Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-24, 08:06
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Fina stränder i Sitia

Någon som vet om vilka stränder man kan söka sig till när man bor i Sitia? Förutom då Vai och stranden inne i Sitia!

Senast redigerad av bessoni den 2018-04-24 klockan 08:12.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-24, 13:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Fina i Sitia

Åt väster Platani Beach och Papadiokambos på knappt en mils avstånd. Vai är mycket exploaterat och överreklamerat. Åk gärna lite längre mot nordost till Itanos. Palaikastro är också en bra badort. Vill ni vandra och avsluta med ett härligt dopp, åk ändå mer mot söder till Chohlakies och gå i ravinen.
Fråga mer om ni behöver tycker
/ Jannis i Koutsounari
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-24, 16:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fina i Sitia

Håller med om att Vai är överreklamerat, men kul att se om man ändå är i närheten. Finns ju många fina stränder på sydkusten. Min favorit är annars Kato Zakros som ligger på köravstånd från Sitia.

Läs om Kato Zakros här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-25, 08:35
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Fina i Sitia

Tack för tipsen! Har noterat platserna på min lista. Har funderingar på att bo antingen i Ierapetra eller Sitia.
Har läst att stranden är mörk i Ierapetra, finns det ljusare, finare stränder i närheten? Hur är orten att bo i? Vill gärna ha tavernor och lite shopping, gränder att upptäcka.
Hur är Sitia att bo i?
Ni som har erfarenhet från båda orter, vilken vill ni rekommendera att bo i?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-25, 09:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fina i Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av bessoni Visa inlägg
Ni som har erfarenhet från båda orter, vilken vill ni rekommendera att bo i?
Jag tycker bättre om Sitia än Ierapetra. Men det finns mycket mer att se och göra runt Ierapetra, plus att det finns fler bra stränder på sydkusten än uppe i norr. Städerna är annars storleksmässigt nästan likvärdiga.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-25, 09:51
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Fina i Sitia

Ok! Läste någonstans att det kring Sitia är industrier och så...Blev lite avskräckt för det, men är man inne i staden märks väl inget av sånt.
Tänkte oss att bo i Sitia tack vare närheten till Vai-stranden eller Ierapetra för närheten till Chrissi Island. Har även haft i tankarna att bo i Makrisgialos, tror att det är fint där men många skriver att det är för litet. Vi vill gärna bo på en ort med restauranger och lite lagom shopping. Behöver inte vara en stor ort med massor av utbud men heller inte helt öde...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-26, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fina i Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av bessoni Visa inlägg
Har även haft i tankarna att bo i Makrisgialos, tror att det är fint där men många skriver att det är för litet. Vi vill gärna bo på en ort med restauranger och lite lagom shopping. Behöver inte vara en stor ort med massor av utbud men heller inte helt öde...
Du kommer inte märka av några industrier i Sitia.

Makrigialos är inte så litet som man kanske tror. Dessutom är det nära till Ierapetra om ni vill shoppa lite, eller åka till Chrissi Island.

Du får en bra uppfattning om Makrigialos i ett resebrev som MariaJ skrev för några år sedan. Resebrevet börjar på Karpathos och fortsätter sedan till Makrigialos. Där finns många fina bilder.

Läs resebrevet här.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-26, 13:49
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Fina i Sitia

Vilket bra resebrev och vilka fina bilder. Det gav en bra bild av Makrigialos och Karpathos, tack för tipsen
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-26, 17:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Fina i Sitia

Det kan vara bra att veta, att Makrigialos är en turistby. Det finns gott om tavernor, som är öppna men bara under turistsäsong.
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-27, 06:31
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Fina i Sitia

Ok, bra att veta om att det är en turistby, trodde det var mer genuint grekiskt.
Vi har försökt sålla i vår resplan till Östra Kreta och nu står valen mellan orterna Agios Nikolaos och Sitia. Har ni fler tips att komma med angående dessa platser är jag tacksam Vi vill som sagt besöka stranden Vai och även Voulisma som ligger en bit från A N, så en eller två dagar kommer vi att hyra bil, sen vill jag gärna hålla mig i orternas närområde för att utforska
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-27, 08:37
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Fina i Sitia

Besökte Agios Nikolaus i höstas. Resebrevet ligger under Hej nu är vi tillbaka igen


Finns lite tips där
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-27, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fina i Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av bessoni Visa inlägg
Vi har försökt sålla i vår resplan till Östra Kreta och nu står valen mellan orterna Agios Nikolaos och Sitia.
Jag föredrar Agios Nikolaos framför Sitia.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-27, 17:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Fina i Sitia

Agios Nikolaos är under sommartid överfylld av turister och staden känns som ett tivoli för alla köpsugna. Egentliga bad saknas i staden och man får åka en bit till Ammoudara eller Istron. Stränderna där är vackra på avstånd, men vid nordanvind är det mycket skräp från Agios Nikolaos som hamnar där. Jag uppfattar staden, som en plats att se under några dagar, men inte att tillbringa flera veckor på. Lyssna inte på mig, utan skaffa er egen erfarenhet
tycker / Jannis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-27, 18:39
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Fina i Sitia

Åhh, tack Janne för att du länkade till mitt gamla resebrev, kul att läsa igen! Nu blev längtan stor till Makrigialos igen, vi har inte varit dit sen då 2013, så det börjar vara dags igen.

Visst är Makrigialos en turistort, men trots det finns även ett vardagsliv där också. Folk går till kyrkan på söndagar och det är marknad för ortsbefolkningen en dag i veckan. Är man där som turist under turistsäsongen (som väl de allra flesta turister är!) så finns nog matställen så det räcker för ett par veckor i alla fall!

Bor man i Sitia når man Makrigialos på runt 45 minuter så det går utmärkt att göra en dagstur dit och bada på den fina stranden

Maria
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-04-28, 11:13
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Fina i Sitia

Hej, har letat efter ditt resebrev till Agios Nikolaos under både "Resebrev" och här i forumet men hittar det inte....Vill gärna läsa det!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-04-28, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fina i Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av bessoni Visa inlägg
Hej, har letat efter ditt resebrev till Agios Nikolaos under både "Resebrev" och här i forumet men hittar det inte....Vill gärna läsa det!
Det finns här.

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Åhh, tack Janne för att du länkade till mitt gamla resebrev, kul att läsa igen!Nu blev längtan stor till Makrigialos igen,
Det förstår jag. Det är ett mycket bra resebrev!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT