Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-05, 08:41
linnea22 linnea22 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 8
Standard Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Vi var på Naxos denna sommar. Har svårt att välja Ö inför nästa års resa, vill inte bli besvikna. Naxos var så perfekt och underbart. Så nu har vi bokat Thassos för vi läst och tittat på bilder och vi tror på denna Ö ska passa oss nästa år.

Har du några tips om Thassos och vad vi inte får missa och vad vi ska akta oss för, skriv gärna en rad om du har lust.

MvH linnea22
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-05, 09:34
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Jag vill gärna också höra något om Thassos.
Läst om getingar och stränder. Kanon, ni som varit där och skriver några rader. Det är så kul att läsa.
Finns inte så mycket att läsa om Skala Prinou?
Stranden, resturanger? Är det bra att bo där?

Jag undrar även om transportmedel som buss?
Går det någon lokalbuss runt ön man kan ta?
Resa över till Kavala?

Lotta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-05, 17:07
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Hej!
Har ni läst t.ex. Catharinas resebrev år 2006 här på forumet? Titta på vänster under rubriken Resebrev.
Jag har åtminstone blivit mycket försiktig med rekommendationer då jag verkligen inte vill GÖRA FOLK BESVIKNA! Alla har så olika förväntan. Därför vill jag inte rekommendera nån ö, inte ens Thassos som är min favoritö av alldeles personliga skäl! Måste säga att jag har besökt nästan tjugo grekiska öar och många ställen på fastlandet och har tyckt hemskt mycket om ALLA!

Thassos är dock inte alls som Naxos som jag också känner. Ön är mycket frodigare (fast den har lidit av tre svåra skogsbränder), inte med samma stämning som på Kyklader men där finns många sköna bergbyar, härliga sandstränder, fina bergvandringar och efter min mening vänliga människor. Det blåser inte mycket där och då jag har besökt ön oftast på våren, har jag haft inga problem med getingar.
Kavala är en livlig vacker stad med många sevärdheter. Man kan också fara till Xanthi "österländiska" marknader eller till Keramoti by på fastlandet.
Det går en busslinje runt Thassos (ca 100 km) men lättare är det naturligtvis att hyra en bil.
Jag har alltid kört med bus då jag inte har nån brådska där!

Alltså titta först på tidigare inlägg om Thassos. Kanske hittar ni svar på era frågor där.
mvh/Eija
PS. Vad ville ni höra om Skala Prinou?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-05, 21:40
christianhelsingborg christianhelsingborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Hej!
Jag har varit på Thassos de sista 5 åren. Jag åker alltid till Limenaria på sydsidan därför att jag tycker att människorna är trevligare där. Det finns väldigt fina sandstränder där ex. metallia och tripiti beach. På morgonen brukar jag ta en lång promenad längs stranden samtidigt som jag kan se Mt. Athos på långt håll,otroligt vackert. Restaurangerna är också bra. Till exempel finns det några tavernor med fisk som specialite som är helt suveräna,till bra priser.
Som utflyktsmål vill jag rekommendera Kastro, den äldsta byn på ön. Den ligger uppe bland bergen. Resan dit är ganska krånglig men mödan värd.
Mvh christian
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-06, 20:17
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Hej Christian! Kul att läsa att du har just samma intressen som jag alltid har i Limenaria. Jag tycker också om att vandra via Metallia till Potos och sitta där oppe på "the crown of Limenaria", titta på havet och bergen och "meditera" en liten tid ! Vad tycker du om taverna Pelekanos och dess trevliga värd? Inget ganska vanligt ställe eller hur?
mvh/Eija
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-07, 00:07
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Ingen som har något att förtälja om om Skala Rachoni, har sett ett som jag tycker härligt hotell, Rachoni Beach perfekt nere vid havet.
Någon som varit där kanske? Hur orten i övrigt, strand tavernor o.s.v.?
Hoppas på många matnyttiga svar.
/Kerstin/
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-07, 10:11
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Tyvärr så vet jag inte just så mycket om orten Skala Rachoni, men vi hittade en favoritstrand strax norrom i somras. Det är Pachis Beach som vi åkte vespa till från Limenas säkert varannan dag under vår 14 dagars vistelse på ön. Där finns en jättebra taverna med samma namn som stranden. Jag kan tänka mig att det är ganska lugnt på kvällarna i byn. I Limenas var det däremot trevligt att flanera på kvällarna, mycket folk- lika många greker som turister.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-07, 10:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Hej!
Tyvärr har jag bara suttit en liten stund på ett strandcafé i Skala Rachoni, men kört förbi tiotals gånger med bus. S R ligger ju bara 12 km från Limenas, huvudbyn och all trafik västerut går förbi byn. Det är en mycket liten lugn by med några tavernor och kanske åtta strandhotel och pensionat. Turister kommer för den långa , smala strandens skull. Fyra km från S K ligger en vacker by Rachoni på bergen med Panagiakyrkan, som är byggd över en källa, som kan svämma över på vintern.
Men hoppas att nån kan ge dig mera info om hotel Rachoni Beach som har samma ägare som Rachoni Bay. Bushållplatsen är nära hotellet.
mvh/Eija
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-07, 13:35
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Glömde att berätta, att om man sitter på nån av byns goda fisktavernor kan man se på den härliga solnedgången!
Eija
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-07, 20:41
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Borde nog ha en fin solnedgång ifrån vårat hotell också!Kanske även soluppgång!
/Kerstin/
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-07, 22:59
Sandra 68 Sandra 68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Söderkping
Inlägg: 13
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Ingen som har något att förtälja om om Skala Rachoni, har sett ett som jag tycker härligt hotell, Rachoni Beach perfekt nere vid havet.
Någon som varit där kanske? Hur orten i övrigt, strand tavernor o.s.v.?
Hoppas på många matnyttiga svar.
/Kerstin/
Hej Millie.
Vi var på Rachoni Beach en gång och det var inte bra tyckte vi, Rummen var inte städade ordentligt, det var kallvatten i kranen fast att apollo sa till honom att vrida på varmvattensvredet, då blev det varmvatten en dag.
Ett Norskt par hade fågelbo på sin altan som "sket" ner, de tog de inte häller bort..
Men travernorna var bra, kan rekomendera Gekas som har god mat.

Har faktiskt kommit från Thassos idag, vi bodde i Skala Prinou och hotellet
Ilio Mare, du har länken så du kan gå in och titta på hotellet.
Det kan jag verkligen rekomendera, god mat, trevlig personal, och hotellet hade ett lugn, det fanns masage om man ville, standen var härlig

Det var så att ett par bodde i Rachoni och på det hotellet, det hade inte ändrat sig än, för de sa samma saker om Rachoni Beach som vi oxå sa, och det är tråkigt att det inte har blivit bättre.

mvh Sandra

Senast redigerad av Zanét den 2008-09-08 klockan 15:34. Anledning: Otillåten hotellänk, se f ö forumreglerna under FAQ
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-08, 00:24
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Tyvärr så kan jag inte komma åt den sidan, låter tråkigt med Rachoni Beach har läst lite på Google och där var det bara positivt!
Hur var det annars med maten på hotellet och stranden det jag har läst om just stranden är att den ska vara bra! Hoppas det stämmer!

/Kerstin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-08, 13:49
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Inte jag heller. Se hemsidan.
Du kanske lagt ut fel?
Det skall vara .gr

Låter kanon det du skrev om hotellet.
Så kul att läsa tips, tack alla!

Senast redigerad av Lotta E den 2008-09-08 klockan 13:55.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-08, 15:40
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Vill bara påminna om att det inte är tillåtet att lägga ut hotellänkar i forumet och de som funnits i denna tråd är därför bortplockade.

//Zanét
moderator
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-08, 17:00
Sandra 68 Sandra 68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Söderkping
Inlägg: 13
Standard Sv: Några bra tips om Thassos in för sommaren 2009?

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Tyvärr så kan jag inte komma åt den sidan, låter tråkigt med Rachoni Beach har läst lite på Google och där var det bara positivt!
Hur var det annars med maten på hotellet och stranden det jag har läst om just stranden är att den ska vara bra! Hoppas det stämmer!

/Kerstin

Hej.

Oj förlåt det hade jag glömt bort det där med att man inte får lägga ut hotelllänkar,
Stranden var bra i Rachoni, det fanns lite träd på stranden som blev en naturlig skugga och det var mysigt. Maten var bra, men vi åt inte så mycket där.
Bara för att vi inte var så nöjda, så kan ju andra vara det, man har ju olika tycke och smak. så man får bilda en egen uppfattning.

Sandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT