Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-02, 08:10
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Ving till Thassos

I går fick vi besked om att vår semesterresa med Ving till Thassos inte blir av. Dom lägger ner Thassos helt sommaren -08.

Bra att det finns andra operatörer. Det är bara att jaga.
I och för sig får vi 1500 i extra rabatt om vi beställer ett annat resmål inom Vings program. Vi som hade velat bo hos Maria på Agali.

/ JoLo
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-02, 09:26
Ljuspingla Ljuspingla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Rengsjö
Inlägg: 1
Standard Sv: Ving till Thassos

Vi fick också det beskedet igår. Vi trodde att det var ett aprilskämt...Skönt trots allt att veta att fler fått samma brev. Fast besvikelsen är så klart STOR!
Nu måste vi leta nytt resmål, och det blir nog inte så lätt. Vi bokade redan i januari och är ett helt sällskap som ska iväg. Vi får väl se hur det går.

Kicki
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-02, 10:25
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Ving till Thassos

Hej!! Tråkigt för er. Men jag kan tipsa om att boka resa med airtours till Thassos. Vi gjorde det, åker i maj. 9500:- för 3 personer + ett spädbarn inkl alla tillägg och försäkringar. Halvpension på hotellet. Dom hade även andra hotell. Man får 1000 kr rabbat om man bokar på internet. Lycka till!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-02, 20:56
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Hej!! Tråkigt för er. Men jag kan tipsa om att boka resa med airtours till Thassos. Vi gjorde det, åker i maj. 9500:- för 3 personer + ett spädbarn inkl alla tillägg och försäkringar. Halvpension på hotellet. Dom hade även andra hotell. Man får 1000 kr rabbat om man bokar på internet. Lycka till!!
Precis så har vi oxo gjort nu när Ving var så vänliga att bjuda på ett aprilskämt... Samma tid, samma ö, samma stad fast annat hotell.
Dock hittade vi ingen internetrabatt för vår avgång, men priset blev ungefär detsamma ändå!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-04, 17:48
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Ogenhall Visa inlägg
Precis så har vi oxo gjort nu när Ving var så vänliga att bjuda på ett aprilskämt... Samma tid, samma ö, samma stad fast annat hotell.
Dock hittade vi ingen internetrabatt för vår avgång, men priset blev ungefär detsamma ändå!

Ja, vi tog vår erbjudna rabatt från Ving och styr nu kosan från Kalimera o Grekland till en liten ort vid namn "Balchik" i Bulgarien, så nedräknaren till Thassos för augusti blir inaktuell.
Inga tårar flödar, för jag åker själv till Grekland i maj en vecka och Bulgarien har vi aldrig sett.
/ JoLo
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-05, 12:35
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Ving till Thassos

Ja det var ju otur när man haft förväntningar på att resa till Thassos, det är ju halva nöjet att få planera och längta till sitt resmål.
Det finns ju annars så många fantastiska öar i Greklan-själv har jag bara hunnit med 3, men många gånger på Kreta.
Thassos blir en ny erfarenhet i maj 2 veckor.
Vill tipsa om att du kan få 5% rabatt på resor via Apollo, (bla till Thassos)om du är medmera medlem.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-05, 14:51
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Ving till Thassos

varför ska ving inte fortsätta med resor till Thassos? ska själv dit i maj och reser med airtours mvh lina.r
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-05, 15:21
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av lina.r Visa inlägg
varför ska ving inte fortsätta med resor till Thassos? ska själv dit i maj och reser med airtours mvh lina.r
Om jag får gissa, ligger det till såhär:
Bolagen har ett "spärrdatum" där systemet säger till om det är för få resenärer inbokade på ett visst resmål vid ett visst datum. Gissningsvis varnade systemet för att det var för få bokningar den sista mars, och statistiskt tillkommer då inte tillräckligt många fler innan säsongen startar för att arrangemanget ska löna sig, vilket skulle göra att resmålet skulle gå med förlust. Bättre då att helt ställa in.

Antar att t.ex. Airtours gnuggade händerna när Ving gav upp, även de kan ju haft få bokningar men fick hjälp på traven av bl.a. mej...

Inte alls otroligt att Ving försöker nästa år igen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-05, 22:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Ogenhall Visa inlägg
Om jag får gissa, ligger det till såhär:
Bolagen har ett "spärrdatum" där systemet säger till om det är för få resenärer inbokade på ett visst resmål vid ett visst datum. Gissningsvis varnade systemet för att det var för få bokningar den sista mars, och statistiskt tillkommer då inte tillräckligt många fler innan säsongen startar för att arrangemanget ska löna sig, vilket skulle göra att resmålet skulle gå med förlust. Bättre då att helt ställa in.
Fast egentligen borde man väl tänka lite på att man i DN Res 30/3 skriver "Ving rekommenderar ett äkta Grekland på öarna Lesbos och Thassos", skrivs en del gott om Thassos i den artikeln vilket gör att säkert några resenärer kunde ha tillkommit om inte resmålet hade plockats bort.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-06, 10:55
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Ving till Thassos

Hej! Vi åker ju oxå till Thassos i maj (18:e) Stannar en v. Vi ska bo på Ilio Mare utanför Prinou. Var ska ni bo?


Citat:
Ursprungligen postat av oliv Visa inlägg
Ja det var ju otur när man haft förväntningar på att resa till Thassos, det är ju halva nöjet att få planera och längta till sitt resmål.
Det finns ju annars så många fantastiska öar i Greklan-själv har jag bara hunnit med 3, men många gånger på Kreta.
Thassos blir en ny erfarenhet i maj 2 veckor.
Vill tipsa om att du kan få 5% rabatt på resor via Apollo, (bla till Thassos)om du är medmera medlem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-06, 12:23
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Ving till Thassos

vi ska åka den 25 maj och ska bo på iovannis vid golden beach
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-06, 12:31
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Ving till Thassos

Vi åker också 25 maj=2 veckor, längtaaaaar. Vi ska bo strax utanför Limenas, Krissa heter hotellet, enkelt men med frukost som jag numera tycker är så härligt när det ingår.
Ska verkligen bli spännande att utforska en ny ö, som jag förstått när jag läst här på Kalimera, ska vara väldigt grön. Det blir nåt för min skogs-gubbe att utforska, tihi. Undra om det där liksom på Samos, blommar orkidér i maj, någon här som känner till det??
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-06, 19:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ving till Thassos

Hoppas att ni inte blir besvikna, men jag har nog aldrig sett vilda(?) orkideér blommande på Thassos, många andra blommor nog, vars namn jag inte känner på svenska ! Men träd (mestadels pinjor, tallar, plataner och ekar) finns det tillräckligt för att undersökas. Tyvärr har det skett stora skogsbränder också på Thassos år 1985,-89,-93 och sist år 2000, vars spår man ännu i dag kan se där, men naturen repar sig till all lycka snabbt och på brända orter växer redan buskar och macchia.
GOD RESA!
mvh/Eija
PS. Jag ska försöka att ta reda på om det finns orkideér på Thassos!

Senast redigerad av eija den 2008-04-06 klockan 19:19.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-06, 19:58
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av oliv Visa inlägg
Vi åker också 25 maj=2 veckor, längtaaaaar. Vi ska bo strax utanför Limenas, Krissa heter hotellet, enkelt men med frukost som jag numera tycker är så härligt när det ingår.
Ska verkligen bli spännande att utforska en ny ö, som jag förstått när jag läst här på Kalimera, ska vara väldigt grön. Det blir nåt för min skogs-gubbe att utforska, tihi. Undra om det där liksom på Samos, blommar orkidér i maj, någon här som känner till det??
vart flyger ni ifrån, vi flyger från arlanda kl 7.00. vi ska vara där en vecka.
det ska bli kul men oroar mej för flygresan./ lina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-06, 20:27
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Hoppas att ni inte blir besvikna, men jag har nog aldrig sett vilda(?) orkideér blommande på Thassos, många andra blommor nog, ! Men träd (mestadels pinjor, tallar, plataner och ekar)
mvh/Eija
PS. Jag ska försöka att ta reda på om det finns orkideér på Thassos!
Men Eija du är då för gullig. Jag undrade bara eftersom det på Samos finns orkidér. Men alla andra växter är också plus eftersom jag kommer från norra delen av Sverige. Blir glad bara över ekar, dessa finns ej hos oss. Jag tror att all växtlighet är enorm i maj-juni i hela Grekland. T.om örterna efter vägkanterna är exklusiva för oss, dofter av kryddskåpets hela fauna.
Längtar efter att vandra på Thassos som du skrivit om, vi brukar försöka hitta lite udda stigar på våra resor och även torrlagda flodfåror där det kan finnas spännande växter.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-06, 20:38
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av lina.r Visa inlägg
vart flyger ni ifrån, vi flyger från arlanda kl 7.00. vi ska vara där en vecka.
det ska bli kul men oroar mej för flygresan./ lina
Jo vi flyger också från Arlanda på morgonen, tänk så härligt att vara framme redan till lunch.
Vad är du rädd för angående flygresan?? Brukar vara bra att sysselsätta sig med något om man oroar sig, tex lösa korsord, som även gör att det känns som tiden går fortare. Något spel i mobilen eller annat litet bärbart vet jag att mina barn/ungdomar brukade ta med sig då de följde med. Allt som gör att tankarna hamnar på annat än oron kan nog hjälpa.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-07, 11:45
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Ving till Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av oliv Visa inlägg
Jo vi flyger också från Arlanda på morgonen, tänk så härligt att vara framme redan till lunch.
Vad är du rädd för angående flygresan?? Brukar vara bra att sysselsätta sig med något om man oroar sig, tex lösa korsord, som även gör att det känns som tiden går fortare. Något spel i mobilen eller annat litet bärbart vet jag att mina barn/ungdomar brukade ta med sig då de följde med. Allt som gör att tankarna hamnar på annat än oron kan nog hjälpa.
hej. jag är nog ängslig i största almännhet, rädd för det mesta. Sonen har lovat att ladda ner en talbok på mp3 så det ska nog gå bra.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-07, 15:34
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ving till Thassos

Hej Oliv!
Det finns härliga stigar från Limenas via stranden t.ex. till Makriammos strand och jag har vandrat också över "bergen" till Panagia, men då måste man absolut ha en god resehandbok med. Man kan lätt gå vilse dä, då det finns så många korsande stigar där oppe. För att hitta torrlagda flodfåror måste man fara lite längre till söder, men annars kan man hitta kula stigar också i närheten av "huvudstan". Det finns nog en torr (?) flod i västra ändan av stan, men området är tätt bebyggd där.
Tänker ni att hyra en bil och köra söderut eller omkring ön?
Eija
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-07, 20:07
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Ving till Thassos

Tänker ni att hyra en bil och köra söderut eller omkring ön?
Eija[/quote]

Tack Eija för alla tips. Vi kommer förmodligen att hyra någon sorts mc eller vespa det brukar vi tycka om att göra för då kännar man alla dofter så bra.
Vi brukar köra lugnt och njuta av utsikterna och fascineras över allt som är annorlunda jämfört med hemma.
Om det blir som det brukar så blir nog hela ön, (där vägar finns), utforskad under våra veckor. Det är bekvämt att lämna "cykeln" här och där och fortsätta till fots en bit då och då, hitta små byar med små caféer osv.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-08, 12:21
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ving till Thassos

Hej Oliv igen!
Ni vet säkert att det går en god asfaltväg (ca 100 km) runt ön och det är härligt att köra med mc där. Dock var försiktiga, vägarna är på östra sidan mycket slingrande med djupa branter!
Jag är verkligen ingen expert, men tror nog att man inte kan köra runt ön med en moppe (om du menar nån scooter, moped eller dylikt) om man inte stannar över natten nånstans i söder. Det finns ju bergbyar och fina stränder överallt och det tar tid ! Men med bus kan man under en dag köra omkring ön, om man tar en så kallad "turistlinje", kostar inte så mycket. Man kan också stiga ut nånstans och fortsätta med följande bus. Fråga efter tidtabellen på busstationen i Limenas.
Eija
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT