Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-11-05, 19:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Visst vet vi att hela landet stängs ner. Vill bara förmedla glädjen av att ha möjligheten att njuta av tillvaron i "fönstret" mellan nedstängningarna.
Det förstår jag, det gäller att njuta så länge de går. Hur länge stannar din dotter?

Citat:
Jag menar yttertaket.
Jag vet tyvärr inte. Innertaket var nymålat när vi var där.



Kyrkans kupol i Limenaria var guldfärgad när vi var där, den är numer röd.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-11-05, 21:00
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

"Det förstår jag, det gäller att njuta så länge de går. Hur länge stannar din dotter?"

Hon återvänder till Aten i morgon. Om båtarna vill 🙏


"Jag vet tyvärr inte. Innertaket var nymålat när vi var där.
Kyrkans kupol i Limenaria var guldfärgad när vi var där, den är numer röd.[/QUOTE]"

Jag har blandat ihop orternas kyrkor. Limenaria, menar jag såklart!
Gillade den kupolen!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-11-06, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag har blandat ihop orternas kyrkor. Limenaria, menar jag såklart! Gillade den kupolen!
Samma här. Jag vet inte om jag har sett någon annan kyrka i Grekland med den färgen. Men, som sagt, nu är kupolen röd.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-11-08, 14:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT DEL 6. EGINA.

Vi reste från en utsikt som vi gett betyg 2 med förhoppning om att på nästa ö hitta en utsikt med åtminstone betyg 3. Så blev det inte, den hägrande 3:an förblev en hägring. Men det visste vi inte när vi tidigt en morgon lämnade Agistri med den trevliga lilla båten Agistri Express som skulle ta oss till Egina.

Resan över till Egina gick smidigt. Vi förväntade oss inte att mötas av några rumsuthyrare. Självklart hade vi rätt. Yrket "rumsuthyrare-som-hänger-i-hamnen" har ännu inte slagit igenom i den här delen av Grekland. Tyvärr, om det funnits hade vi transformerats till rumsuthyrarkramare. I stället fick vi krama varandra och hoppas på det bästa. Det behövdes, hamnen var nämligen sprängfylld av nyanlända turister, och fler var på ingång, både från Aten och från de närliggande öarna.

Vi hade blivit rekommenderade att undvika Egina på helgen. En rekommendation vi inte tog till oss. Nu vet vi bättre. Egina kombinerat med helg är lika med högsäsong. Vi insåg inte att det kunde vara så otroligt mycket folk så tidigt på säsongen. Men det var det. Och många befann sig precis som vi i ett rumlöst tillstånd.

De flesta gick åt höger i hamnen, vi gick till vänster. Här gällde det att vara snabb. En bit bort hittade vi skugga under några träd. Diskuterade någon minut om vem som skulle ta på sig det oglamorösa uppdraget att leta rum. Lotten föll på Camilla. Jag stod tacksamt kvar i skuggan, tittade bort mot hamnen och förundrades över att det kom så många båtar, både färjor och flygbåtar.

Halva Aten är snart här hann jag tänka, då - helt plötsligt - stod Camilla vid min sida igen. Knappt en kvart var hon iväg. Har hon redan gett upp, tänkte jag. Det hade hon inte, hon hade hittat ett rum, dock log hon inte som hon brukar, vilket jag tolkade som att något var fel. Min tolkning skulle visa sig stämma, men det visste jag ännu inte. Inte heller Camilla visste, hon hade nämligen inte sett rummet, bara fått ett jakande besked om att det fanns ett rum ledigt - klockan tolv. Magen sa nej, hjärnan ja.

För att inte komma i konflikt med magen gick även jag en runda. Jag mötte många av dem som gått till höger när vi gick till vänster. Högersidan hade alltså inte mycket att erbjuda, nu var det vänster som gällde för de tidigare så entusiastiska högerturisterna. Vad värre var, var att det under tiden anlänt ännu fler turister, de flesta visade sig vara vänsteranhängare. Jag rusade runt i gränderna likt en GI-nedbantad hungrig iller. I hasorna hade jag ett tåg av "donka-donka-släpa-väskor-på-hjul-människor". Klick, klick, klick ekade det i gränderna.

De kom närmare och närmare. Min hjärna blixtrade till och började projicera bilder från Frodos flykt från orcherna i Morias gruvor. Jag höll ut och var oftast först in på hotellen. Nu hjälpte inte det. Allt var fullbokat. Moloket gick jag tillbaka till Camilla. Nu kunde vi bara hoppas att det första rummet fortfarande var ledigt, så vi gick dit. Rummet var fortfarande ledigt. Ledigt. Ledigt. Ledigt! Yes!

Strax efter klockan tolv släpade vi oss (det var varmt) till hotellet och gick upp till vårt efterlängtade rum. Det visade sig vara det sämsta rum vi någonsin haft i Grekland. Även utsikten var den sämsta vi varit med om. Varför flyttade vi inte ut på en gång? Svaret är enkelt: det fanns inga andra rum.



På bilden ser ni utsikten från balkongen på rum 3 på Hotel Plaza i Egina stad på Egina. Betyg på utsikt: 0.

Fler bilder från denna svårletande rumsdag finns här.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-11-08, 20:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Ja fy så hemskt! Där kom skräckbilden som jag skrev om.
Att de den 0 poäng är snällt! Använd delete-knappen Janne!

Masse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-11-08, 21:37
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Ingen risk för insyn om man vill vara positiv
Men fyyy vad besviken jag skulle bli när jag öppnade balkongdörren!

//Faestis
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-11-08, 22:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Inte nån drömutsikt direkt.
Ett av de sämsta utsikterna vi haft var f ö också på Egina.



/Netwolf
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-11-09, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Att de den 0 poäng är snällt! Använd delete-knappen Janne!
Ånej, det är trots allt ett fint minne.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-11-09, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Ingen risk för insyn om man vill vara positiv
Ja, den fördelen hade rummet.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-11-09, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett av de sämsta utsikterna vi haft var f ö också på Egina.

Ingen höjdare den utsikten heller.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-11-09, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT DEL 7. HYDRA.

Denna morgon gick vi upp väldigt tidigt. Det kändes bra att vi skulle lämna Egina. Mest för att vårt boende var så dåligt, men även för att vi längtade efter att komma till Hydra som vi drömt om i många år.

Båtresan till Hydra var trevlig och det var lugnt och stilla på havet. Passerade Poros på vägen. Så fint det såg ut. Längtade redan dit. Men först skulle vi till Hydra och därefter till Spetses. Mest längtade vi efter ett rum med utsikt, rummet på Egina ville vi glömma fortast möjligt. Bästa sättet att glömma var att hitta ett rum med utsikt, kosta vad det kosta vill.

Redan när vi anlände till Leonard Cohens ö Hydra förstod vi att vi hittat en ny favoritö. Några rumsuthyrare såg vi naturligtvis inte till. Leta själv gällde alltså även här. Något som Camilla tog på sig. Igen. Fattade inte vad som tagit åt henne. Jag stannade kvar i den ombonade hamnen och vaktade packningen.

Efter någon minut eller två märkte jag att något saknades. Funderade en stund på vad det kunde vara. Vad finns inte här som borde vara här tänkte jag? Svaret var o l j u d. Över Hydra låg ett täcke av tystnad. Inga mopeder som knattrade, inga bilar som tutade. Det var fantastiskt! Efter en kort stund kom Camilla tillbaka med ett stort leende. Hon hade hittat ett rum, med utsikt! Trettio minuter efter att vi gått av båten stod vi på balkongen och absorberade glatt åsynen av takåsarna.




På bilden ser ni utsikten från balkongen på rum 8 på Achilleas Pension i Hydra stad. Betyg på utsikt: 3.

Fler bilder från denna ljuvligt tysta dag finns här.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-11-11, 09:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 8. SPETSES.

Idag på morgonen slögick vi ner till hamnen på Hydra där vi sa adjö till bil- och mopedfriheten. I hamnen var det fler åsnor än vanligt. Det hade kommit nya varor som skulle transporteras till byn. Några frågor dök upp: Om man bor på Hydra, hur tar man körkort då? Hur många Hydrioter HAR körkort? Det får vi ta reda på nästa gång vi kommer hit.

Vi åkte Flying Dolphin till Spetses. Det gungade en del, vinden (som varit obefintlig i flera veckor) hade dykt upp under natten. På Spetses möttes vi av två saker som inte fanns på Hydra: motorljud och (1) rumsuthyrare. Spetses sägs vara en bilfri ö, men det är en sanning med modifikation.

Det tog fem veckor innan vi möttes av rumsuthyrare i en hamn. Fem veckor! Sicken skillnad mot Kykladerna där man inte bara möts av rumsuthyrare, man angrips av dem. Vi brukar i 99 fall av 100 ignorera rumsuthyrarna och leta på egen hand. Just denna gång var nummer 100. Vi var trötta och orkade inte leta.

Den enda rumsuthyrare som fanns i hamnen ställde den klassiska frågan: Rooms? Searching for rooms? Vi svarade med ett glatt YES! Han såg perplex ut. Oklart varför. Tyst blev han i alla fall. Kände att vi var tvungna att ta initiativet och ställde den lika klassiska öluffarfrågan: Where is it and what is the price? Ingen av frågorna fick något svar. Han mumlade något. Vände sig till sin kompis, pratade på grekiska, mumlade igen och tittade ut över havet. Då gick vi vidare.

Vi gick mot stranden, stannade vid busshållplatsen där vi satte oss ner för att fundera. Visste inte riktigt var vi ville bo. Staden var mer utbredd än vad vi hade trott. Vi hann inte mer än sätta oss innan en liten haltande dam kom fram och frågade om vi letade efter rum. Visst sa vi, var ligger det? Damen pekade mot ett hus tvärs över gatan.

Såg okej ut så jag följde med henne och tittade på de två rum som var lediga. De var lite väl små, ganska dyra och saknade både balkong och utsikt, men välmöblerade och fräscha. Jag gick tillbaka till Camilla och rapporterade. Vi velade. 45 € kändes lite väl saftigt. Vi visste sedan tidigare att boende är dyrt på Spetses och att tillgången på rum är begränsad, men ändå. Till sist sa vi ja, vi orkade helt enkelt inte leta rum denna gång.



På bilden ser ni utsikten från ytterdörren i rum 2 på Villa Marina i Spetses stad. Betyg på utsikt: 2.

Fler bilder från denna tämligen galna dag finns här.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2020-11-11, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Janne, när jag läser denna tråd undrar jag om ni har lust att göra en liknande långresa igen? Alltså utan att tänka på om det i praktiken är möjligt eller inte. Ni upplevde ju väldigt mycket och reste omkring mycket. Lockar något liknade? Det måste ju ha varit en upplevelse för livet. Eller har ni blivit för "gamla och bekväma" t.ex? Man kan ju för all del förboka rum så skulle man slippa onödig krånglande. Eller har ni kanske inte bara lust? Eller, säger ni till varandra, tänk om vi skulle göra det igen!

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2020-11-12, 00:23
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Intressant fråga, Alala!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2020-11-12, 09:14
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Hej alla

Här kommer ytterligare en NOLLA!

//PA
Svara med citat
  #36  
Gammal 2020-11-12, 11:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Eller har ni kanske inte bara lust? Eller, säger ni till varandra, tänk om vi skulle göra det igen!
Faktiskt inte. Det var ”once in a lifetime”. Den resan var så himla bra att den inte kan göras om. Sedan har vi förstås blivit bekväma, och något mindre nyfikna. Lockar inte att flacka runt längre. Vi får leva på våra minnen.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2020-11-12, 11:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej alla

Här kommer ytterligare en NOLLA!

//PA
Den hade jag nog gett en etta. Var är det?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2020-11-12, 18:25
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Hej alla

Bey hotel Spetses


//PA
Svara med citat
  #39  
Gammal 2020-11-13, 09:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Bey hotel Spetses
Ständigt detta Spetses.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2020-11-13, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 9. POROS.

Vi lämnade Spetses en tidig junimorgon och hade andan i halsen. Så kanske August Strindberg hade skrivit om han åkt till Poros i stället för till Hemsö. Men nu gjorde han ju inte det. Det var inte många som gick av, det var bara vi och två till. Camilla tog kommandot direkt och gick iväg för att leta rum.

Jag stannade och vaktade packningen. En gammal hund låg och sov vid mina fötter. När en moped kör förbi vaknar hunden och börjar skälla. Killen på mopeden kör vidare cirka 75 meter, där kliver han av mopeden och går sakta tillbaka mot mig och hunden. Hunden har somnat om. Jag följer mopedmannen med ögonen, undrar vart han ska.

När han kommer fram till mig och hunden tar han sats och sparkar hunden i huvudet - utav bara fan. Hunden skriker och springer sin väg. Mopedmannen går sedan sakta tillbaka och tar båten över till andra sidan sundet (Galatas). Han vänder sig inte ens om. Vilken jävla idiot! (Senare under dagen mötte vi hunden i en gränd, han såg ut att må bra.) Strax där på kom Camilla tillbaka med ett leende. Rummet var fixat. Det tog 25 minuter, det hade gått fortare om vi kommit fram senare, de flesta låg och sov när vi kom. Tyvärr ingen balkong och utsikten från rummet var sisådär, men vi fick i alla fall se Korfu också.



På bilden ser ni utsikten från ytterdörren i rum 3 på Mania Doro i Poros stad. Betyg på utsikt: 1.

Fler bilder från denna mycket ansträngande dag finns här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT