Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-10, 01:17
steffe steffe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Hej, alla glada kalimerare
Den 27/5 -09 åker jag och min sambo till Thassos i 2 veckor.. Underbart!!!

Har kollat på massa av era inlägg innan, men hittar inte all fakta vi vill veta. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få.

Vi ska bo på ett lägenhets hotell som heter Chrissa i Limenas.

Här kommer några frågor som vi vill ha hjälp med

Har någon bott på Chrissa? är det ett bra val att bo på?
Är frukostbuffen god på lägenhetshotellet Chrissa?
Läste att man får hyra kylskåpen på hotellet, vad kostar det i veckan?
Är det långt till Sunny beach,ca i km?
Hur tar man sig till Sunny beach utan bil,moppe.
Finns det andra stränder som är bra nära Limenas?
Vad får man inte missa på Thassos?
Vet någon om det är dyrt på Thassos, eftersom euron är dyr nu!!
Vill gärna ha pris exempel på resturanger, drinkar resor mm...

Är hjärtligt tacksam om någon har tid att skriva ner några rader till oss

Vi ses snart alla glada och trevliga kalimeror

MVH Stephan och Ann-Sofie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-11, 17:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Hej steffe! Bodde på Chrissa två veckor förra sommaren. Det är ett helt okey litet hotell. Rent och med trevlig ägarfamilj. Försök få ett av de större rummen för dubbelrummen är ganska små. Det gick bra för oss att byta till ett twinbedroom direkt efter ankomsten.
Frukostbuffen är bra med olika pålägg, bröd, yuogurt, honung, flingor ,the, kaffe mm. Kommer inte ihåg priset på kylskåpet, men kan tipsa om att ta med en resevattenkokare så kan ni dricka kaffe på rummet. Trevligt att sitta på balkongen och lyssna på alla cikador som finns i olivlunden som omger hotellet. Där fanns även några hönor och får som på kvällen vallades in av en kille på motorcykel!
Antar att det är Golden Beach du undrar över. Det är kanske 1,5 mil dit och vi åkte vespa. Vägen går över bergen och det går bussar dit. Busshållplats finns utanför hotellet! Det finns tre stränder på gångavstånd : Två västerut efter stora vägen och så stadsstranden vid gamla hamnen. De funkar även om de inte är så fina som GB eller tex Pachis beach vid Skala Rachoni.
Det finns flera fina bergsbyar att titta på och så den gamla amfiteatern i Limenas förstås. Man kan också åka över till Kavalla på fastlandet.
Den billigaste och en av de bästa tavernorna tyckte vi var Patrikos som ligger ovanför gamla hamnen. Förra året kostade en grekisk sallad 3,5 - 4 euro. Grillad svärdfisk tog de 55 euro för där. Över huvudtaget var det ganska billigt på ön. Det kanske beror på att många greker själva semestrar där.

Hoppas du blivit något klokare av detta och Trevlig resa till en fin ö! Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-11, 22:43
steffe steffe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Hej,Katitzi!!

Tack för all hjälp jag fått av dig. Det kommer verkligen att komma till nytta, vet nog allt vad jag behöver veta just nu,tack vore dig...
Och självklart menade jag Golden beach, måste tänkt på Bulgarien när jag skrev texten.
En fråga till kom jag på.
Är det nära till centrum, pubar och resturanger?
Där allt folk håller till på kvällarna. Då menar jag gåendes...
Du skriver att det är en fin ö! Då förstår jag att jag inte valt helt fel ö med andra ord..

Som sagt tack för all hjälp...
MVH Steffe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-12, 00:30
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
Hej, alla glada kalimerare
Den 27/5 -09 åker jag och min sambo till Thassos i 2 veckor.. Underbart!!!

Har kollat på massa av era inlägg innan, men hittar inte all fakta vi vill veta. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få.

Vi ska bo på ett lägenhets hotell som heter Chrissa i Limenas.

Här kommer några frågor som vi vill ha hjälp med
Finns det andra stränder som är bra nära Limenas?
Vad får man inte missa på Thassos?

Vill gärna ha pris exempel på resturanger, drinkar resor mm...

Är hjärtligt tacksam om någon har tid att skriva ner några rader till oss

Vi ses snart alla glada och trevliga kalimeror

MVH Stephan och Ann-Sofie
Från ditt hotell till centrum av Limenas är det ca 1-1,5 km beroende på till vilken punkt i centrum du vill komma. Restaurang Patrikos vid hamnen är troligen billigast. Maten där är också bra. Men vad får man inte missa?

Det är ett måste att köra runt på Thassos och det rekommenderas två dagar att se allt sevärd runt på ön. Först och främst ska man besöka Limenas (Thassos stad) med dess gamla ruiner (Agora, Atenas tempel, basilikan, amfiteatern) och arkeologiska museet. Billigast och även med mycket god mat är tavernan Patrikos ovanför gamla hamnen i Limenas, tror jag. Vidare kan man köra västerut mot Prinos där det är marknad varje måndag och där kan man handla mycket billigt åt hela familjen. Och vad bör man inte missa? Obs! Man ska svänga västerut från Prinos upp mot bergen till Kazaviti, fortsätta några kilometer och innan vägen svänger till vänster ser man en taverna och det brukar stå några bilar på gården inför tavernan. När man kommer in i tavernan och sätter sig i en glasomringad veranda då får man därifrån en fin utsikt mot bergen. Men inte nog med detta. Personalen är ovanligt trevlig och deras mezerätter, bland annat fyllda paprikor och fyllda tomater är mycket billiga och underbara. Det får man absolut inte missa!!! Den här lunchen glömmer vi aldrig!Tyvärr kommer jag inte namnet på tavernan men den ligger precis innan vägen svänger kraftigt till vänster mot Mega Prinos.

När man fortsätter västerut kommer man vidare till Limenaria och där ska man absolut pröva stora kräftor i den röda såsen på George Restaurant Tavern som ligger vid vattnet inte långt från polisstationen. Mums!

Fortsätter man vidare längs den södra kusten kan man göra stopp och beundra det fina Archangelos klostret. Vidare kommer man till ett av de vackraste ställena på hela ön, dvs till Alyki med antika ruiner. Så småningom kommer man till den dramatiska östra kusten med dess underbara Paradise beach och Golden beach, två vackraste stränderna på hela ön. Man ska också inte missa att besöka by Panagia med den intressanta kyrkan och där kan man handla en god honung som man ska ta med sig hem.

På fastlandet kan man besöka Kavala med en gammal borg, en gammal akvedukt mitt i stan och man kan även köra till Filippi med dess gamla och väl bevarade ruiner. Bilen som ni hyr på Thassos kan ni ta ombord på färjan till Kavala och då hinner ni med både Kavala och med Filippi på en dag. Så gjorde vi i september förra året. Färjorna till Kavala utgår från Limenas (Thassos stad).

Jag vill tillägga att det är mycket lätt att köra bil på Thassos. Har ni inte körkort då kanske hittar ni ett par på hotellet som har körkort och då kan ni dela pris för biluthyrning och för bensin och göra gemensamma utflykter. Det är också en lösning ifall man saknar bilkörkort, är extremt rädd att köra bil utomlands eller vill ha bilresan billigare.

Hälsningar/Enigma
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-12, 13:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Det tar ca 15 min. att gå in till centrum av stan. Där är trevligt att strosa runt. Rätt som det är bland gränder och torg stöter man på antika lämningar och gågatan med alla butiker och restauranger är mysig.
Ladda ner Google Earth så ser du Thassos och Limenas jättetydligt. Du kan följa gatorna mellan husen och leta efter stränder tex. Många fina foton finns också att titta på! Hälsn. K.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-15, 12:52
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Du har valt en bra ö att semestra på nu då euron är "fel" för oss.
Jag har varit på bla Kreta tidigare och jämfört så är Thassos billigare.
Vi bodde på Crissa förra våren, kan bara rekommendera hotellet och även deras resturang var bra, åt där flera gånger.
Lagom promenadavstånd som tidigare inlägg skrivit. Vill rekommendera ett bageri i närheten, de säljer bröd med gröna oliver, mums.
Vår favoritby var scala Marion, en liten hamnby där vardagslivet pågick och vi satt där länge, vid 2 tillfällen, njöt av god mat och studerade livet.
Det var lätt att ta sig runt överallt ( vi hyrde mc) och även att ta "första bästa grusväg" ner mot någon liten sandstrand, även på promenadavstånd från Limenas.
Ha en härlig semester
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-16, 13:00
steffe steffe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Tack för alla trevliga svar
Ni är bara för goa, ni har fixat alla dom där tipsen man vill ha innan en resa.

Kommer inte på nått att fråga mer just nu, så vi skriver på denna tråden om vi kommer på nått mer framöver att fråga....

Det ser ut som det kommer att bli en toppen resa!!! Är hur nöjd som helst att vi valde Thassos....

Tack ännu en gång alla er som svarat på våra frågor!!!!

Sommar och sol får vi drömma om någon månad till sen bär det av=)

ha det bra alla Kalimeror
// MVH Steffe och Ann-Sofie
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-19, 20:46
ganilla ganilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 3
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Hej !
Vi var på Thassos förra sommaren och det är en prisvärd ö. Vi åt middag med förätt, vin, öl och läsk 4 pers för runt 40-50€. Här är lite resturang tips: Patrikos som tidigare nämts är bra och billig. Vi tyckte bäst om Pigis vid det lilla torget med fornlämningar om man går upp från gågatan. Vi åt även på Takis som ligger snett mitt emot. Även taverna Simi i gamla hamnen är värt ett besök. Taverna Zodiac var inte heller så tokig. Vi åt även goda pizzor på en italiensk restaurang efter hamnpromenade. Inte långt från vårt hotel Timeleon( ett alldeles utmärkt hotel med mycket bra och tillmötesgånde service) om man fortsätter förbi polisstationen mot gamla hamnen alldeles vid det lilla torget med mini nöjelsfält och det lilla tåget.
Gunilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-14, 15:53
TheBeess avatar
TheBees TheBees är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Thassos är en underbar ö, vi åker dit två veckor i sommar, tredje gången och också för tredje gången kommer min bror och hans två barn ner och är med oss den andra veckan och så åker vi hem tillsammans.

Chrissa bodde vi på första året vi var där och trivdes ypperligt, barnen ville hellre va i den poolen än i sin egna. Inte långt att gå heller tyckte vi!

Restauranger vi gärna rekommenderar är tvillingbrödernas Elias och Nikos båda restauranger, den ena heter Zodiak och ligger på vägen ner till gågatan med butikerna uppifrån ert hotell sett - gå ut på er väg, följ samma väg höger hela vägen ner mot centrum och så ligger Zodiak på vänster sida strax efter hotell Pegasus. The Twins heter den andra restaurangen och där finns Nikos, den ligger i en smal gränd från i början av gågatan om ni går ner förbi Zodiak och i stora hörnet går höger.

Vi har hyrt vespa varje gång vi varit där, minst 5 dagar har vi utforskat ön varje gång med densamma, första året hyrde vi och bror m barn jeep också och drog upp till Kastro och gamla huvudstaden Theologos. Ön är fantastiskt fin och vem vet, vi kanske gör som det engelska par vi lärde känna första året och kommer tillbaka som de har gjort nu i 16 år. Och varje år efter första årets träff har de sett till att de är där när vi är där, hur trevligt som helst!

Hoppas ni kommer att trivas ni med!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-18, 22:43
softtail softtail är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Hej

Vi åker på brölloppsresa till Thassos 3 juni. Har varit där 2ggr förut 62 och 08 . Vill bara rekomendera Theologos inne på ön mysig bergsby med mycket natur om man gillar att fotvandra eller åk mc på bergsvägar. Takis vid torget i Limneas är favorit stället härlig atmosfär god mat å service hos den familjen,portionerna växer för varje dag. Vi skall bo på Timeleon (Limneas) bekvämt och bra nära till allt .Ha en riktigt bra semester kanske vi ses på Takis

Tack all ni andra för tipsen man hinner inte se allt så tips är alltid välkommet.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-19, 07:39
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Första gången på Thassos,behöver hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av softtail Visa inlägg
Hej

Har varit där 2ggr förut 62 och 08 .
1962? På riktigt?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT