Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-23, 16:33
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Hur åker man tunnelbana i Aten?

Med risk för att verka dum i huvet och en riktig lantis (åker pendeltåg till Stockholm varje dag!) ställer jag frågan:
Hur åker man t-bana i Aten?
Det vill säga - köper man enstaka biljetter eller klippkort eller dygnskort?
Är det lätt att förstå sig på t-banan som i Stockholm?
Lätt att se vilken linje man ska ta, lätt att byta osv?

Samma sak gäller om man åker buss? Med biljetter alltså.

Att jag ställer dessa dumma frågor beror på att jag aldrig förstod mig på metron i Barcelona. Långa gångar som man vandrade i under jord tills jag undrade om man skulle dit man skulle, svårt att förstå eller få besked om var man skulle byta osv. Inte alls självklart! Faktiskt funkade det bättre när vi åkte buss och fick hjälp av hjälpsamma Barcelonabor.

Aina
Motto: Ingen fråga är för dum för att ställas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-23, 17:29
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

De gånger jag har åkt tunnelbana i Aten har det varit busenkelt. Jag har köpt en biljett i en automat eller i en bemannad kassa. Rent och fint har det också varit. Men det är nog 2 år sedan jag åkte med tuben där senast. Kom alltid ihåg att spara biljetten tills du har kommit ut från stationen. Inget roligt att åka dit bara för att man inte hittar biljetten.Hoppas att det fortfarande ser fint ut för jag skall åka med Atens tunnelbana igen på Måndag
Yeasou
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-23, 17:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Glöm ej att vid ombordstigning genast stämpla din biljett i den lilla orangefärgade lådan. Eljest är biljetten ogiltig och en kontrollant kommer att orsaka om ej sveda och värk, så i alla fall dyr straffavgift.
Detta gäller såväl T-bana som bussar.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-25, 21:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Kom alltid ihåg att spara biljetten tills du har kommit ut från stationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Glöm ej att vid ombordstigning genast stämpla din biljett i den lilla orangefärgade lådan. Eljest är biljetten ogiltig... Detta gäller såväl T-bana som bussar.
Två mycket viktiga saker som påpekats! På T-banan stämplar du kanske innan du kliver ombord. Så var det för några år sedan, men det kanske har ändrat sig så man gör det ombord numera.

Senast jag åkte till flygplatsen var det en kille som missat (Hmmm?) att stämpla. Det kostade 60 €! Sura slantar...

Athens tunnelbana är inte mer komplicerad än andra. Kolla hur andra gör och se till att stämpla... Det är rätt ofta kontroller både på bussar, spårvagnar och tunnelbana.

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
...för jag skall åka med Atens tunnelbana igen på Måndag
Yeasou
Gottegris... Njut lite mer än du förtjänar då... Ta en Amstel för mig och hälsa Santo...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-26, 11:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Är det lätt att förstå sig på t-banan som i Stockholm?
Lätt att se vilken linje man ska ta, lätt att byta osv?
Mycket lättare i Aten än i Stockholm - eller i alla fall inte krångligare i Aten.
Det misstag man kan göra i Aten är att man löser biljett för tunnelbanan och tar tåget istället. (Vi gjorde det omvända ett år, betalade för tåget och tog tunnelbanan)
Det är samma nedgång, på ena sidan perrongen går tåget och på andra sidan går tunnelbanan.

Var man stämplar biljetten kommer jag inte ihåg, vill minnas att det är spärrar man passerar när man köpt biljetten, några maskiner i vagnarna eller på perrongen minns inte jag. Men jag har väl missat dem.

Lyssna inte på skräckhistorier om Atens tunnelbana, jag som inte åker tunnelbana i vardagen känner ingen skillnad mellan att åka i Stockholm eller Aten- "normal" - läs "tyvärr överdriven" storstadsuppmärksamhet på sina tillhörigheter är vardag även här i Göteborg
Det är väldigt lätt och smidigt att åka tunnelbana/tåg mellan flygplatsen och Piraeus
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-26, 12:02
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Hur lätt som helst, antingen köper du biljett som gäller för enkel resa, eller 1 dygn, 3 dygn eller 1 vecka eller mer. Gäller biljettern flera dygn är det första stämpeln som gäller. Numera finns även kombo biljetter kostar 1 euro för enkel resa och gäller då på Metro, buss, tåg, spårvagn och giltig i 1, 5 timmar.
Finns en 3 dagars biljett som kostar 15 euro och gäller som sagt enligt ovan men även till och från flygplatsen men även på sightseen bussen "nr 400"
Jag lägger in en länk.
http://www.oasa.gr/index.asp?pageid=425

Camilla

Senast redigerad av Frappe den 2010-03-26 klockan 12:08. Anledning: glömde länk
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-26, 15:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Motto: Ingen fråga är för dum för att ställas
Här finns inga dumma frågor.

Ju "dummare" fråga man ställer, desto bättre information får man.

Jag har heller aldrig åkt tunnelbana i Aten så jag tyckte att din fråga var jättebra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-26, 17:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Vi har alltid köpt enveckasbiljett för 10 euro...(Senast 2008, så priset kanske är högre nu). Sen har vi åkt precis hur mycket vi velat dock inte till flygplatsen dit det har varit tillägg. Superenkelt att ha denna biljett de vinterveckor vi varit i Aten. Man stämplar i automaten efter att man köpt den. Sen har man den bara med ifall det blir kontroll. Vi har bara råkat ut för kontroll ut till flygplatsen och de som då inte haft biljett, vilket vi sett, har på inga vis kommit undan straffavgiften och den är HÖG!! Så ska det vara också, man ska verkligen betala sina avgifter på de jättebilliga kommunala transportmedel som Grekland har jämfört med oss i Sverige.
Vi har åkt massor av Metro i Aten och sett hur mycket som helst som vi aldrig skulle gjort annars. Biljetten gäller även spårvagn och buss.

Lissi

PS Biljetten köper man i tunnelbanan.

Senast redigerad av Lissi den 2010-03-26 klockan 17:19. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-26, 21:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Lyssna inte på skräckhistorier om Atens tunnelbana... //...storstadsuppmärksamhet på sina tillhörigheter...
Normalt sett är det inga större problem på tunnelbanan eller bussar. Men man bör ha lite extra uppmärksamhet. Inte på bagaget utan på sina egna fickor... Turister i högäsong, i en ovan miljö där det är varmt och trångt, är lätta offer för ficktjuvar. Och det finns det ju en del sådana i Athen tyvärr. Det finns några som skrivit här på Kalimera om att de råkat ut för dem...

Men med lite uppmärksamhet och försiktighet så är det nog inga problem. Det är trots allt väldigt få som haft oturen att råka ut för dem. Då är det nog betydligt mer problematiskt att åka tunnelbana i Paris eller London, eller buss i Rom...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-03, 19:09
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Lite tillägg om biljeter och stämpling. En 7 dagars biljett kostar 10 euro i dag och gäller för buss, tåg och metro.


Den måste stämplas en första gång före på stigning av vagn och dessa automater som stämplar ser ut som nedan


Det är också mycket rent och fint i metro stationerna men vid OMONIA kan det vara lite stökigt utanför stationen.


Och även stationer ovan mark är i ordnig


PANAKAKIS
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-03, 19:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

ÅH, nu vill man bara DIT

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-03, 20:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Hur åker man tunnelbana i Aten?

Tack allihop för bra och informativa svar. Och tack speciellt till Panakakis för bilderna - en bild säger mer än tusen ord! För oss får det nog bli dygnsbiljetter i så fall.

Ficktjuvar. Värdesaker - pass, pengar, biljetter - har jag i värdebälte runt midjan. Sunt förnuft och att se upp, tror jag. Inga plånböcker i bakfickan eller öppna lättåtkomliga handväskor.

Sedan kan man ha otur var som helst i världen.

Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT