Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-08-10, 15:54
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Thassos och insekter

Grattis hoppas ni får en fin bröllopsresa!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-08-10, 23:50
pew pew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mora
Inlägg: 32
Standard Sv: Thassos och insekter

Grattis

Ha en skön bröllopsresa. Och hälsar till "beautiful Alice".
Om ni frågar så berättar den gamla damen säkert var namnet kommer ifrån.

Peter/pew
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-08-11, 07:49
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Thassos och insekter

Detta låter ju trist eftersom vi börjat fundera på Thassos nästa år men får nu tänka om eftersom jag är paniskt rädd (eftersom jag är överkänslig mot getingar).... Är det någon som vet varför det är stora svärmar på vissa delar av Thassos jfrt med andra öar? Jag har varit på Naxos ochj Agistri i augusti (ganska sent i augusti) men har aldrig stött på svärmar som det beskrivs här...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-08-11, 09:45
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Thassos och insekter

Hej Klick!

Min gissning är, att eftersom Thassos har så otroligt mycket vatten, är det också mycket grönare och frodigare än de flesta andra grekiska öar. Därmed har bl.a. insekter som getingar och mygg en bättre chans att överleva. En större biologisk mångfald helt enkelt.

Titti
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-08-11, 10:39
Nea-Anna Nea-Anna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Thassos och insekter

Svar till Klick

Jag tycker inte att du ska avstå från att åka till Thassos pga av getingarna! Du får ta med din medicin (om du inte har ngn, be din läkare fixa) utifall oturen skulle vara framme. Dessutom är det ffa när man dukar fram mat som de små liven dyker upp, då kan man ju ha lite koll och brinnande kaffe är ett måste!!! I övrigt var de inte mer störande än på andra platser. Sen kan du ju välja att bo på den västra eller södra sidan av ön där det inte är samma problem!

Carina och Peter: tack! Vi kommer att få det underbart!

Nea-Anna
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-08-11, 11:50
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Thassos och insekter

Hej!

Åk till Thassos i juni så slipper du getingarna! Vi såg max 5 stycken på 14 dagar i juni!

/Ulrika
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-08-12, 17:40
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Thassos och insekter

Hej!
Jag har nog lagt mig i debatten om getingar och kryp tidigare på det här forumet. Vi har aldrig besvärats av getingar och sånt på Thassos. Vi har varit där 2 gånger tidigare och åker på nytt den 22/8. Första gången åkte vi den 11/9-2000 och inga getingar. Andra gången åkte vi den 5/9-2004, inga getingar. Vi har bott i Limenas (Thassos stad) på både Afroditi och Filia. Alltså inga getingar. Hoppas de håller sig borta i år så jag inte får äta upp detta inlägg.

Hälsningar
Hillevi & Håkan
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-08-14, 09:02
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Thassos och insekter

Det låter ju bra... Jag har i övrigt inga problem att ta min medicin men vad gör jag åt min rädsla???

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-14 klockan 12:05.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-08-14, 16:29
Sofia80 Sofia80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: Thassos och insekter

Citat:
Ursprungligen postat av Klick
Det låter ju bra... Jag har i övrigt inga problem att ta min medicin men vad gör jag åt min rädsla???
Hej!

Jag led som jag skrev tidigare en del av getingarna, inte personligen utan snarare för att min sambo hoppade upp och ner hysteriskt hela tiden. Diskuterade saken med familjen när jag kom hem som påpekade att det bästa faktiskt är att ställa ut något sött eller liknande en bit ifrån INNAN man ska äta, så har getingarna något annat att roa sig med och man får ha sin egen mat i fred. Annars så var det någon som sa att fuktade värktabletter direkt på ett getingstick hjälper mycket bra mot smärtan. Och om det inte gör så ont kanske man inte behöver vara så rädd, i synnerhet inte om du har medicinen med dig, förstås.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT