Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-11, 14:05
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Ringa från mobil?

Hur gör ni när ni är i Rethymnon?
Använder ni mobil tel eller köper ni telefonkort och ringer från automat. Vad är billigast?

V i har Telia Refill. Och har använt dom för det mesta. Men konsitgt nog så får vi inte samma telefon operatör. Jag kan få en och gubbben en annan ibland TIM, ibland vodafone eller Cosmot tror jag dom hette.

Vi köpte ett telefonkort för två år sen, på rekommendation av Apollo. Men jag tyckte att dom funkade inte så bra, tycker att vi blev lurade.

Någon som varit där nyss och som kan berätta vad som är billigast ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-11, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ringa från mobil?

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Använder ni mobil tel eller köper ni telefonkort och ringer från automat. Vad är billigast?
Jag använder Telenor Passport, oavsett om jag är i Rethymnon eller någon annanstans i Grekland. Då ringer jag för samma minutkostnad som i Sverige (59 öre/min), plus ett uppkopplingsavgift på 9.95 SEK. Om jag blir uppringd kostar det mig 9.95 SEK/20 min, ingen minutkostnad.

Citat:
Jag kan få en och gubbben en annan ibland TIM, ibland vodafone eller Cosmot tror jag dom hette.
Det går att ställa in vilken operatör man ska ha.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-11, 14:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ringa från mobil?

Telia har som samarbetspartner i Grekland Vodafone och Wind.

Prislistan för sms, samtal och mms hittar du på Telias hemsida.
Vodafones prislista här nedan.

Notera att det är mobilinnehavaren som ska välja operatör!! Nöj dig icke med
den operatör som först dyker upp när du slår på din mobil efter ankomsten
till Grekland.

Arne

GSM:SEK 5.50/minInternationella samtalGSM:Till Sverige
SEK 5.50/min Till Zon 1-2 Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Gibraltar, Grekland, Guadaloupe, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike

SEK 5.50/min Till Zon 2b Andorra, Guernsey, Färöarna, Island, Liechtenstein, Isle of Man, Jersey,Kroatien Turkiet
SEK 6.75/min Till Zon 3-6 Övriga världen
SEK 18.00/minVidarekopplingGSM:Pris för vidarekoppling (om mobiltelefonen är uppdaterad utomlands) till ett annat nummer är som priset för att svara plus priset för ett internationellt samtal (se ovan) eller lokalsamtal (se ovan nationella samtal), beroende på vart samtalen kopplas vidare.


SMSGSM:SEK 3.00/meddelande
MMSGSM:Skicka
SEK 8.00/meddelande Ta emot
SEK 6.50/meddelandeSkicka och ta emot dataGSM:SEK 40.00/MB Debiteringsintervall 50 kB
MobilsvarPris för avlyssning av mobilsvar via +46 706 133 133 eller 133 är som priset för ett samtal till Sverige (se ovan, internationella samtal).
Pris för vidarekoppling (när mobiltelefonen är uppdaterad utomlands) till mobilsvar är som priset för kostnad att svara plus priset för ett samtal till Sverige (se ovan, internationella samtal).
Övriga tjänsterNummerpresentation, Vidarekoppling, Samtalsspärrar, Tonsignalering, Samtal väntar, Gruppsamtal, SMS, Data, Skicka och ta emot data, Fax,
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-11, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ringa från mobil?

Citat:
GSM:SEK 5.50/minInternationella samtalGSM:Till Sverige
SEK 5.50/min
Jag hade Telia tidigare. Hutlösa priser. Det är stor skillnad på 5.50, och 0.59 som Telenor erbjuder.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-11, 15:06
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ringa från mobil?

Förutom Telenor Passport har väl alla operatörer samma taxor nu...dvs 5.50 kr/min om man ringer och 2.50 kr/min om man blir uppringd.

Jag har passport och tycker det är billigt och bra om man ringer längre samtal MEN om man tar emot korta samtal så blir det ju billigare med annat abonemang om man pratar under 4 min... Det beror ju alltså på vad man har för telefonvanor vilket som blir billigast.

Tänk på att ni stänger av er svarare under tiden ni är utomlands... onödig kostnad om folk lämnar meddelande.

Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-11, 15:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ringa från mobil?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det beror ju alltså på vad man har för telefonvanor vilket som blir billigast.
Helt rätt. Jag blir nästan aldrig uppringd (har inga kompisar ), fick ett samtal på tre veckor under senaste resan, så Passport passar mig bäst.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-11, 15:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ringa från mobil?

Just ja!! För er som vistas på öarna nära det Turkiska fastlandet gäller extra vaksamhet när det gäller mobiloperatör. Rhodos, Kos, Samos m flera öar samt även vid färjeresor i dessa vatten.

De Turkiska operatörerna har
massor av länkmaster med hög kapacitet och då är det lätt hänt att exv
TR-TURKCELL dyker upp som oönskad operatör. Då blir samtalen mycket dyrare eftersom Turkiet ju ej omfattas av EU-s begränsningsregler för samtalspriser. Jag noterade att min mobil slog över till Turkcell är vi passerade Karlovassi på Samos.

TR-prislistan

Samtal till Sverige Samtal inom landet Samtal till zon 1-2aSamtal till zon 2bSamtal till zon 3-6Svara i landet12.00 kr
-
-
9.75 kr

12.00 kr

18.00 kr

Skicka SMS Ta emot SMS 3.00 kr
-
-
-
-
Skicka MMS Ta emot MMS 9.00 kr
-
-
7.50 kr
-
-
Surfa120.00 kr
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-12, 22:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ringa från mobil?

Även jag har Passport och vet därför att jag ska se upp med 20-minutersgränsen så att jag slipper betala 9.95 till för en ny period.

Därför blev jag förbaskad för några veckor sedan när jag satt i Pythagorion på Samos och upptäckte att jag just pratat med Sverige i 20 minuter och 33 sekunder. Tio spänn till för de sista 33 sekunderna, alltså

I pur ilska skrev jag ner detta faktum i ett sms för att skicka det till den jag pratat med. Men jag skickade messet till fel person, så jag fick öda bort ytterligare två sms: ett med "ursäkta, fel" till den jag skickat till - plus det ursprungliga messet till rätt person.

Och först efter det upptäcker jag att det står TURKCELL på displayen

Jag hade alltså ringt i 20 min och 33 sek samt skickat 3 sms - alltihop via en turkisk, förmodligen svindyr, operatör
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-13, 09:49
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ringa från mobil?

Hm...Litt av noen eksempler her - man kan altså risikere å ringe via nett man ikke har valgt selv. Undrer meg på om man selv kan endre operatør, ev. slette uønsket operatør? Og om man kan kjøpe gresk kontantkort/simkort og plassere sim-kortet i egen mobiltelefon? (Jeg har nettopp hatt besøk fra utlandet , her i Norge, og gjestene skaffet seg norske simkort og kontantkort, og valgte dermed selv operatør. Men abonnement kunne de ikke få, uten bostedsadresse her)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-13, 12:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ringa från mobil?

Ja, du kan köpa ett grekiskt kontantkort och använda i din mobil, men då får du alltså ett annat telefonnummer under tiden.

I mobilen kan du ställa in om du vill att mobilen ska leta upp bästa lämpliga nät eller om du vill välja välja nät manuellt och låsa det där. Min mobil letar upp nät själv - men eftersom jag har Vodafone i Grekland och det har bra täckning nästan överallt där jag varit så är det sällan mobilen plockar upp nåt annat nät. När den gör det ser jag ju det på displayen och kan byta till Vodafone, även om täckningen råkar vara sämre just där.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-13, 16:59
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Ringa från mobil?

Tack för alla svar!
Nu har jag fått svar från alla som använder mobilen och ringer från Kreta.
Men är det ingen som ringer från automat? Enl. Apollo skulle det vara billigast att köpa telefon kort och ringa från automat.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-13, 18:23
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ringa från mobil?

Du kan ju köpa ett Face card för 5€ och snacka i 170min. Finns hos närmaste Periptero.

Uffe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT