Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-03, 11:07
Hera 1 Hera 1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 7
Standard Boende på väg till flygplatsen.

I slutet av juni bär det av till kykladerna med man och tre barn. Det enda vi kommer att förboka är hotell i Aten, resten får ordna sig på plats.
Vi har köpt flygbiljetter där återresan till sverige startar kl 05.00 . Har letat boende nära flygplatsen och det enda jag hittar är Sofitel som är för dyr.
Eftersom vi åker med tre barn kan vi inte heller vänta på flygplatsen hela (ja, eller halva) natten.
Är det någon som känner till ett hotell på vägen till flygplatsen där vi kan övernatta några timmar?

// Hera1
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-03, 19:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Här finns tips på ett ställe nära flygplatsen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-04, 09:53
laeros avatar
laero laero är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hera 1 Visa inlägg
Vi har köpt flygbiljetter där återresan till sverige startar kl 05.00 . Har letat boende nära flygplatsen och det enda jag hittar är Sofitel som är för dyr.
Eftersom vi åker med tre barn kan vi inte heller vänta på flygplatsen hela (ja, eller halva) natten.
05:00 är verkligen ingen rolig avgångstid från Aten. Det går säkert att hitta hotel på "halvdistans" från flygplatsen som är betydligt billigare än Sofitel. Men hur mycket idé är det ? Ni måste förmodligen lämna hotellet senast 03:00 för att vara på flygplatsen för incheckning i tid.
Jag hade nog försökt lösa det genom att komma in till Aten med en nattbåt (om det finns sådan), kanske lägga en slant på hytt på båten, och sedan ut till flygplatsen under småtimmarna.

Lars
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-04, 19:43
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Hej
Vi har i flera år sett till att ha ett tidigt morgonflyg, passar bra med att Blue Stars kvällsbåt turen Santorini, Ios, Naxos, Paros som anländer till Pireus runt 23:30-24:00. Med buss X-96 så kommer man till Flygplatsen mellan 01:30 och 02:00. Både McDonalds och andra restauranger har öppet, vill man vila så går det också bra, vakterna tillåter att man ligger på golvet i alla fall fram till 06:00.

//Berra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-06, 01:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Peris hotell är inte så bra alternativ här. De lär inte köra er till flygplatsen så dags på natten! Även de måste sova. Så då måste ni beställa taxi och vara säkra på att den kommer osv... Och när den väl kommer 15 min försenad visar det sig att det är en liten Fiat som ska ta 2 vuxna, 3 barn och bagage... Hmm....

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
05:00 är verkligen ingen rolig avgångstid från Aten.
Don efter person. För mig hade det varit perfekt!

Citat:
Ni måste förmodligen lämna hotellet senast 03:00 för att vara på flygplatsen för incheckning i tid.
Just för flyg håller jag marginaler. Jag som ensamresenär skulle vilja vara på flygplatsen vid 03.30 senast. Tre barn, bagage, incheckning, kanske handla något, säk-kontroll osv... I det läget skulle jag vilja vara på Flygplatsen vid 03...

Citat:
Jag hade nog försökt lösa det genom att komma in till Aten med en nattbåt
Precis min tanke...

Citat:
Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
...Blue Stars kvällsbåt turen Santorini, Ios, Naxos, Paros som anländer till Pireus runt 23:30-24:00. Med buss X-96 så kommer man till Flygplatsen mellan 01:30 och 02:00.
Det finns ofta flera färjor från olika destinationer som kommer in den tiden. Och då är man normalt sett på Flygplatsen vid 01.30 - 02.00 precis som Berra säger. Perfekt! 3 timmar innan planet ska gå! Det är perfekt med Grekiska mått mätt....

Ungar på resa... Min salig Far tog mig runt i Tyskland varje sommar från det jag var 6 år. Det var ju ett äventyr varje gång! Och de absolut flesta barn älskar dessa äventyr. Då står man (de) lätt ut med lite besvärligheter. Och barn sover ju i princip var som helst...

En gång reste jag till Grekland med en 5-årig lintott. Urenkelt. Jag märkte knappt att han var med. En annan gång med två 13-åriga tjejer. Den resan skulle jag inte göra om även om jag fick betalt för det...

Men oftats är det ju rätt lätt att resa med barn!

Utom i min kollegas fall. Familjen var i Chania för första Greklandssemestern någon gång på 80-talet. En dag i början av semester när de var på stranden kom sonen, ca 7- 8 år, fram till pappa och frågade hur länge de skulle vara där. Och min kollega svarade att de skulle vara där i två veckor. Varpå grabben blängde ilsket och sade: Amatör! De där borta ska vara här i tre veckor...

Så de kan bita ifrån de små också...

Tillägg. "Alla" här har letat efter något vettigt boende i närheten av Flygplatsen. Det finns inte! Det är Peris, eller Corali i Rafina, som är det närmaste. Det finns fler hotell i Rafina men de ligger mot Sofitels priser. Annars är det hotell i, eller i utkanten, av Athen som gäller. Märkligt men så är det!

Senast redigerad av Peter den 2011-04-06 klockan 01:55. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-10, 01:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Janne länkade ju till mitt gamla tips om Peris Hotel men i detta fall skulle jag nog gå på mitt nyare tips om Galini Palace som du kan läsa om på http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=25686 . Då bor ni halvvägs till flygplatsen och har vanliga flygbussen utanför dörren för precis som någon redan skrev så lär ni inte få transfer från Peris mitt i natten.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-04, 20:14
Hera 1 Hera 1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Tack för alla svar!
Inser att det får bli båtresa tii Pireus med någon nattbåt ( om det går några nattbåtar) och en natt på flygplatsen. Ingen ide att ta in på hotell för några timmars sömn. Ungarna får lägga sig på någon bänk till det är dgs för incheckning. Hoppas bara att vakterna inte har något emot det....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-05, 12:44
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Hejsan
Vi har ett liknande problem. Vi anländer till Aten 00.40. Det blev att kolla när första morgonfärjan gick men vi hittade en ännu bättre lösning. Tidigaste morgonflyget till Rhodos gick 05.20 perfekt. Vi rullar ut våra liggunderlag och försöker sova några timmar (antagligen omöjligt)
Annars har vi anlänt sent till Rhodos och skulle ta nattfärjan till Karpathos. Vi reste med 5 barn, 17, 15, 13, 12 och 11 år. Vi åt en sen och långdragen middag sedan sov vi i hamnen 2-3 timmar tills färjan gick. Bekvämt? nej Ok? ja. De enda som sov var barnen.

Åse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-05, 14:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Boende på väg till flygplatsen.

Håper at nattfergen ikke er timevis forsinket (jeg har hatt 7 timers forsinkelse to ganger med nattbåter) at været tillater at den går, og at det ikke er streik!
Jeg hadde aldri våget å ta en nattbåt for å nå et fly i Athen kl 5 om morgenen, og særlig ikke om jeg reiste med barn, men jeg er nok en pyse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT