Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-16, 18:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Båt till Amorgos

Är det någon som vet om det brukar gå någon båt(Blue Star Ferry) runt midnatt från Pireus till Amorgos?

Om det gör det då är det ju inte omöjligt att jag skulle kunna hinna med den om jag landar runt 20.30 på Athens flygplats på en Lördag!?

Skulle vara så skönt att slippa en övernattning i Pireus.

Hur ofta brukar flygbussen gå in till Pireus under kvällstid? Någon som rest i år och kan avgångstiderna?

Tacksam för svar!

(har sökt i gamla trådar men kan inte hitta svaren där)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-16, 18:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Båt till Amorgos

Går dom inte runt halvsexsnåret på kvällen? Sen är det nog morgonbåten som gäller.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-16, 19:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Ja, NW enligt gtp ska det gå en båt 17.30 på söndagar, det är den enda båtavgång jag får fram när jag söker där, inga morgontider! Men de kanske inte har släppt alla avgångar än!?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-16, 22:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Båt till Amorgos

Verkar som det beror lite på när du reser. På Open Seas sajt visas att det i år på lördagar mellan 6/7 - 7/9 fanns en avgång 23.55 med Blue Star. Kan ju vara något liknande 2014.


Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-16, 22:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Tack Masse.. den tiden kanske bara gäller under högsäsong! Ska kolla där hur det såg ut i maj månad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-16, 23:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Slänger ut ytterligare en fråga, kan man räkna med att det står roomsare i hamnen under alla tider på dygnet? Dvs om jag kommer med en båt runt 03.00..på natten?..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-17, 10:12
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

När vi åkte dit, för 10 år sedan, kom vi fram vid den tiden och då fanns de på kajen! Dock "höll vi oss" och sov på en parkbänk tills det blev morgon. Då fanns det mer att välja på och till bättre pris!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-17, 14:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
När vi åkte dit, för 10 år sedan, kom vi fram vid den tiden och då fanns de på kajen! Dock "höll vi oss" och sov på en parkbänk tills det blev morgon. Då fanns det mer att välja på och till bättre pris!
Tack för svar! Nja sova på en parkbänk blir nog inte aktuellt för mig.... som reser "solo"i början på Maj är det kanske inte så varmt nattetid heller!

Blir nog att jag förbokar ett par nätter, känns tryggare så!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-17, 15:52
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Nja, det var väl möjligen frun som nickade till på parkbänken, jag snarast "vakade" nån timme innan byn vaknade till liv. Jag tror inte det är speciellt kyligt där i maj, men det vet nog andra bättre!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-17, 16:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Nja, det var väl möjligen frun som nickade till på parkbänken, jag snarast "vakade" nån timme innan byn vaknade till liv. Jag tror inte det är speciellt kyligt där i maj, men det vet nog andra bättre!
Det kan vara ganska kallt nattetid i början av maj så utesovande kräver sovsäck. Vi hade några ganska kalla och blåsiga kvällar och det var i juni månad jag var där. Finns flera boenden nära hamnen så det enklaste är väl att boka in sig för en natt eller två där och sen vandra runt och titta på boendena. Så skulle nog jag göra.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-17, 16:36
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Nja, det var väl möjligen frun som nickade till på parkbänken, jag snarast "vakade" nån timme innan byn vaknade till liv. Jag tror inte det är speciellt kyligt där i maj, men det vet nog andra bättre!
.. Anade väl det..!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-12-17, 16:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det kan vara ganska kallt nattetid i början av maj så utesovande kräver sovsäck. Vi hade några ganska kalla och blåsiga kvällar och det var i juni månad jag var där. Finns flera boenden nära hamnen så det enklaste är väl att boka in sig för en natt eller två där och sen vandra runt och titta på boendena. Så skulle nog jag göra.

Eva
Ja, jag har läst tidigare om Amorgos att det kan vara lite blåsigt och kyligt den tiden på året, men det stör mig inte så mycket!
(jag har iaf inte tänkt att sova ute)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-12-17, 18:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack Masse.. den tiden kanske bara gäller under högsäsong! Ska kolla där hur det såg ut i maj månad.

Njaeeee!


Du sa inget om när din lördag skulle infalla i din första fråga. När jag kollade på Open Seas så var det under 2013 bara under högsäsong juli-sept som den båten gick. Så i maj är det nog lite taskigare. Kan vara så att det är natt i Piraeus som gäller. Men värre öden kan man drabbas av.


Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-12-17, 20:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Njaeeee!


Du sa inget om när din lördag skulle infalla i din första fråga. När jag kollade på Open Seas så var det under 2013 bara under högsäsong juli-sept som den båten gick. Så i maj är det nog lite taskigare. Kan vara så att det är natt i Piraeus som gäller. Men värre öden kan man drabbas av.


Masse
Har absolut inget emot att tillbringa en natt och en halv dag i Pireus... aldrig varit där så jag kan ju omöjligt ha någon uppfattning om hur det är där... efter vad jag läst här så finns det de som både gillar/ogillar Pireus...men jag hittar säkert något att fördriva tiden med!
(men som sagt det hade varit smidigt att hoppa på en båt direkt)..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-12-18, 08:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Har absolut inget emot att tillbringa en natt och en halv dag i Pireus... aldrig varit där så jag kan ju omöjligt ha någon uppfattning om hur det är där... efter vad jag läst här så finns det de som både gillar/ogillar Pireus...men jag hittar säkert något att fördriva tiden med!
(men som sagt det hade varit smidigt att hoppa på en båt direkt)..
Det gör du säkert. Jag gillar inte alls Pireus och vill helst vara där så kort tid som möjligt. Rånrisken är stor så man bör vara försiktig och mer än en jag känner har blivit av med både plånbok och telefon. Det enda ställe jag blivit rånad på i världen är Aten vilket för alltid påverkat min bild av den staden.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-12-18, 11:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Blir nog att jag förbokar ett par nätter, känns tryggare så!..
Det tycker jag att du ska göra. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om rum, läge och standard när det är mörkt. Du kan alltid byta boende under tiden du är där. Dessutom kan du bo i olika byar på ön, en vecka i Katapola, en vecka i Egiali och kanske en i en av bergsbyarna.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-12-18, 13:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Båt till Amorgos

Vad gäller båttider så är det nog alldeles för tidigt att kolla dessa redan nu. Det kan säkert komma fler avgångar längre fram.
Jag kollade Rafina -Tinos nu för 2 april och det fanns 2 avgångar nu, en gällde t o m 2 april, den andra t o m 15 april. Så det uppdateras ständigt. Tillbaka den 15 april fanns bara en enda avgång utsatt nu på söndagar och det stämmer inte när vi väl är där, det vet jag. Jag tror man får vänta till slutet av mars-början av april innan man får en hum om avgångarna. Man får alltså vänta med "finplaneringen" ett tag vad gäller båtar....

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-12-18, 14:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det gör du säkert. Jag gillar inte alls Pireus och vill helst vara där så kort tid som möjligt. Rånrisken är stor så man bör vara försiktig och mer än en jag känner har blivit av med både plånbok och telefon. Det enda ställe jag blivit rånad på i världen är Aten vilket för alltid påverkat min bild av den staden.

Eva
Usch då! Lät inget vidare, då får jag hålla hårt i både plånbok och mobil!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det tycker jag att du ska göra. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om rum, läge och standard när det är mörkt. Du kan alltid byta boende under tiden du är där. Dessutom kan du bo i olika byar på ön, en vecka i Katapola, en vecka i Egiali och kanske en i en av bergsbyarna.
Bra tips Janne!
Tack för Amorgos-guiden som jag fick idag!..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-12-18, 14:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad gäller båttider så är det nog alldeles för tidigt att kolla dessa redan nu. Det kan säkert komma fler avgångar längre fram.
Jag kollade Rafina -Tinos nu för 2 april och det fanns 2 avgångar nu, en gällde t o m 2 april, den andra t o m 15 april. Så det uppdateras ständigt. Tillbaka den 15 april fanns bara en enda avgång utsatt nu på söndagar och det stämmer inte när vi väl är där, det vet jag. Jag tror man får vänta till slutet av mars-början av april innan man får en hum om avgångarna. Man får alltså vänta med "finplaneringen" ett tag vad gäller båtar....

Lissi
Så är det säkert Lissi!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-12-18, 15:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Båt till Amorgos

Nu har jag snabbläst AMORGOS-guiden..Wow.. Fantastiskt vackra bilder och så välskriven.. jag vill dit NU!
Det märks Janne i texten Din stora kärlek till denna ö! Inte svårt att förstå!

TACK!..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT