Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-06, 13:14
Andreasw Andreasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1
Standard Tips om hotell och annat på Lefkas

Hej allesammans!

Jag och min sambo planerar att eventuellt åka till Grekland nu under sommaren. Det vi är ute efter är bra stränder, mat och sightseeing med moped eller liknanade.

Om jag har förstått det rätt, så passar Lefkas utmärkt till dessa ändamål. Det jag undrar är;

- Hur är västkusten är mot östkusten på Lefkas?
- Vad finns det för bra hotell på Ving och Apollo om vi vill ha nära till "bra" stränder? Något speciellt hotell man skall undvika?


Väldigt tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter av Lefkas.

Hälsningar
AndreasW
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-06, 22:18
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Tips om hotell och annat på Lefkas

Hotellen har jag ingen uppfattning om.

Vad gäller stränderna;
Lefkas västra stränder är enligt min uppfattning de bästa i hela Grekland.
Har varít i Grekland ett 15-tal gånger på 20-25 öar. Inget slår stränderna på västsidan på Lefkas. De är blåare än på något annat ställe och har mäktiga vågor. Dock inte så mycket sand, mera små stenar.

Östra Lefkas stränder är synnerligen mediokra, men annars är det vackert i övrigt.

Åk till Porto Katsiki, Egremmi, Kathisma, Pefkoli m fl. Du kommer inte att ångra dig. Var du sen bor är en annan fråga.
Det finns inte så många ställen än Agios Nikitas att bo på västerut. Hur det är där vet jag inte. Vi bodde i Nidri, egentligen ett lite tråkigt ställe, men bra båtutflykter till bl a västsidan, Kefallonia, Meganissi och Skorpios.

Var på Lefkas år 2000, då en relativt oerfaren Greklandsresenär, men längtar alltid dit.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-06, 22:47
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Tips om hotell och annat på Lefkas

Hejsan
Vi var där förra året och bodde några nätter i Nikiana. Vi tittade lite på Nidri men det gillade vi inte alls. Det kändes väldigt anonymt och tråkigt. Vi åkte till Agios Nikitas där vi stortrivdes.
Jag håller med assar vad gäller stränderna, de på västsidan var klart i världsmästarklass.

Åse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-07, 20:27
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tips om hotell och annat på Lefkas

Agios Nikitas: Undvik de boenden som ligger direkt vid kustvägen.
Beach Milos är mkt bättre än Tavernan Milos...
Hotel Kalypso (Ving) och Taverna Klimataria är en bättre kombination

Senast redigerad av mikaelp den 2011-06-07 klockan 20:58.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-19, 13:22
Lottam Lottam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Tips om hotell och annat på Lefkas

Restaurangtips och biluthurning på Lefkas.
Precis hemkommen från Lefkas och vi bodde i fiskebyn Ligia som var väldigt liten och tyst, men som vi tyckte om mer och mer för varje dag. Ingen bra strand men det fanns en bra och personlig restaurang "Seven islands". Ligger vid havet, har även bord på stranden. Från studio Thaleros (Shellmack) går man över vägen rakt ner till vattnet sedan lite till höger. En liten byggnad är starkt orangefärgad. En holländska arbetar där med en grekisk familj. Maten, särskilt fiskrätterna är utsökta. Kanske någon euro dyrare än andra ställen. Övriga restauranger var ingen hit i Ligia. Taverna Minas i Nikiana var också mycket bra.
Angående biluthyrning så kan det bli dyrt att hyra bil på Avis. Vi fick betala gammal rispa som vi inte hade orsakat, trots att vi gått igenom alla småskador innan. Det kom ingen ihåg när bilen skulle lämnas.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-20, 16:24
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tips om hotell och annat på Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Lottam Visa inlägg
Angående biluthyrning så kan det bli dyrt att hyra bil på Avis. Vi fick betala gammal rispa som vi inte hade orsakat, trots att vi gått igenom alla småskador innan. Det kom ingen ihåg när bilen skulle lämnas.

Det har hänt att det lönat sig att klaga hemma hos resp. bolags svenska kontor, det man pratar där nere är rena grekiskan för mig. Svenska lirar bättre. Ett annat förslag inför nästa Lefkas resa finns på http://www.privataaffarer.se//nyheter/201106/undvik-onodiga-forsakringar-for-hyrbilen/
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT