Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-03, 20:40
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Koufonissi i juli och augusti.

Träffade en familj på vår öluff i mitten på juli månad som kom från Koufonissi, dom tyckte jättemycket om ön. Vi valde att inte åka dit efter att läst varningen på kalmera om att det är otroligt mycket turister i juli och augusti. men denna familjen tyckte inte att det var mer där en någon annan ö i den storleken. Någon annan som har någon annan erfarenhet? För det är ju synd om varningen inte stämmer, eller hur . Rossa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-07, 21:14
Isa Isa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 9
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Vi var på Koufonissi i 5 dagar i början på juli. Tycker inte att varningen är befogad. Visst var det en del svenska barnfamiljer men vi hade nog trott det skulle vara fler enligt alla skriverier. Inga problem att hitta boende och på Restaurangerna fanns det gott om plats.

Vi tyckte ön var helt underbar. Boendet var toppen bodde hos Katerina som är släkt med Sofia som rekommenderas på Kalimera. Ett alldeles nytt hus intill bystranden superfräscha lägenheter, bland det bästa vi bott på i Grekland. Stränderna var fantastiska och byn jättemysig. Kommer åka tillbaka dit garanterat.
Isa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-12, 14:27
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Hej! Vi har under årens lopp besökt 18 grekiska öar i juli, och tyvärr måste jag säga att det enda ställe där vi haft problem att hitta boende var Koufonissi. Visst gick det till slut, men det krävdes en halvdags letande eftersom allt var fullt.

Koufonissi är vackert, javisst, men där är mycket folk. Dagsutflykt med båt till den södra, obebodda ön (som också heter Koufonnisi, men med ett annat prefix - minns inte om det är Ano eller Katu) är att rekommendera om man vill komma bort från den stora mängden människor.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-11, 15:26
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Vi var där i Augusti, det var mycket folk men inga problem att hitta boende, vi betalade dock ganska dyrt för vårat men läget var grymt bra och rummet också...

Tyvärr blåste det väldigt mycket så det var inte så behagligt på stranden och eftersom det inte fanns någon centrum del eller så räckte det med de få dagar som vi var där. Åker gärna tillbaka igen dock men inte den här gången...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-11, 15:40
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Vi skulle prova Koufonissi för ett par år sedan, eftersom även vi hört att det är så vackert o mysigt. Detta var i slutet av augusti, och vi täntke att vi skulle chansa med boende trots alla varningar om att det brukar vara så mycket folk och kanske fullt. Det var ju ändå slutet av augusti...

Vi kom dit på förmiddagen och fixade boende direkt på kajen av en kvinna som bara skulle skjutsa några andra gäster till sitt andra boende först. Hon kom aldrig tillbaka....

Sen letade vi bo tills vi gav upp framåt kvällen. Vi tog nattbåten vidare till Amorgos.

Jag kommer nog (tyvärr) aldrig ge Koufonissi en ny chans. Har aldrig varit med om att bli lurad av en pensionatsägare. Men jag har fått känslan av att det dämpat sig lite runt ön. Att den inte är riktigt lika populär längre. (eller att populariteten fått ge vika för intresset för andra öar, som schinoussa och kanske dounossa??)

Stämmer det?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-20, 20:14
isis isis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Det kan hända att folk blivit skrämda av ryktet Koufunissi har, ett överbefolkat paradis för barnfamiljer. När vi besökte ön i juli 2004 var det som ett stort svenskt dagis där vi som nakenbadare blev utstirrade. Alltså stämmer inte riktigt det som sagts på Aftonbladet, att ön är nudistvänlig ...om det nu inte ändrats på några år. Däremot var Donoussa som vi var på i juli 2005 helt och hållet naket, förutom byns lilla strand. Eftersom det finns relativt lite om Donoussa här på sajten, skriver jag ett resebrev om ön för de som är nyfikna. Läs gärna om vad vår familj tyckte, två vuxna och två barn, 10 (tjej) och 11 (kille) tyckte.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-24, 13:00
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Jag var på Koufonissi i mitten av juli 2003 och då var det inte särskilt överbefolkat tyckte jag. Tvärtom blev jag väldigt förtjust i denna lilla pärla till ö och skulle gärna åka dit igen. Bodde på Atlantidis som var det fräschaste och finaste boende jag någonsin haft i Grekland. Det var inte många rumsuthyrare som väntade på kajen när vi kom, och de väntade tills vi kom fram till dem - inte alls samma "överfall" man drabbas av på vissa andra öar. Då var det oxå så att de flesta boenden höll samma priser så det var ingen idé att pruta. Tror vi betalade 45 euro men då fick vi en tvårumslägenhet för samma pris som en enrummare eftersom alla enrummare var uppbokade. Så vi bodde ståndsmässigt, kan jag säga!

Så som sagt, en jättemysig ö tyckte jag, och som jag absolut skulle rekommendera!! I o f s var det ju snart tre år sedan och kanske har turismen förändrats... en del?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-05, 19:50
Maly Maly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Haninge
Inlägg: 41
Standard Sv: Koufonissi i juli och augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av wilda
Vi kom dit på förmiddagen och fixade boende direkt på kajen av en kvinna som bara skulle skjutsa några andra gäster till sitt andra boende först. Hon kom aldrig tillbaka....

Sen letade vi bo tills vi gav upp framåt kvällen. Vi tog nattbåten vidare till Amorgos.

Jag kommer nog (tyvärr) aldrig ge Koufonissi en ny chans. Har aldrig varit med om att bli lurad av en pensionatsägare.
Snälla, var inte så säker på att hon lurade er. Kanske hände något som gjorde att hon inte kunde hämta er.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT