Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-08-24, 10:21
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bränder igen!

Det är bara så fruktansvärt har upplevt många stora bränder senaste åren så nära, gör ont i mitt hjärta när jag tänker på alla som drabbas.
Vi har försäkring på huset , täcker brand, jordbävning osv..
men lider med alla som inte har nån försäkring alls...och för det andra en försäkring ersätter aldrig det du mister
låt oss verkligen hoppas att de får elden under kontroll, nu har de ju fått hjälp från Frankrike och Italien tex.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-08-24, 11:14
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Bränder igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sen undrar man lite hur brandkatastrofer kan uppstå i princip varje år? Lär sig de grekiska myndigheterna aldrig? De borde ju ha en jätteberedskap som snabbt kan sättas in och kväsa lågorna direkt.
Lika "säkert" som att det brinner varje år, tycks vara den efterföljande debatten om vem som gjorde fel och vilka politiker som är ansvariga för brister i effektiviteten. Det är tråkigt att bränderna ska bli politiska slagträn, jag tror det bara gör saker värre.
Sedan har väl beredskapen förbättrats mycket sedan förra året, jag läste tex om att man fått ta emot stora terränggående brandbilar från Australien i donation från deras bushfire-brandförsvar.
Det som jag tycker är värst är dock misstanken om att det faktiskt finns folk som tänder på. Naturliga bränder är ju en sak men om de är anlagda är det verkligen tragiskt.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-08-24, 13:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bränder igen!

Helikopterne (og pilotene) som brukes til slukking ved skogbranner er innleid av et amerikansk selskap, og de er plassert i Hellas på sommeren og i Australia om vinteren. Fram til og med i fjor hadde dette selskapet fire helikoptre i Hellas, men så ble ikke regningen betalt. Myndighetene lovet og lovet at de skulle betale, men enden på visa var at det amerikanske selskapet nå bare har to helikoptre i stedet for fire i Hellas. Slik var iallfall situasjonen i juli, har ikke hørt at noe har endret seg siden da. Nå er kanskje ikke to helikoptre fra eller til det største problemet akkurat nå, men alle monner drar.

Her kan dere følge utbredelsen av brannene rundt Athen.

Senast redigerad av Admirala den 2009-08-24 klockan 13:23. Anledning: Lenke
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-08-24, 20:43
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Bränder igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sen undrar man lite hur brandkatastrofer kan uppstå i princip varje år?
/Netwolf
Ikväll på Rapport var det en intervjuad person, som sa att folk tänder på för att få tillgång till den avbrända marken. När den inte längre består av skog, så får den bebyggas.

Så fattade jag svaret. Kan det stämma?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-08-24, 22:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Bränder igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Ikväll på Rapport var det en intervjuad person, som sa att folk tänder på för att få tillgång till den avbrända marken. När den inte längre består av skog, så får den bebyggas.

Så fattade jag svaret. Kan det stämma?
Lagstiftningen är ju så, men om folk tänder på. Ja, jag vet inte om nån åkt fast för just det.
/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-08-25, 07:13
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bränder igen!

I Kalamata blev en man arresterad i sommar misstänkt att ha anlagt en brand. Tyvärr så händer det, vi hade en stor brand i sommar och även där misstänker man att den var anlagd.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-08-25, 10:00
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Bränder igen!

Runt Vatera, på Lesbos, var det en stor brand nång gång 2004-2005. Lokalbefolkningen däromkring var fullständigt övertygade om att det var anlagt (åtminstone de personer vi snackade med om detta). Det var nämligen nån snubbe med gott om kosing, som i flera år förgäves hade försökt få tillstånd att bygga ett mindre palats på en av de "skogs"-beklädda höjderna ovanför Vatera. Lämpligt nog (för honom, alltså) brann träden då ner och kort därefter gick det bra att börja bygga. Och det inhägnade fortet ligger nu alltså där det tidigare var vacker natur.
/Thomas
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-08-25, 12:32
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bränder igen!

Tack för alla stöttande inlägg, vi mår bra jag skickade hem kidsen i söndags eftersom det var då vi skulle åkt hem...men maken och jag e kvar, och husen är OK med nöd och näppe en så länge, just nu är Marathon inringat och det brinner ovanför vårt hus i Nea Makri på berget, så faran är inte över. Vi har 2 vänner som nu är bostadslösa och vi gör vad vi kan med kvistar, vattenslangar, hinkar med vatten försöker vi släcka eld där det går. Är så slut av trötthet men sova är inte att tänka på har just ialla fall fått i oss lite mat och vätska. Som någon skrev så är lagen så nerbrunnen mark får man bygga på, vad nu denna katastrof beror på orkar jag inte ens spekulera i men helt klart är det anlagda bränder eftersom elden startade på 5 olika ställen inom samma tid. Och pga av den kraftiga blåst som varit spreds elden väldigt fort. Nu har blåsten avtagit lite ialla fall så vi lever på hoppet, MEN omfattningen av branden och den naturkatastrof som blivit är overklig

Camilla
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-08-25, 15:05
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Bränder igen!

Skönt att höra att ni mår "bra" iallafall. Tänker mycket på er och alla som har råkat ut för dessa bränder. Hoppas faran snart är över så att ni kan få lugn igen (och sova).
/Cecilia
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-08-25, 15:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bränder igen!

Camilla! Jag tänkte så starkt på Dig i morse när det på morgonekot var en rapport just från Nea Makri.
ÅH vilket helvete ni har nu....

Det är helt ofattbart allt med bränderna! OM det nu är så att galningar tuttar på för att komma åt mark, varför avskaffas då inte denna möjlighet att få bygga på nedbrunnen skogsmark???

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-25, 16:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Bränder igen!

Vad skönt Camilla att ni har klarat er. Jag tror att vi som inte har varit med om liknande bränder har svårt att sätta sig in i helvetet som ni har där just nu. Men vi känner med er alla som drabbats.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-08-25, 19:52
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Bränder igen!

Det är så jäkla tragiskt. Man tänkte bara "inte nu igen". Hoppas ni har det lite lugnare nu! Finns ju inte mycket man kan säga.
June
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-08-25, 20:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bränder igen!

Jag såg precis bilder i TV från Nea Makri och började nästan gråta så hemskt såg det ut.

Det är ju dels de materiella skadorna som blir enorma, dels stora skador på miljön då många gröna"lungor" nära Aten förstörts.

Vi tänker på alla er drabbade, men det är ju en klen tröst!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT