Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-23, 00:18
LoveHistory LoveHistory är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 3
Standard Hjälp ang. Transfer

Hej! Förstår att detta med olika transfer är vanliga frågor, dock har jag ej hittat svar på de frågor jag har. Ska nämligen åka till Aten i sommar o förstår att Plaka verkar som det "säkraste" området o som är närmast många sevärdheter.
Det jag undrar över är hur man tar sig med buss till sitt hotell? Alltså, bussen lär ju stanna på en busstation nånstans i centrum;

långt till Plaka därifrån isf?
hur hittar man sitt hotell på bästa sätt? väntar det taxin på stationen?
riskabelt att släpa på sitt bagage i sökandet efter hotellet så sent på kvällen om man måste gå?
Kan man boka bussen i förväg online tur o retur? hur löses biljetterna in isf? o hur hittar man rätt buss?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-23, 00:22
LoveHistory LoveHistory är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 3
Standard Sv: Hjälp ang. Transfer

Ska tillägga att vi landar kring 21 så är alltså i centrum sent på kvällen om vi tar buss.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-23, 11:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hjälp ang. Transfer

Du kan åka buss eller metro till Syntagma som ligger nära Plaka. Buss och metro går från flygplatsen. Självklart kan du ta taxi också. Här finns en karta. Där du ser ett A ligger Plaka, fem sex cm till höger ser du Syntagma.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-23, 11:15
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Hjälp ang. Transfer

Från flygplatsen tar ni X95 om ni vill åka buss, 5e /person.
Den bussen har sista stopp på Syntagmatorget, som ligger mitt i Plakaområdet, så där har ni nära till alla hotellen.
Det finns alltid bilar i närheten, men det är oftast ingen mening att ta taxi därifrån, eftersom Plaka är ganska litet och det är gångavstånd.
Biljett till bussen köper man i en liten kur på trottoaren där bussarna går, när man kommer ut från terminalen är det direkt till höger. Bussen går i princip helal natten och någon förbokning finns inte, behövs inte heller.

Alternativ tar ni tunnelbanan direkt från flygplatsen (8e), då kan ni välja mellan att kliva av på Syntagma eller Monastiraki, beroende på vilket som ligger närmast ert hotell.
Nu vet jag inte hur mycket bagage du tänkte ha med dig men det är nog inga problem att bära med sig det, mycket kullersten och ojämna trottoarer så jag föredrar personligen ryggsäck. Men det är väl en smaksak.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-23, 11:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hjälp ang. Transfer

Plaka är ju inte en bestämd gatuadress, utan ett område, ungefär som Stockholms Gamla Stan, så huruvida det är långt att gå från bussen eller inte beror givetvis på vilket hotell ni ska till. Jag brukar bo på Adonis, som ligger på Kodrou, och dit tar det max fem minuter att gå. Dessutom ligger det vid en gågata, så taxin stannar en bit ifrån i vilket fall som helst. Var ska ni bo någonstans?

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-23, 13:40
LoveHistory LoveHistory är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 3
Standard Sv: Hjälp ang. Transfer

Tack alla för era svar! har inte bestämt hotell än, men det blir nog på Plaka i varje fall Jag ska resa med min pojkvän o vi båda är studerande så vi har ju inte så himla stor budget; tips på prisvärda hotell i Plaka förutom Adonis då?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-23, 19:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hjälp ang. Transfer

Citat:
Ursprungligen postat av LoveHistory Visa inlägg
Jag ska resa med min pojkvän o vi båda är studerande så vi har ju inte så himla stor budget; tips på prisvärda hotell i Plaka förutom Adonis då?
Det är svårt att hitta budgethotell i Aten. Kolla med Student & Travellers Inn Hostel, de ligger också i Plaka.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT