Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-23, 14:22
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Hej,
Är det någon som vet något om Iraklia .
*Hur tar man sig till stränderna, (är det lätt?)
*Någon som kan rekomendera något bra rum med havsutsikt för fyra personer?
Vi har svårt att bestämma oss för om vi ska äka till Iraklia eller Koufonissi, någon som har varit på dessa två öar och kan ge oss råd( vi åker under högsäsongen.)
*Om vi väljer Koufonissi är det så packat med folk som vi har hört?
Bör man ha resväska eller ryggsäck på öluffen? Ni förstår nog att detta är vår första öluff. Men det ska bli så roligt .
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-06, 08:09
Ammi Ammi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 26
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Hej,
Är det någon som vet något om Iraklia .
*Hur tar man sig till stränderna, (är det lätt?)
*Någon som kan rekomendera något bra rum med havsutsikt för fyra personer?
Vi har svårt att bestämma oss för om vi ska äka till Iraklia eller Koufonissi, någon som har varit på dessa två öar och kan ge oss råd( vi åker under högsäsongen.)
*Om vi väljer Koufonissi är det så packat med folk som vi har hört?
Bör man ha resväska eller ryggsäck på öluffen? Ni förstår nog att detta är vår första öluff. Men det ska bli så roligt .
Hej Rossa

Vi var på Koufinissi i två nätter, en helt underbar ö, blått vatten, lugnet själv, väldigt avstressande. Vi fick rådet ifrån turistbyrån på Naxos att boka i förväg men det gällde när det var helg för då åker grekerna ut till öarna. Fast när vi kom till koufinissi så var där massor av hotellraggare så det hade inte varit något problem. Vi bodde på Christinas House som låg en liten bit ovanför hamnen med en gudomlig utsikt. Nedanför fanns där en klippstrand. Man kunde sitta på en bänk och bara titta ut, lugnet för själen. Iraklia vet jag inget om. Vi hade en väska som var kombinerad ryggsäck och resväska fast jag bar inte väskan på ryggen en enda gång, drog den på hjulen och det gick jättebra.

Ha en trevlig öluff det var första gången för mig också Ammi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-18, 15:15
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Hej!
Sommaren 2005 var vi på både Iraklia och Koufonissi, två underbara öar i småkykladerna, men ändå ganska olika. På Iraklia råder det totala lugnet med några få tavernor och väldigt lite turister, men stränderna är inte alls lika bra som på Koufonissi. Koufonissis stränder och badplatser är magnifika och byn mysig. Nackdelen är att det fullkomligt dräller av turister på Kofonissi, men å andra sidan är det en fantastisk ö. Iraklia är som sagt lugnt, skönt och mysigt, men nackdelen är att stränderna är klart sämre än på Koufonissi.

/Carl
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-18, 20:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Citat:
Ursprungligen postat av carl04
Hej!
Sommaren 2005 var vi på både Iraklia och Koufonissi, två underbara öar i småkykladerna, men ändå ganska olika. På Iraklia råder det totala lugnet med några få tavernor och väldigt lite turister, men stränderna är inte alls lika bra som på Koufonissi. Koufonissis stränder och badplatser är magnifika och byn mysig. Nackdelen är att det fullkomligt dräller av turister på Kofonissi, men å andra sidan är det en fantastisk ö. Iraklia är som sagt lugnt, skönt och mysigt, men nackdelen är att stränderna är klart sämre än på Koufonissi.

/Carl
Ja, det är ju precis så det är. De flesta väljer säkert Koufonissi till att börja med och de andra Småkyklader på senare resor.

Marianne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-19, 07:45
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

På tal om dessa två öar.. Jag har endast varit på den ena av dem, Iraklia. Men jag har åkt Scopelitis (båten som luffar runt i småkykladerna) x antal gånger och det är alltid de med banrvagn och ett koppel knoddar som går av på Koufonissi. Alltså, vill man trängas med barnfamiljer då är K- rätt ö.
Jag uppskattade verkligen Iraklias lugn, men vi är ju olika.

Mvh
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-27, 16:21
anafi05 anafi05 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Ingen av dem utan Dounossa i stället som både har fina stränder och det totala lugnet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-28, 08:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Ikaria har både färre turister och asfina stränder utöver allt annat...
Varför två öar när allt finns på en!
Tänk om!
Bli en ny människa!

Beskäftige Leftheris
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-29, 14:49
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Iraklia eller koufonissi Hjälp!!!

Hej!
jag har varit på både Koufonissi och Iraklia dock inte under högsässong. Har ni mindre barn med er på resan så skulle jag absolut rekomendera Koufonissi eftersom baden är långgrunda och helt underbara. Iraklia är mysig och genuint grekisk men har inte lika fina stränder men de är inte svåra att ta sig till. Jag skulle gärna åka tillbaka till båda öarna men nästa gång blir det Dounossa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT