Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-10, 17:41
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Oliver

En dag i olivlunden november 2003

Denna dag är ytterligare en strof ur minnet. Dagen började med en tripp in till stan och en affär där de sålde allt möjligt från spadar till fröpåsar. På inköpslistan stod det nät till olivträd. Min vän beställde och jag betalade. Att sex nät kan kosta så mycket! Tja, man har väl inget val om man inte ska plocka en och en från backen. En sväng till Lidl på hemvägen för diverse matinköp och lite dricka. Öl ska vi ha sa Zacharias. Det var rea på ett flak med någon tysk öl. Ganska god så här i efterhand.

Upp till träden och packa ur näten. Då kommer regnet. Inte vilket regn som helst utan himlen öppnade sig totalt. Typiskt höstregn på Kreta. Regnet varade i tio minuter och vi satt i bilen och tog varsin öl. Det här är inget bra sa Zach. Men vad kan man göra. Just ingenting åt vädrets makter. Dagen hade börjat så bra för det är inget bra att plocka i fullt solsken, utan är det lite mulet så är det bra.

Väl efter regnet var det så dags att börja med näten. Först plocka bort kvistar och skräp på marken. Zach hade en kratta med sig så jag fick kratta av runt träden. Det var ingen liten hög som jag fick ihop.
-Vad ska vi göra med det här?
Det bränner jag i vinter svarade Zach. Nåväl, dags att lägga ut näten. Det var knepigt att knyta ihop de vid stammen.
]Nu vet jag varför du fick de här kläcker Zach ur sig. Det är dåligt med frukt på dom och de är inte beskurna på länge.
-Hur beskär man då?
-Jag ska visa dig när det är dags fick jag till svar.
Träden står som i en trekant längst ut i en liten sluttning. Bild finns här http://picasaweb.google.se/ulfwiman

Nu tittar solen fram en stund och torkar upp allting. Marken ångar och likaså träden. Vi sitter och röker o dricker pilsner. Tur att jag köpte ett helt flak. I och för sig bara 33 cl burka. De är ju inte direkt kalla just nu, men de står under bilen för att solen inte ska komma åt och värma de ytterligare. Temperaturen är behaglig enligt min åsikt. Jag går i t-tröja och Zach har jacka på sig.
-Fryser du inte frågar han mig?
-Näe, för oss nordbor är det här behagligt.
Han bara skakar på huvudet. Nu är det dags att börja jobba. Vi ruskar grenarna och det regnar oliver. Hopsamling och lägga i korgen. Resultatet blev knappt 50 liter. Korgen blev inte full, så nu förstår jag vad han menade om dåligt med frukt.

Efter utfört arbete var det dags för hemfärd. Jag tänkte att vi skulle fara förbi olivfabriken och få skörden pressad. På fabriken skrattade han åt mig när han såg resultatet. Okay, jag tar dom och du får det här i stället, varav han langade över en 5 liters dunk med färdigpressad olivlja. Inte min, men ändå. Olja som olja och den som han gör är bra.

Slut för idag

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-04-10 klockan 17:55.
  #2  
Gammal 2008-04-10, 17:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Oliver

HÄRLIG LÄSNING....men tyvärr har jag inte permission to access" så bilden går inte att se...

2003 var vi i Platanias i oktober just när det första regnet sen april kom enligt pensionatsvärden..OJ vad det regnade och gator och vägar var glashala!

Lissi
  #3  
Gammal 2008-04-10, 17:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Oliver

Tyvärr kan man inte se bilden Ulf.

Citat:
Jag går i t-tröja och Zach har jacka på sig.
-Fryser du inte frågar han mig?
-Näe, för oss nordbor är det här behagligt.
Han bara skakar på huvudet.
Det påminner mig om när jag i Liberia första gången. Jag och svärfar hade kortärmade skjortor och shorts när vi skulle upp till gruvan. Det var behagliga dryga 20 grader. Vakten som öppnade grinden hade tröja, jacka och stickad mössa!!! Han frös. Det var vinter i Afrika...

Peter
  #4  
Gammal 2008-04-10, 20:48
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Oliver

Hej! För mig var det inga problem att se olivträden! Idag är det 40 dagar kvar tills vår resa börjar! Skönt med bilder att längta till!
  #5  
Gammal 2008-04-11, 15:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Oliver

Nu fungerade det! Det kanske var något tillfälligt...

Jag vill också ha några olivträd i Grekland...

Peter
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT