Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-27, 21:19
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Hej! Vi kommer att behöva övernatta i Aten på hemvägen från Sifnos, men kommer inte att ha tid för att turista. Vi vill hitta ett lätt-tillgängligt, prisvärt hotell, varifrån man enkelt tar sig till flygplatsen. Tacksam för alla tips!
Ingegerd
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-27, 22:16
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Övernatta i Aten

Det ligger flera hotell nära tågstationen i Pireus, vet inga namn men man brukar bli tillfrågad om man söker hotell vid båten av hotellpersonal. Annars har ni ju Andonis hotell och Acropolis House i Plaka , som ligger nära Syntagma och där finns flygbussar som går till flygplatsen.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-28, 03:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Övernatta i Aten

Pireus är inte så kul att bo i... Det finns hyfsade ställen men sedan ska ni ta er till flygplatsen nästa morgon. Och Pireus är inte kul på natten eller kvällen!

Adonis och Acropolis House vid Plaka är bra. Ni kan förboka och priset är samma som om ni kommer in från gatan. Och kommer ni inte för sent så hinner ni se lite av Plaka också. Från Pireus till Adonis tar det ca 15 -20 min med taxi. Ca 15 €. På morgonen tar det 10 min att gå upp till Metron på Syntagma. Direkttåg till flygplatsen som tar ca 35 min.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-28, 10:42
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Övernatta i Aten

Amaryllis Inn Hotel, lätt att kolla in och boka via nätet,ett bra övernattnings hotel. Nära till allt,19km till flygplatsen tex.

Senast redigerad av Agda den 2007-07-28 klockan 10:51.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-29, 22:41
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Övernatta i Aten

TacK Agda, Amaryllis hade rum, Adonis och flera andra vi testat är fullbokade.Och tack alla andra vänner i forumet, resorna skulle inte bli hälften så lyckade utan ER!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-30, 13:09
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Övernatta i Aten

Acropolis View (inte att förväxla med Acropolis House) är ett utmärkt hotell till bra pris som ligger i lugnt område precis nedanför Akropolis. Man når enkelt flygplatsen från tunnelbanestationen Akropoli. Att man från sin balkong har utsikt mot Akropolis gör ju inte saken sämre!

Vi betalade 76 Euro per natt för ett dubbelrum inklusive frukostbuffé.

Smultron

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-30 klockan 14:23. Anledning: Webhänvisning borttagen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-30, 13:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Övernatta i Aten

Tack för tips! Nu har även vi bokat på Amaryllis Inn hotel i Aten sista kvällen då vi kommit från Naxos! Härligt att avsluta semestern med en Atenkväll!! Rafina är inte alls lika trevligt på kvällen och hotellrum MYCKET dyrare! 59,5 euro för ett dubbelrum inkl frukost mitt i högsäsong i Aten är inte dyrt!!!

Lissi - imorgon bär det av äntligen!!!

Senast redigerad av Lissi den 2007-07-30 klockan 13:57. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-30, 16:03
LA LA är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 6
Standard Amaryllis inn

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag kan i alla fall tipsa om vårt boende om inte annat...Vi ska inte bo hela tiden i Naxos stad utan bo i andra byar också....

Lissi
OK.
Vi har tänkt 5 nätter på Naxos i närheten av Agia anna stranden sedan blir det 3 nätter på Koufonissi, och till sist en natt i Athen troligtvis i Plaka.
Ligger Amaryllis i Plaka?

LA
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-30, 16:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rumsraggare på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av LA Visa inlägg
OK.
Ligger Amaryllis i Plaka?
LA
Nej det ligger Nära Athinas-gatan och Pireos Str.mellan Plaka och Omoniaplatsen ung..Alltså ca 20 min promenad från Plaka skulle jag tro. Väldigt centralt ändå...Man tar tunnelbana från Pireus till metrostationen som heter Pireos Str. och som ligger 250 m från hotellet! Vi ska åka första båt från Naxos på morgonen så vi får en eftermiddag och kväll i Aten...en stad vi älskar!
Förra året bodde vi sista natten i Rafina men hotellen är så dyra där och det är lite trist på kvällen...

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-30, 20:48
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Rumsraggare på Naxos

Amaryllis är ett första klassens lopphotell, måste finnas bättre alternativ än så. Bodde där för två år sedan, och det gjorde ingen glad, knappast en omgivning man vill promenera med barnen i.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-30, 22:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Om man vill bo väldigt lättillgängligt från metrostationen med tanke på transporten till flygplatsen så är Hotell Attalos på Athinas-gatan väldigt nära Monastiraki-stationen ett utmärkt val. Inte mycket mer än 100 m att gå skulle jag tro.

Men Athinas-gatan är ju mycket trafikerad så ett rum mot gatan kan nog innebära en del trafikljud.

Men mycket centralt och bekvämt med tanke på transporten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-30, 22:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rumsraggare på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Easy Visa inlägg
Amaryllis är ett första klassens lopphotell, måste finnas bättre alternativ än så. Bodde där för två år sedan, och det gjorde ingen glad, knappast en omgivning man vill promenera med barnen i.
Om man får loppor där så är det ju tråkigt Du menar, hoppas jag , att det är ett hotell med låg standard och bullrigt läge...... Det är det ju eftersom det bara har 2 stjärnor och är så billigt...Vi ska bara sova sista natten före hemfärd där och vi känner till omgivningarna..Ett läge för en natt....inget annat..Nära till Metron för smidig transport till flygplatsen.

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-31, 08:21
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Rumsraggare på Naxos

Bullrigt var det inte vad jag kan minnas, rummen var hyfsat rena men frukosten kan väl mest benämnas som ett skämt och då är jag ändå snäll. Omgivningen är dock bedrövlig, men om ni känner till den så är den ingen fara. Bara man inte blir förförd av bilderna på nätet, dom har ytterst lite med verkligheten att göra. Jag tror att det har varit trådar uppe om Amaryllis tidigare. Jag vill i första hand inte rekommendera hotellet för barnfamiljer för området är som sagt mycket otrevligt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-31, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Skulle inte välja att bo i det där området med barn. Känns riktigt slummigt.

För många år sedan bodde jag på Hotell Hera ett par veckor. Betydligt trevligare område men det finns mycket annat att välja bland också.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-31, 12:37
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Vill man bo i ett lugnt område i Athen men ändå centralt och nära bra kommunikationer till flygplatsen så är Acropolis View ett perfekt val.
Jag sökte medvetet efter ett hotell i ett lugnt område efter att ha läst om skumma kvarter och bullrig trafik, men blev ändå förvånad över hur lugnt det faktiskt var i området.

Hotellet i sig var rent och fräscht och frukostbuffén helt okej.


Smultron
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-31, 13:06
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Rumsraggare på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Om man får loppor där så är det ju tråkigt Du menar, hoppas jag , att det är ett hotell med låg standard och bullrigt läge...... Det är det ju eftersom det bara har 2 stjärnor och är så billigt...Vi ska bara sova sista natten före hemfärd där och vi känner till omgivningarna..Ett läge för en natt....inget annat..Nära till Metron för smidig transport till flygplatsen.

Lissi
Håller med dig Lissi att som övernattningshotel är det helt OK!

Easy, det var det som efterfrågades i tråden!

Senast redigerad av Agda den 2007-07-31 klockan 13:10.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-31, 14:10
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Man kan ju göra som jag gör i Athen.
Jag brukar övernatta på Sofitel mitt emot flygplatsen rent och världens häftigaste frukostbuffé.

Uffe
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-31, 21:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Uffe - hur är priserna där?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-31, 21:36
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Inte är det ngt lågprishotell.Lyxigt och väldigt rent och fint med morgontofflor och badrockar,och vilka sängar.
Vi övernattade där en natt 2005, betalade 230€ natten utan frukost.
Frukosten gick på 20€ per pers.
Men nån gång får man väl skämma bort sig.
Anneli
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-31, 22:22
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd

Acropolis View kan säkert vara värt att ta sig en titt på - läget ser lugnt och fint ut där strax söder om Akropolis och parallelt med den nya fina gågatan Dionisiou Areopagitou. Centralt och nära Akropolis metro-stationen måste det vara, men visst måste man väl vara inställd på att byta metro på en station? (I och för sig INGET problem!) Nära till området Thission där det finns flera goda matställen och lika mycket gångavstånd till det mesta som när man bor i Plaka - och betydligt tryggare område än omkring Omonia, där i alla fall inte jag vill bo!

Jag brukar säga att vi ska bo så att man känner att man kan gå ut ensam och äta om den andra skulle må dåligt - och omkring Omonia vill inte jag gå ut ensam, det är helt säkert!

Sen tycker inte jag att frukosten bör ha någon större betydelse, blir jag inte mätt så finns det MASSOR av caféer på stan! Läget, renligheten, sängarnas kvalité, atmosfären hos personalen - det väger tyngst för oss. Och så har priset en betydelse förstås.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT