Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-13, 21:33
Thessans Thessans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 7
Standard Thassos i september? Hur är vädret?

Jag har precis bokat en resa till Thassos. Vi åker 31 augusti. Hur är vädret första veckan i september?
Vi ska bo på Emerald Suites. Någon som bott där?
Therese
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-16, 21:23
habs habs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 45
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

var där för 5-6 år sedan vid den tiden på året, vädret var bra, någon kväll var det åskoväder men det höll sig på andra sidan av ön.
blev väl inte så imponerad av ön stränder mm var bara hyfsade tyvärr,(uppväxt i falsterbo så bortskämd) det var en lång resa ditt mm, det blir väl båt till ön så när ni kommer till hamnen var snabba att inta någon restaurang och äta och drick lite gott så blir det bättre
mythos och grekisk sallad rekommenderas, var skall ni bo på ön ?

om ni hyr bil tänk på att det är jävligt smala vägar och väldigt backigt runt ön. om ni någon gång får nytta av 4ans växel i bilen får jag gratulera, lyckades få in den 1 gång på ett varv runt ön

ps det finns många trevliga ställen att snorkla på, vi stannade bilen längs med vägen och gick ned på stranden, vi var nog dom enda på flera kilometer
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-23, 18:01
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Måste säga att jag inte riktigt känner igen mej i den beskrivningen, trots att jag varit på Thassos 6 gånger...

Hyfsade stränder? Golden beach brukar ju rankas som en av Greklands finaste, och alternativen, t.ex. Paradise beach eller Aliki går ju inte heller av för hackor. Dessutom finns det ytterligare dussintals stränder runt ön...

Lång resa dit? Det är 12 km från flygplatsen till färjeläget, och båtturen tar kanske en halvtimme? Åker man charter är det samma buss ända från flygplatsen till hotellet på ön... (Flög ni till Thassaloniki var det långt innan motorvägen blev klar...)

Smala backiga vägar? Det är fin asfalterad väg runt hela ön, inte alls speciellt smal, och även till alla betydande byar längre inåt ön. Ett stycke i nordöst (Limenas-Golden beach och vidare) är det lite serpentinvägar, men resten av huvudvägen runt ön är väldigt flack, 90-väg skulle jag säga utanför byarna...

(Har faktiskt en lågupplöst film av nästan hela varvet runt ön från Limenas moturs, filmad inifrån bilen! Säg till om nån vill ha den så skickar jag!)

Senast redigerad av ErOg den 2011-01-23 klockan 18:09.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-24, 21:53
haggatan haggatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 12
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

HEJ!
Vi var där 8-15 sep 2010, tyvärr blev det 2,5 dag mulet, det var inte så kul, speciellt när man bara har en veckas vistelse. Men åker man den tiden så får man räkna med att det kan bli lite molnigt och regn, men varmt ändå som tur är.
Vi bodde på Makedon, ett litet trevligt familjehotell, med liten frukostbuffe vid polen varje morgon och grekisk musik som man vaknade till. Jättemysigt!
Hoppas ni får en härlig semester.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-26, 08:15
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av haggatan Visa inlägg
HEJ!
Vi var där 8-15 sep 2010, tyvärr blev det 2,5 dag mulet, det var inte så kul, speciellt när man bara har en veckas vistelse. Men åker man den tiden så får man räkna med att det kan bli lite molnigt och regn, men varmt ändå som tur är.
Faktum är att vi hade flera molniga dagar när vi var nere veckan innan midsommar i år, och ett par rejäla regnskurar. Av egen erfarenhet är korta regnoväder nått man får räkna med på Thassos (och det är faktiskt ganska uppfriskande!)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-26, 11:15
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Måste säga att jag inte riktigt känner igen mej i den beskrivningen, trots att jag varit på Thassos 6 gånger...

Hyfsade stränder? Golden beach brukar ju rankas som en av Greklands finaste, och alternativen, t.ex. Paradise beach eller Aliki går ju inte heller av för hackor. Dessutom finns det ytterligare dussintals stränder runt ön...

Lång resa dit? Det är 12 km från flygplatsen till färjeläget, och båtturen tar kanske en halvtimme? Åker man charter är det samma buss ända från flygplatsen till hotellet på ön... (Flög ni till Thassaloniki var det långt innan motorvägen blev klar...)

Smala backiga vägar? Det är fin asfalterad väg runt hela ön, inte alls speciellt smal, och även till alla betydande byar längre inåt ön. Ett stycke i nordöst (Limenas-Golden beach och vidare) är det lite serpentinvägar, men resten av huvudvägen runt ön är väldigt flack, 90-väg skulle jag säga utanför byarna...

(Har faktiskt en lågupplöst film av nästan hela varvet runt ön från Limenas moturs, filmad inifrån bilen! Säg till om nån vill ha den så skickar jag!)
Tack ErOg! Du skrev just det jag tänkte på när jag läste den beskrivningen !
På ett så olikt vis kan vi uppleva saker. Därför tror jag inte så mycket på andras beskrivningar utan vill själv se och uppleva. Hoppas verkligen att nu i april jag kunde besöka Thassos igen och se vad som har hänt där under några senaste år .

Jag har gått många gånger förbi Emeralda som ligger lite högre med härlig utsikt till havet i Skala Panagia (Golden Beach). Känner tyvärr inte hotellet bättre men det ser bra ut!

PS. Har varit på Thassos ca tjugo gånger!

Senast redigerad av eija den 2011-01-26 klockan 11:29.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-31, 20:46
ulf.viveca ulf.viveca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Henån Orust
Inlägg: 12
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Hejsan,då vi har hus i Kallirachi på öns västsida tycker jag att vi vet ganska väl hur det är.
Vägen runt ön är asfalterad och riktigt brant på östsidan men för övrigt flack.
Vädret tredje veckan i september ifjol var ca 30 grader varje dag och 27 i vattnet
vi var på plats,kan komma någon regnskur ofta nattetid men det varar någon timma.
Vi var nere 10 veckor förra året från mars till sept,och upplevde kanske 5 regn tillfälle.
Mvh Ulf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-20, 17:36
Anna71 Anna71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Vi bodde på den äldre delen av Emerald för några år sedan. Vi trivdes jättebra. Trevligt runt poolen och underbar utsikt. Har en kollega som bott på den nyare delen som ni bokat och de var mycket nöjda. Var beredda på att det är en jättebrant backe som ni måste gå uppför när ni kommer från restauranger / strand / barer. Första dagarna var det riktigt jobbigt men vi vande oss. Kan varmt rekomendera Emerald !!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-21, 13:56
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 62
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Vi var på Thassos 2 veckor i augusti och 1 vecka i september 2006. Vi bodde i Limenas. Det var riktigt varmt när vi kom, sedan kom ett kraftigt åskväder och rensade upp. Resan är absolut inte lång - tvärtom - en av de bästa och enklaste transfererna. Flyg, 15 minuter med buss och sedan färja ca 40 minuter till Limenas. Då står bussen på färjan och man behöver inte släpa på bagaget. Sista helgen i augusti åkte de grekiska turisterna hem och det blev tystare och man drog ner på underhållning (levande musik) på någon restaurang.
Likaså i restauranger/barer vid den fantastiska stranden i Keramoti där man åt slut på det man hade kvar innan man stängde i mitten på september.
Thassos är en ö värd att resa till.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-21, 20:19
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Thassos är en ö som jag verkligen längta tillbaka till. En ovanligt grön ö, fina stränder, du kan i princip bada runt hela ön! Vi var där från den 10-17 september, det var allt mellan 32 grader till ösregn och svalt den sista dagen. Lugnt och skönt och vi upplevde att maten var lite mer kryddad, kan det vara påverkan av Ungern och Bulgarien! Har letat efter resor i september från Landvetter, men det ser ut som att de slutar flyga dit efter augusti.
Jag rekommenderar varm Thassosbye
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT