Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1021  
Gammal 2021-05-26, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekiska myndigheter har sammanställt en mängd information om vad som gäller för att resa in i Grekland. Sidan uppdateras så fort något nytt händer.

På Kalimera kan ni läsa om hur det går för Grekland i pandemin.
Svara med citat
  #1022  
Gammal 2021-06-23, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekiska medier rapporter nu att det är klart att masktvånget kommer att upphöra. Det skriver bland annat tevekanalerna SKAI och ERT. Om jag har förstått allt rätt ska det börja gälla från och med morgon torsdag. Klockan 17.00 svensk tid ska grekisk myndigeter ha en pressträff och då för vi veta mer

Det ska – enligt samma medier – bli tillåtet med 10 personer per bord på restauranger, och att folksamlingar med upp till 300 personer tillåts.



Bilden visar Agamemnons dödsmask och bilden är tagen i Nationalmuseet i Aten, som ni kan läsa om här.
Svara med citat
  #1023  
Gammal 2021-06-23, 21:08
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det här med att göra en PLF....Jag kanske är trög men Måste den göras precis dagen innan man ska åka? eller kan man göra den tidigare?

Jag ska till Skiathos den 15 augusti, men kommer lämna Karlstad den 14 augusti, sitta i bilen från ca.24- 03, sen kommer jag vara på flygplatsen tills planet lyfter kl.07. När ska jag gå in och göra anmälan?

Tacksam för svar från en trög värmlänning
Svara med citat
  #1024  
Gammal 2021-06-23, 21:28
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Inge trög alls tycker jag som också
funderar på hur man ska göra.
Blir det att vi far så åker vi ner till
Arlanda kvällen före.

Pia
Svara med citat
  #1025  
Gammal 2021-06-24, 06:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Man behöver inte alls göra den dagen före. Man kan göra den flera dagar före.
Och om man tror att man har gjort något fel kan man göra en ny.
Det är den sista som kommer att gälla.
Den första jag gjorde förra året gjorde jag om 3 gånger då jag var osäker hur man skulle göra när man landade 2 gånger.

Birgitta.
Svara med citat
  #1026  
Gammal 2021-06-24, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ikväll ska grekiska myndigheter ha en pressträff angående spridningen av den så kallade Deltavarianten. Deltaviruset har hittats i Aten, Korinth och på Kreta, där det upptäckts ett tiotal fall.

Myndigheterna uppmanar alla som är ovaccinerade att vaccinera sig.
Svara med citat
  #1027  
Gammal 2021-06-26, 23:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Och hur gick detta?
/ Kajja
Svara med citat
  #1028  
Gammal 2021-06-27, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Och hur gick detta?
Det hände inte så mycket mer än så. De tror att Delta kommer att dominera i Grekland från och med augusti. Nu har det hittats minst 15 fall i Heraklion.

Tegnell sa idag i en intervju i DN att han avråder alla som inte har vaccinerat sig två gånger att stanna hemma. Delta kommer ta över i hela världen och det räcker inte med en spruta.
Svara med citat
  #1029  
Gammal 2021-06-27, 16:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Tegnell sa idag i en intervju i DN att han avråder alla som inte har vaccinerat sig två gånger att stanna hemma.
Om han verkligen sa så, då tror jag att den gode Tegnell nog har fått sig ett par nubbar för mycket till sillen!

Masse
Svara med citat
  #1030  
Gammal 2021-06-28, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Om han verkligen sa så, då tror jag att den gode Tegnell nog har fått sig ett par nubbar för mycket till sillen!
Alltså stanna hemma i Sverige och inte åka utomlands.
Svara med citat
  #1031  
Gammal 2021-06-28, 10:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Deltavarianten är en riktig fuling. Kommer nog att ställa till med problem överallt. Och igen känns det lite som om den skulle ha kommit som en "överraskning". Här i Finland hade vi en låg nivå av nya fall redan en längre tid, men sen kom fotbollsturisterna tillbaka från St. Petersburg. Alla visste att de skulle komma, men trots allt klarade inte myndigheterna av att testa alla och ge tillräcklig information om karantän osv. Nå, man får ju vara ganska dum om man inte fatter det själv, men såna finns ju alltid, som helt enkelt inte bryr sig. Det är viktigare att festa.

Tyvärr ser det ut som att denna sommar kanske inte blir så bra som man trott. Verkar lite oklart hur bra skydd man får även om man skulle ha fått båda vaccindoserna. Så det där med resandet kan nog vara lite svårt. Grekerna har satt ett krav på negativ test för ryssar även om de har blivit vaccinerade två gånger. Det kommer nog inte att hjälpa, ryssarna har redan "fabriker" därifrån man kan köpa dessa.

Nu är jag nog lite negativ, hoppas det inte blir så illa.

/ Anne
Svara med citat
  #1032  
Gammal 2021-06-28, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Deltavarianten är en riktig fuling.
Ja, verkligen! Tror också att den kommer att ställa till problem överallt. Vilken redan märks i delar av världen. Jag läste om fotbollsturisterna i DN. Har inte ni karantänsregler för hemkommande resenärer?

Bra att Grekland kräver negativ test för ryssar även om de har blivit vaccinerade två gånger. I Ryssland kan man köpa ett vaccinationsintyg för 200 SEK läste jag udag. Vilket många gör eftersom viljan att vaccinera sig är låg.

Från och med i slutet av juli erbjuds att greker i åldrarna 18-25 år 150 € om de vaccinerar sig.
Svara med citat
  #1033  
Gammal 2021-06-28, 22:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Från och med i slutet av juli erbjuds att greker i åldrarna 18-25 år 150 € om de vaccinerar sig.
Skojar du??? Hoppas att det inte är sant???

Det tyder ju i så fall på att man i Grekland vare sig har någon ekonomisk kris eller ansvarstagande medborgare!!!!

Masse
Svara med citat
  #1034  
Gammal 2021-06-29, 08:31
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Aftonbladet i går

Unga greker kan få pengar för att vaccinera sig.

Personer mellan 18 och 25 år kan få upp till 150 euro för att ta vaccin – grekiska myndigheter kallar det för ett "frihetspass", enligt The Independent.

Hittills har omkring en tredjedel av befolkningen i Grekland fått två doser vaccin. Omkring 940 000 unga räknas kunna ta del av "frihetspasset".

Pengarna kan de använda för att gå på kulturevent eller semesteraktiviteter från och med mitten av juli.



Finns folk i Sverige som inte heller vill ta vaccin. Misstror myndigheter mm. Trist men så är det, jag hade betalt 150 E och fått vaccin i höstas
Svara med citat
  #1035  
Gammal 2021-06-29, 09:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Pga av delta-spridningen införs nu att alla resande från Ryssland, måste uppvisa negativt PCR-test samt att de testat igen innan de släpps in i Grekland.

Med deltas framfart, så dröjer det väl inte länge innan det gäller alla länder.

/Netwolf
Svara med citat
  #1036  
Gammal 2021-06-29, 09:55
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ryssar har att göra med utbred handel med falska vaccinintyg.
Grekland misstror dom

Resten av Europa behöver det inte om man är vaccinerad

två doser ger bra skydd mot Delta
Svara med citat
  #1037  
Gammal 2021-06-29, 10:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Med deltas framfart, så dröjer det väl inte länge innan det gäller alla länder.
I Ryssland har man börjat med tvångsvaccinering för statligt anställda (det är väl typ alla), om man vägrar kan man förlora jobbet.
Svara med citat
  #1038  
Gammal 2021-06-29, 10:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har inte ni karantänsregler för hemkommande resenärer?
Ja, det var meningen att alla skulle testas vid gränsen, få information om att de skall sätta sig i karantän och även ta ett nytt test efter att de kommit hem. Men myndigheterna klarade inte av att sköta en så stor mängd människor på samma gång även om t.ex bussbolagen hade meddelat sina tidtabeller i förväg. Men den informationen gick tydligen inte fram. Så har åtminstone jag förstått det.

Naturligvis har många av fotbollsturisterna skött sig som man skall, men när det är frågan om större mängder människor finns det ju alltid de som inte bryr sig.

Situationen i St. Petersburg är dålig och ändå tänker de fortsätta med att spela där.

/ Anne
Svara med citat
  #1039  
Gammal 2021-06-29, 16:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Situationen i St. Petersburg är dålig och ändå tänker de fortsätta med att spela där.
Det är idiotiskt!

Tack för info om läget i Finland!

Jag läste det här på SVT precis:

"Antalet coronafall som kopplats till finländska fotbollsfans som återvänt från S:t Petersburg efter Finlands match mot Belgien har ökat till omkring 300, rapporterar finländska medier.

Samtidigt rapporteras 219 nya coronafall i Finland på tisdagen. Det är en relativt hög siffra jämfört med förra veckan då det dagliga antalet låg på omkring hundra.

"Smittan från Ryssland har ökat fallen. Det är den huvudsakliga orsaken till ökningen", säger Mika Salminen, chef vid Finlands motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, i en skriftlig kommentar till nyhetsbyrån SPT.

Samtliga fotbollsfans som återvänt från S:t Petersburg har uppmanats att testa sig."
Svara med citat
  #1040  
Gammal 2021-06-29, 16:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag har läst detta i grekiska medier idag. Texten nedan är dock hämtad från SVT:

”Människor som är färdigvaccinerade mot covid-19 får gå på restaurang utan munskydd i Grekland. Det meddelar landets regering som hoppas att beslutet ska få fler att ta en spruta.

Tidigare har det varit obligatoriskt att bära munskydd på alla offentliga platser inomhus. Munskydd kommer fortsättningsvis att krävas på teatrar och biografer.

Människor som inte är färdigvaccinerade kommer att släppas in på restauranger, teatrar och biografer, men kommer att behöva visa upp ett negativt resultat från ett snabbtest.

Kafé- och restaurangägare som bara släpper in fullvaccinerade gäster får öppna med en kapacitet på 85 procent men släpper de även in ovaccinerade får kapaciteten bara vara 50 procent.

Grekland har lättat på en rad virusrestriktioner de senaste månaderna men oron växer över den smittsamma deltavarianten.”
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT