Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-26, 14:27
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Livet som sådant med alla tillägg

Nu är allt normalt igen.
Den "vinpimplande" svenska greken är på plats igen. Varför är det i sverige så så frustrerande för somliga? Jag har druckit vin sedan många, många år tillbaka. Hemma på Kreta dricker nästan alla vin eller en öl till lunch o middag. Jag dricker också mitt glas varje dag. I sverige är man alkad med ett sådant beteende. Nog om alkohol och vanor. Jag är fortfarande frustrerad över alla blanketter jag behöver fylla i. Trodde i min enfald att det räckte med att ringa, men så var inte fallet. En ny trend bland våra myndigheter är att man ska skriva ut sina blanketter själv för de har slutat att skicka. Det kostade mig en skrivare plus papper. Okay en skrivare har man alltid nytta av när det gäller att få ut information från datorn. Men just här och nu. Vart är sverige på väg någonstans. Ta till exempel försäkringskassan som man inte kan gå in på och fråga något mer utan ha beställt en tid. Nu till något helt annat. Vad är egentligen livet? Mina barn gapar och skriker när jag är på Kreta om att jag ska vara i Sverige. När jag väl kommer tillbaka och finns på plats så har de inte tid att hälsa på mig.
Allt annat är viktigare, t.e.x kompisar och pojkvänner. Kan jag då inte få vara ifred och flytta tillbaka?
Vi får se hur det går. Jag har sagt till de att jag snart flyttar hem igen. Vi får se hur de tar emot den informationen. Nu är det slut för idag.

Uffe
  #2  
Gammal 2008-03-26, 14:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Livet som sådant med alla tillägg

Nu får du ge dig! Du verkar ha bestämt dig för att du inte gillar Sverige, men det finns fortfarande många människor som trivs alldeles utmärkt med vad vi har, många skulle ge vad som helst för att få bo här, en del vantrivs javisst, men då får man lösa sin situation till något bättre, kanske är det att flytta?
Blanketterna som du skriver om går utmärkt att beställa och få skickade med post, alternativt fylla i på nätet direkt

// Helén- som också skriver rakt ur hjärtat och som börjar tro att ditt inlägg är gjort för att provocera?

Senast redigerad av Hellen den 2008-03-26 klockan 14:39.
  #3  
Gammal 2008-03-27, 07:37
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Livet som sådant med alla tillägg

Jag måste försvara Uffe lite för det är faktiskt så att som "utlands svensk" så får man erfara många "konstiga" sidor från "sitt" Sverige.
Jag hör näst intill daglig dags från släkt och vänner(bosatta i Sverige) hur frustrerade de är över alla försämringar som blivit i Sverige.

Jag var själv i Sverige nyss och tänkte passa på att få mitt "Levnadsintyg" påskrivet. Med intyget (från Försäkringskassan) står det att svensk eller utländsk myndighet får skriva på där i bland tex svensk polis. Första dagen jag var i Sverige var en fredag, Det fanns inte en Försäkringskassa öppen på fredagar så jag fick gå till polisen.Det kan ju inte vara några problem för dem att styrka att jag lever,de har ju reception. Jag fick en hel föreläsning av polisen att det ingick inte i deras arbetsuppgifter och "det skulle se ut om vi på polisen skulle bestämma Försäkringskassans arbetsuppgifter". Tänk vad pengar det kostade att denna chefen på polisen tog sig tid från viktigare uppgifter och kom ut till mig för att förklara detta. Jag fick böna och be att få en stämpel och en signatur som endast hade tagit några sekunder att fixa tog nu nästan en timma!

Man blir lätt "hemmablind" finns det något som säger! Sverige är långt ifrån så perfekt och bra som man gärna vill tro när man bor och lever där. Men för den skull innebär det inte att jag/vi/man slutar ha mitt hjärta där! Jag är ju svensk!
  #4  
Gammal 2008-03-27, 07:47
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Livet som sådant med alla tillägg

Som sagt ni är inne på rätt avdelning "Ordet är fritt" Ha en fin dag!!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT