Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2012-07-14, 14:42
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard End of Story!

Jag öppnar med följande rader!
- Jag mår just nu ”skitbra”, och har inte mått så här bra på nästan 5 år!
Nu undrar säkert någon om han (jag) har fått frispel!
- Nej då, ingen fara! Alla hästarna är hemma.
Jag har fått livet tillbaka som en skänk från ovan!

Efter 5 år fyllda med elände och smärta är jag normal igen. Om jag nu någonsin varit normal? Det en som är tråkigt är att mina drömmar om en retur till Kreta har grusats våldsamt, och det lär ni förstå när ni läst klart. Men mirakel har skett tidigare så jag har inte gett upp hoppet i alla fall (ännu).
Nu börjar jag berätta.


Resumé: Jag tänker inte berätta om sjukdomar och liknande för det är ointressant! Men hösten 2007 fick jag något ”skräp” nere på Kreta. Jag hade då en fot (vänster) som var ett blodigt köttstycke och samtidigt blev jag förlamad från midjan och neröver. Förlamningen var en fas av min Polyneuropati vilken är en nervsjukdom. Foten visste jag inte vad som hänt med, men de säger att det hör ihop med min diabetes. Förlamningen fixades med blodpåfyllning/byte med 8 liter. Men foten kunde man inte fixa i Xania utan det skulle ha blivit Athens och klippning.

Naturligtvis förstår ni att jag hunnit utforska Xania Hospital grundligt och även den grekiska sjukvården. Vården är bra, men lite annorlunda mot vår. Men som sagt, de höll mig vid liv i alla fall. Julafton 2007 hade jag beslutat mig för att fara till Sverige istället för att försöka med en sista chans. Ankommer Arlanda julafton/juldagen redo för Skogskyrkogården. Hamnar på Karolinska och IVA (infektion). Alla tar i mig med tång från behörigt avstånd. Jag hade MRSA som en bonus. De sätter i alla fall liv i mig igen och skickar så småningom upp mig till Sunderbyn (Boden). Sedan försöker man reparera foten med att ta lite skinn från baken och göra foten hel igen. Det lyckas så där halvdant och jag blir till en följetong på Sunderbyn och Piteå Älvdals sjukhus. Följande fyra och ett halvt år är ett pendlande i mående från katastrof till halvbra. Men jag lever i alla fall, men det känns som på nåder.


Dramatik: I november förra året drabbas jag så av en akut blodförgiftning och inga njurfunktioner. Ett dygn till hemma och jag hade haft en ”etta med jordvärme”. Nu klarade jag mig, men var inte med i verkligheten på riktigt. Smärtstillande i form av morfintabletter och dylikt gjorde inte saken bättre. Jag levde i en dimma ur verkligheten och var allmänt frånvarande. Glömde bort det mesta som att exempelvis äta och dricka. Livet var pest. Det ljusnade då dock lite i februari och jag kunde ta mig ut några gånger.

Sedan kom ”såret”! På vänster fotknöls insida, stort som en tumnagel ungefär. Vis av det som hände på Kreta kontaktade jag vården och blev ganska nonchalant bemött. Vaddå, komma här med ett litet skitsår och besvära oss!
- Ta två Panodil om du får värk!
- Nästa!
Tre, fyra veckor senare med värk och smärtstillare på slutet kom så finaldramatiken. En läkare (kvinnlig) med brist på statusrespekt inför de andra ser såret (hela foten) och säger att det här är ingenting för oss här på vårdcentralen. Det här är Sunderbyn och det är akut! Troligen redan för sent.


Finalen: Blir omgående kallad upp till Sunderbyn. Där tittar man och säger direkt pulsåderröntgen, för här har vi en propp någonstans. Jag måste förberedas så med nya medikamenter blir jag hemskickad för att återkomma efter 14 dagar och bli inlagd. De två veckorna är borta ur mitt liv idag för jag har inget minne av dem. Men till slut ankommer jag åter till sjukhuset. Jag har värk så jag skriker, men på plats så får jag morfinsprutor i stället för tabletter och tillvaron blir behagligare.

Pulsåderröntgen utförs och man ballongspränger proppar 18 gånger. Allt verkar ha gått bra och jag får en god natts sömn. Morgonen efter är underbar, ingen värk och jag kan röra på foten. Efter frukost kan jag rulla ut och ta ett bloss i solen. Sedan händer det något! 12 timmar senare har jag plötsligt en liten djävul inne foten med en kniv i högsta hugg och han hugger vilt omkring sig. Jag skriker och de kommer och lindar av foten.
- Den är blåsvart!
- Kallbrand!
Säger en av syrrorna och kallar på läkare. Därefter går allt fort. Morgonen den 4 juni vaknar jag med en större kroppsdel mindre. Nu endast ca: 50 kg lätt. Men jag mår bra.

Facit: De tog mitt ben och placerade mig i rullen permanent. Men de återgav mig livet och en andra chans. Tidigare har jag enbart haft rullen som stöd när jag inte orkat gå eller balansen varit helt borta. Nu får jag omvärdera det mesta. Då ska jag tillägga att jag ser inga hinder, utan jag ser möjligheter i stället.

Från det jag kom hem till min lägenhet igen (17 juni) så har jag varit aktiv till 500%. Nu har jag styrkan och orken att göra allt jag inte har hunnit med tidigare. Och det mest fantastiska är att alla mina krämpor var samlade i det där ”djävla” benet.


Okej, diabetes och Polyneuropati har jag kvar, men det går det att leva med (jag har haft det i 20 år). Just nu lever jag livet som aldrig förr. Är ute och åker buss och rullar runt på stan och tar mig en fika emellanåt eller en glass. Det är helt plötsligt roligt igen.

Mina ungar var här och trodde de skulle få se en deppig ”gubbe”, men jag släpade ut dem på Kyrkmarknaden i stället och snurrade runt så att de nästan tyckte det var skönt att åka hem igen.


Jag har även börjat skriva min farfars historia/biografi. Jag kanske inte kommer att vara så aktiv här på forumet, men jag läser varje dag.


//Ulf
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT