Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-04-15, 06:15
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Getingar???

Jo vi var till Thassos första veckan i juni 2006 och såg inte en enda geting. Början av juni var dock lite sval.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-04-15, 18:34
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Skopelos, Skiathos
Det som alltid(?) nämns är varma och torra sensomrar, vanl. september, och att det ofta har med diverse fruktskördar att göra.

Mindre vetenskaplig slutsats: Det är försommaren man ska välja om man vill försöka minska risken för getingar. Det verkar vara viktigare än att välja ö...
Detta kan jag skriva under på. Förra året var jag på Skiathos i mitten av augusti och det var en del getingar. Speciellt nere vid stranden. Ngt jag emellertid upptäckte var att getingarna kom framförallt att de kom fram när det vankades middag (dock inte glass eller annat sött). Vi kunde där konstatera att de grekiska getingarna är ngt annorlunda (frid vare med dem) Nä skämt åsido. När jag emellertid har besökt Naxos, Egina eller Agistri var det inte lika mycket getingar. Värre kan jag då tycka är med alla dessa katter som klänger och jamar kring bordet.... Jag tycker att Skiathos inte skiljer sig nämnvärt från Sverige under sensommaren.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-04-16, 10:30
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Getingar???

Jag känner att jag måste lägga mig i getingdebatten på Thassos. Mumsan skrev lite tidigare att det var mycket getingar i aug/2008. Vi var där i slutet på augusti -08 och jag kan inte påminna mig om att jag såg en enda geting. Vi höll till i Limenaria. Innan vi åkte till Thassos så var jag nervös över getingar efter att ha läst här på forumet eftersom vi har småbarn med oss. Men det är som det brukar, det handlar om tilfälligheter.
Det är bara en gång jag har haft "problem" med getingar i Grekland och det var en gång på Korfu..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-04-20, 20:16
Maria26 Maria26 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Getingar???

Var på Thassos i augusti förra året. Visst såg man till getingar, men enda gången de var till besvär var när vi tog en båtutflykt och besättningen började grilla kött. Då svärmade de runt tallriken. Annars hade vi inga problem med getingar på hela veckan.
Måste tillägga att Thassos är en jättefin ö, bra val!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT