir ju jättefina.
Det kan bero lite på fotgrafen... Jag bestämde mig för ett par år sedan att aldrig mer använda auto. Det var roligt!
Det finns de som säger att det blir mycket bra bilder med min kamera. (Inte mitt fel...) Och de finns de som efter ett tag imponeras av min kamera. (Inte av mig!)
Proffsfotografer brukar använda "min" kamera som andrakamera.
Det är inte bara Panasonicägare på Kalimera, men vi är lite tystare, blygsamma kanske man kan säga. Se upp för trender.
Skulle det otänkbara hända att jag tvingas köpa ny kamera, köper jag en senare version av samma kameramodell.
En gång Canon PowerShot (G9) alltid PowerShot (G idag).

Ha det!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-25, 09:56
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Tack för svar och nu börjar jag nog vela igen...
Min första digitalkamera var just en Canon PowerShot, och jag var jättenöjd med den, men tiden gick och fotandet krävde större minneskort som kameran inte kunde ta. Så det blev ett snabbt impulsköp av en samsung för ett par år sen och den lever helt sitt eget liv Har fått en del kanonbilder med den men hur det gick till vet jag inte, kameran är totalt nyckfull
Därför tänkte jag först på en Canon igen för jag tyckte den var väldigt enkel att lära sig och menyerna var helt logiska och det var jag som hade ett finger med i spelet när bilderna blev bra
Skall nog läsa på lite om Canon Powershot nu, den har ju legat bra till på några tester jag läst.
Ylva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-25, 13:43
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Skall nog läsa på lite om Canon Powershot nu, den har ju legat bra till på några tester jag läst.
Kokt!
Obs. det är G-serien jag talar om. De andra PowerShot-serierna känner jag icke till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-25, 20:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Därför tänkte jag först på en Canon igen för jag tyckte den var väldigt enkel att lära sig och menyerna var helt logiska och det var jag som hade ett finger med i spelet när bilderna blev bra
Om du är nöjd med Canon finns det stor chans att du blir nöjd med en nyare version också. Det är en stor fördel att kunna menyer och knappar. Jag är mycket nöjd med mina Lumix, och skulle inte våga byta, fast det kanske finns bättre.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-26, 05:47
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är en stor fördel att kunna menyer och knappar. Jag är mycket nöjd med mina Lumix, och skulle inte våga byta, fast det kanske finns bättre.
Sannerligen instämmer jag. Att kunna menyer etc etc, höjer bildkvalitén.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-12-01, 19:56
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Janne är du helt nöjd med din TZ40?
Det blir nog en Panasonic för mig ändå eftersom jag varit sugen på den länge (Annki tar fantaskiska blombilder med sin TZ30).
Tid har jag ju att lära mig den, det jag funderat på är ju om jag skulle ta en TZ60 istället men för mina behov (mest blommor och aktiva barnbarn)kanske en TZ40 är fullt tillräckligt? Använder du touchskärmen något?


Xenos tack för svar, men det lutar nog åt en Panasonic ändå, Canon G-serien ligger lång över min budget.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-12-02, 07:25
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Xenos tack för svar, men det lutar nog åt en Panasonic ändå, Canon G-serien ligger lång över min budget.
Jag förstår!
Min med egentligen...
Lycka till
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-12-03, 12:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Jag har en TZ60 idag. Hade en TZ30 tidigare, och andra versioner ännu tidigare. Om jag vore dig skulle jag ha valt en TZ40, du får en bra kamera till ett bra pris. Jag hade antagligen behållit min TZ30 om det inte hade kommit smuts i objektivet på grund ovarsam hantering. Om du köper den kan jag tipsa om den del fiffiga inställningar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-12-03, 15:52
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Janne är du helt nöjd med din TZ40?
Det blir nog en Panasonic för mig ändå eftersom jag varit sugen på den länge (Annki tar fantaskiska blombilder med sin TZ30).
Tack ska du ha Ylvan, men vet du vad? Jag har faktiskt en så ålderdomlig modell som TZ5. Är jättenöjd med den, så än har jag inte haft någon anledning att byta upp mig. Men så småningom kommer det väl antagligen att bli så, och då blir det säkert en TZ igen.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-12-04, 10:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Jag hade en TZ5 först och har nu en TZ20 - och jag är inte jätteentusiastisk längre. Har slutat använda den i Grekland, min dåvarande iphone5 tog bättre bilder i dagsljus än Lumixen. Och nu har jag ju en ännu bättre kamera i iphone.

Men: det här kanske beror på att jag inte använder kameran rätt. Jag tycker att den är svår, inte användarvänlig eller intuitiv. Att plugga in manualen har jag inte haft tålamod till, jag har använt autofokus till allt - och då blir det alltså bättre bilder med mobilen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-12-04, 12:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
jag har använt autofokus till allt - och då blir det alltså bättre bilder med mobilen.
Ny chans för mig... Just "auto" har applåderats i G-serien. Men "programautomatik" är ånnu bättre.
Den är verkligen värd sitt, dyra, pris.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-12-05, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men: det här kanske beror på att jag inte använder kameran rätt.
Det finns en funktion som heter "Happy color", om du använder den så blir det bättre bilder.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-01-14, 17:16
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Nu sitter jag här som lycklig nybliven ägare till en TZ40


Så Janne jag tar tacksamt emot alla tips du har om fiffiga inställningar mm
Ylva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-01-14, 18:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Nu sitter jag här som lycklig nybliven ägare till en TZ40
Jag med
Visserligen har jag varit (och är) supernöjd med min TZ5, men man måste (?) ju uppdatera sig ibland.

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-01-15, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Så Janne jag tar tacksamt emot alla tips du har om fiffiga inställningar mm
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag med
Så himla fiffiga är de kanske inte, men de får mig att ta bättre bilder.

Jag använder nästan alltid IA när jag fotograferar. Den funkar bra till allt. IA vet om man tar en landskapsbild, en närbild, en kvällsbild eller ett porträtt.

De inställningar jag gör i menyn för IA är att ha högsta kvalité och så många megapixlar det finns, och jag väljer färgläge ”Happy”. Den funktionen gör att bilderna får den färg som ni ser den i verkligheten, och ibland till och med lite bättre än så. Soldis och annat kan annars göra bilderna lite ”dassiga”. Sedan sätter jag blixten på ”Forcerad av”. Annars tar kameran bilder med blixt i tid och otid. Jag gillar inte att använda blixt.

Under programmet P gör jag andra inställningar. Jag sätter Auto på allt som går att välja Auto på. Under AF-läge väljer jag 23 områden. Sedan sätter jag blixten på ”Forcerad på”. Enda gången jag använder programmet P är när jag ska fota med blixt, för ibland krävs det, fast jag är motståndare till blixtbilder. Jag försöker i möjligaste mån foto utan blixt, även när det är mörkt.

Ibland använder jag programmet SCN. Främst om jag ska foto solnedgången, eller fota rakt in i solen under dagtid. Funkar kanonbra. Ska jag ta en bild genom ett fönster, eller genom vatten, använder jag också SCN.

För att ta riktigt bra kvällsbilder använder ni IA (utan blixt), sätter kameran på ett plant ställe och använder självutlösaren.

Så här skrev jag i en annan tråd angående var man mäter ljuset.

Något som är väldigt viktigt är var man mäter ”ljuset”. Jag "hämtar" många gånger ljuset på en annan plats än där motivet finns, och sedan håller jag inne avtryckaren, flyttar kameran, och knäpper av. Titta i displayen så ser du vilket ljus som passar bäst. Om jag till exempel ska fota en strand där mina ögon ser ett blått hav, kanske kameran inte ser det blåa vattnet. Då mäter jag ljuset på något annat ställe, tittar i displayen, och när vattnet i displayen är lika blått som i verkligheten tar jag med mig de ljusinställningarna och knäpper av.

Det är svårt att förklara i text, det hade gått mycket lättare om ni satt bredvid mig, men det gör ni ju inte.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-01-15, 11:32
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Tack för alla tips Janne, alla tips mottages med tacksamhet


Jag hade nog redan kommit fram till samma inställningar i IA läget när jag satt med kameran igår kväll. Om Happy inställningen hade jag ett svagt minne av att jag läst i en tidigare tråd så den har jag valt nu.
Men nu antagligen en dum fråga: i IA läget finns ju inte något val för kvalitet men visst är det väl så att högst kvalitet = flest megapixlar?


Nu skall em ägnas åt att fixa resten av dina rekommenderade inställningar i de andra programvalen och försöka hitta lite bättre i menyerna. Får se när halkan ger med sig så jag vågar mig ut för att testa kameran, det skall bli jättespännande!


Ja synd att vi inte kunde ha en liten kameralektion IRL


Om förvirringen slår till så hör jag av mig igen om det är ok?


Ylva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-01-16, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tips på bra alltiett/scanner + kompaktkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Men nu antagligen en dum fråga: i IA läget finns ju inte något val för kvalitet men visst är det väl så att högst kvalitet = flest megapixlar?
Stämmer bra det, där går inte att göra så många ändringar.

Citat:
Om förvirringen slår till så hör jag av mig igen om det är ok?
Självklart.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT