Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Poros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-30, 10:52
larsa06 larsa06 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 6
Standard Poros?

Nån som kan rekommendera denna ö för en romantisk semester i mitten av Juli? Var skall man bosätta sig, gärna förslag med motivering? Platser att besöka? Bästa stränderna? osv..

Eller skall man söka sig till någon annan ö? Gärna i närheten av Aten?

mvh, Lars
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-06, 23:09
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Poros?

Poros kan absolut rekommenderas för romantisk semester! Man kan bo i Askeli eller i Neorion. Askelistranden är mer livlig med närhet till flera tavernor och en mindre strandbar men med mycket ungdomar och barnfamiljer. Apollo har sina hotel här. I Neorion är det däremot mkt lugnt och stillsamt, och tillfällen till romantik...Här finns dessutom en strand som heter "Love Bay" med en liten liten servering (ingen riktig taverna). Om ni stannar i Neorion finns där ett trevligt hotel (inget apollohotell ) med strand och solstolar under trädens skugga vilket kan vara skönt i juli. Maten här är känd för att vara kanon. En båttur runt ön kan också rekommenderas, flera stopp för bad från båten.
Inne i stan finns många bra tavernor. Poros är en lugn ö, vill ni se nåt annat tar det en timme med båt till Hydra som också är romantiskt vackert så det förslår. Närheten till fastlandet (Galatas 300 m båtvägen-det går båtar ständigt) gör att man mkt enkelt kan ta sig över till peloponessos och alla sevärdheter där. I juli kanske också konserterna på epidavros startat upp, om man vill ha lite kultur. På epidavros upplevde jag en gång ett frieri, inte riktat mot mej dock.. Här är akustiken otrolig och mannen (amerikan förstås -dom kan romantik!) som friade stod längst upp och ropade ner till sin kvinna som förstås svarade med ett ja. Till allas förtjusning och applåder! Ett tips! Lycka till med romantiken./mm
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-07, 22:39
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Poros?

Hej
Jag kan verkligen rekommendera Poros, jag har varit där två gånger. Nu har jag inte varit där sedan 2000 men då gifte vi oss på ön. Jag skulle rekommendera byn Askeli och hotell Ninetta. En mysig by, med promenadavstånd, eller båttaxi, taxi el buss in till Poros stad. man kan också ta taxi båt över till Galatas och se sig om på fastlandet. Hyr en moppe och åk runt den gulliga lilla ön och hitta fina stränder. Jag skulle gärna åka dit igen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-08, 14:09
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Poros?

Poros är mycket fint.Om ni ska bo i Askeli rekommenderar jag Panorama Apts. Mååånga trappor att gå, men väl värt det när man sitter på balkongen/terassen och skådar ut över hav och land.

Neorion har flera mysiga tavernor och är , som tidigare sagts lugnt och skönt.
Ett besök vid klostret är verkligen att rekommendera.
Vad ni än väljer hoppas jag att ni får det bra på Poros.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-02, 17:13
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Poros?

Jag kan rekomendera ett litet ställe som ligger på andra sidan sundet vid Poros - Aliki beach. Det är ett mysigt litet ställe som lämpar sej för en romatisk semester.

Där kan man hyra privata rum hos Fotini och hennes mamma lagar den godaste maten i deras taverna. Priset för ett rum ligger på 30 evro.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT