Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-19, 17:58
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard sevärdheter på lefkas

Åker på lördag till Lefkas och ska stanna där en vecka. Eftersom jag aldrig varit där hoppas jag att någon kan ge tips på sevärdheter och vad man inte bör missa. Gillar att se gamla byggnader och uppleva nya och annorlunda saker.

/Annika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-19, 20:23
uggelbo uggelbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Fagersta
Inlägg: 85
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Hej! Hoppas du får sköna dagar på Lefkas.
Om du gillar gamla byggnader så finns det ett fint kloster som heter Moni Fanermomenis (ligger på norra delen).

Fina stränder finns på västra sidan t.ex. Kathisma och Porto Katsiki men dit är det en bit om du t.ex. bor i Nidri.

Vi brukar alltid bada inne i Nidri dom stränderna är kanske inte världens finaste men det är ändå bra där tycker vi.

Lefkas stad är värt ett besök och sen måste du ta en tur till ön Meganissi. Det går färja från Nidri några gånger per dag. Hoppa av vid första stoppet (Spartochori) och gå sedan vägen upp till byn. Där är det verkligen fint.
Man kan bada också på Meganissi.

Ett vanligt utflyktsmål (som du kan cykla eller gå till om du bor i Nidri) är vattenfallet. När man kommer fram till stigen som går till fallet så är det verkligen grönt och lummigt.

I olivlundarna runt Nidri kan du ta långa sköna promenader.

Vi har åkt lokalbuss till Vassiliki från Nidri och det är fin och spännande tur.
Många fina vyer.

Vi älskar Lefkas och har varit där många gånger nu och i höst åker vi igen.

Kom ihåg att det brukar finnas gott om mygg så ta med eller köp myggstift.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-19, 20:24
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Visserligen några år sedan jag var på Lefkas. Några direkta sevärdheter minns jag inte. De stora "sevärdheterna" på Lefkas är stränderna i väster;
Porto Katsiki, Ergremmi och Kathisma t ex. Blåare hav finns inte någonstans i Grekland.

Jag tycker detta är det unika på Lefkas.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-20, 11:39
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Tack för förslagen! Hoppas nu bara på en varm och skön semester.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-20, 12:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Jag gillade verkligen utsikten från Saphos(?) klippa alldeles på sydspetsen....långt söder om Porto Katsiki Ett företag att ta sig dit men väl värt mödan...
Annars har nog det mesta redan skrivits....
HA det fint!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-20, 17:20
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Klippene helt på sydspissen og Porto Katsiki er vel det som sitter best igjen hos meg også.
Ellers så hadde vi mange fine båtturer, både charter og leide egen båt.

Vannfallet syntes jeg var litt oppskrytt, en av de tingene som "alle må se og gjøre", men som du helt fint klarer deg uten.

Senast redigerad av Bennyboy den 2008-05-20 klockan 17:25. Anledning: Tillegg
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-22, 16:57
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Hej!

Kom hem från Lefkas natt till tisdag efter en veckas segling. Vi fick ett erbjudande av en bekant att "låna" deras båt och eftersom vi hade tur att hitta billiga flygbiljetter slog vi till. Vem kan avstå en greklandsresa?

Något som jag inte tycker du ska missa är Lefkas stad. Det finns mysiga gränder som man kan förvilla sig i. Kyrkan vid torget är också värt ett besök. En taverna som vi gillade var To Maistrali. (ät något från grillen, jag tror inte du blir besviken). Tavernan ligger efter gågatan i Lefkas stad.

Hoppas du får en härlig semester! Vi hade soligt väder alla dagar utom en.
Men det var varmt och skönt hela tiden. Det var det inte när vi kom till landvetter. Då var det is på bilen.

nicka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-22, 17:46
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Ja nu är det bara packningen kvar så drar jag till Sthlm i morgon. Ska bli skönt att lämna den snö som är kvar här uppe nu. Tack så mycket för förslagen och jag ska tänka på er där. *S*
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-23, 22:44
Toni Hold Toni Hold är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Ska till Nidri om några veckor, hur är stranden där? Om man inte vill hyra bil och kuska runt, kan man ta buss från Nidri till en bra strand?
Tacksam för tips.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-24, 13:59
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Hej!

Jag är väl ingen "fan" av stränderna i Nidri. Det finns ju så mycket bättre. Du kan ju ta buss till Lefkas stad sedan byta till buss mot Agios Nikitas. Där finns en strand som heter Milos och så har du bystranden. Ett annat tips är stranden Agios Ioannis en liten bit utanför Lefkas stad. Ta en turbåt en dag som åker till en av de bästa stränderna i Grekland, Porto Katsiki (enligt mig alltså). Du kan också ta bussen till Vassiliki och sedan därifrån ta en liten båt ut till stranden Agiofili. Som du märker finns det jättemånga fina stränder på Lefkas. Enklast är ju förstås att hyra moppe eller bil.

Hoppas du får en härlig semester!

nicka
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-24, 17:24
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Annika det skulle vara kul om du skrev en liten reseberättelse när du kommer tillbaka. Jag ska själv åka till Lefkas i sommar och det är alltid bra att få många tips.

//Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-14, 13:43
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Det var underbart att vara på semester i Lefkas. Vi hamnade på ett hotell en bit utanför Nidri och det passade oss väldigt bra eftersom vi inte gillade Nidri allt för mycket. Nackdelen med detta var att man var tvugen att hyra bil eller moped. Samtidigt var detta väldigt bra eftersom vi kunde åka runt ön och se de underbara platserna. Motsatta sidan av ön är mycket finare än Nidri sidan. Kan också rekomendera att hyra en egen båt då ni kan hitta er alldeles egen strand att tillbringa dagen på. Lefkas stad är väldigt mysig att strosa kring i. Jag gillade byn Vasiliki på södra ön, mycket finare än Nidri. Vi var även till fastlandet där vi hittade väldigt fina stränder och mysiga byar. Lefkas har underbara vyer att erbjuda om man hyr en bil och kör runt ön. Detta är något jag kan rekomendera.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-17, 16:42
skallstorp skallstorp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Skurup
Inlägg: 10
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Vill man bada utan att ha bil, så är det bara att ta färgen från Nidri och utt till öerna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-03, 22:35
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 46
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Annika_ Visa inlägg
Det var underbart att vara på semester i Lefkas. Vi hamnade på ett hotell en bit utanför Nidri och det passade oss väldigt bra eftersom vi inte gillade Nidri allt för mycket. Nackdelen med detta var att man var tvugen att hyra bil eller moped. Samtidigt var detta väldigt bra eftersom vi kunde åka runt ön och se de underbara platserna. Motsatta sidan av ön är mycket finare än Nidri sidan. Kan också rekomendera att hyra en egen båt då ni kan hitta er alldeles egen strand att tillbringa dagen på. Lefkas stad är väldigt mysig att strosa kring i. Jag gillade byn Vasiliki på södra ön, mycket finare än Nidri. Vi var även till fastlandet där vi hittade väldigt fina stränder och mysiga byar. Lefkas har underbara vyer att erbjuda om man hyr en bil och kör runt ön. Detta är något jag kan rekomendera.
Hej,det där med att hyra båt lät ju suveränt. vad kostade det och var låg uthyraren? Vad är det för typ av båt? Vi är 9 pers. Får vi plats?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-04, 12:56
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: sevärdheter på lefkas

Vi hyrde båt längs "strandvägen" i Nidiri. Vi betalade ca 450 kronor + besin för en hel dag.(finns olika båttyper) Kan varmt rekomendera detta, eftersom man kan åka runt själv och hitta mysiga stränder. Ska ni hyra båt be då att få se bensin nivån innan ni åker eftersom de mäter den när ni kommer tillbaka. Vi glömde detta och det känns som vi fick betala en massa extra pengar. Åk dit och boka i förväg eller åk dit tidigt på morgonen så ni får ha den hela dagen, man får bara ha den till kl. 17.00.
Det fanns olika storlekar på båtarna och vi tog en där man kunde fått plats ca 6 personer. Observera att vi var där i maj så priset kan skilja sig vid högsäsong.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT