Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-24, 15:23
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Hej!! Vi åker ju den 18 maj. Och när jag googlar på thassos och väder i maj, så kommer det upp den ena historien efter den andra om regn o åska. Och 15 grader Jag som hoppades på lite värme iaf. Men det är väl bara att hålla tummarna att det blir en varm försommar. Nån här på kalimera som har erfarenhet av att vara på Thassos så tidigt på säsongen?? Det är min sambos första utlandsresa, och han har varit svår att få med sig. Så jag vill ju att han ska få ett gott intryck av semestern, så det blir fler resor
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-24, 15:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Vi reser också till öarna just den 18 Maj. Dock räds vi icke kyla och oväder. Visst kan det komma en och annan regnskur, men mera sällan. Det vi inriktar oss på är snarare vackert väder av bästa svenska högsommarkvalitet!!

Detta är det normala vädret i mitten av Maj när man sig i den grekiska arkipelagen befinna!!

Res med tillförsikt!!

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-24, 15:49
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

DOm gånger jag har varit runt medelhavet i maj har det varit varmt, så jag tror o hoppas på fint väder. En gång i turkiet så kom det åskväder och regn varje eftermiddag och en hel dag, men i övrigt var det varm o soligt. Vart åker ni??


Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi reser också till öarna just den 18 Maj. Dock räds vi icke kyla och oväder. Visst kan det komma en och annan regnskur, men mera sällan. Det vi inriktar oss på är snarare vackert väder av bästa svenska högsommarkvalitet!!

Detta är det normala vädret i mitten av Maj när man sig i den grekiska arkipelagen befinna!!

Res med tillförsikt!!

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-24, 15:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Oroa Dig inte för vädret! Med de sista årens turbulenta väder så vet man inte innan man åker hur det blir ändå...
Du kan få kanonfint väder i maj likaväl som det kan bli regn..
MEN..Det är så himla mysigt ändå i Grekland denna tid och så vackert i naturen och så många glada vänliga människor som ser fram emot turistsäsongen..Vi har varit flera gånger iväg i perioden från dec t o m april och vädret har skiftat från 18 grader i dec till -2 i februari och samma vecka i februari så steg temperaturen till 20 grader....
Du kommer att få en härlig resa och man måste inte ha högsommarvärme för att få en toppensemester!
Ha en fin resa!!!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-24, 16:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Att resa till Grekland i maj är ju en chansning om man absolut vill ha toppenväder, vi är ju alla olika, reser man på en ren solsemester så är ju naturligtvis solen en viktig faktor. Det har ju faktiskt hänt att det spöregnat i juli på Naxos där det egentligen aldrig regnar i juni, juli eller augusti.

Håller tummarna för er
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-24, 17:58
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Har hittat en webkamera från Thassos som jag roar mig med att kolla till då och då. Senaste tiden har det varit mellan 15-18 grader enligt den.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-24, 18:02
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Jaha....det låter ju bra. Men var kan jag hitta den?? Vore ju kul att hålla sig uppdaterad.


Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Har hittat en webkamera från Thassos som jag roar mig med att kolla till då och då. Senaste tiden har det varit mellan 15-18 grader enligt den.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-24, 18:15
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Jaha....det låter ju bra. Men var kan jag hitta den?? Vore ju kul att hålla sig uppdaterad.
Hahaha... Glömde länken. http://www.thassos-island.com/today/webcam/ Dock mörk i grekland nu, du får vänta tills imorgon.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-24, 18:24
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Tack!!! Det var samma länk som jag lyckats hitta innna jag såg att du hade länkat. Jo det var lite svart på bilden nu Men det hade ju som du sa varit 16 grader tidigare idag och det är ju bara mars än :-) Mycket kan hända. Ska kolla imorgon när det blivit ljust.


Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Hahaha... Glömde länken. http://www.thassos-island.com/today/webcam/ Dock mörk i grekland nu, du får vänta tills imorgon.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-24, 18:39
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Tack!!! Det var samma länk som jag lyckats hitta innna jag såg att du hade länkat. Jo det var lite svart på bilden nu Men det hade ju som du sa varit 16 grader tidigare idag och det är ju bara mars än :-) Mycket kan hända. Ska kolla imorgon när det blivit ljust.
Kan redan nu förbereda dig på att den har en ganska trist placering.

Det står dock:
"The webcam is mounted on a 360°-turn-around-motor. So you can see every angle around the house. Because the motor isn't syncronized with the cam, the image is absolutely random."

Så det kanske ändrar sig såsmåningom.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-24, 19:45
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Jag har varit aldrig varit på Thassos men varit på andra ställen i Grekland i mitten på maj.
2003 åkte vi till Rhodos just 18/5 och då var det fint sol/poolväder (kallt i havet) på dagarna och på kvällarna fick man ha långärmad tröja på sig. En av dagarna var det som om himlen öppnade sig och det var nog en dm vatten på gatorna, annars var det fint varje dag. Likaså på Santorini har det varit lite kyligt någon kväll och morgon annars toppenväder.
En gång var vi på Kreta månadsskiftet maj/juni och då var riktigt varmt, på gränsen till stekhett. Även kvällarna var varma och vi använde AC varje dag vilket inte är så vanligt i den perioden. Ska själv till Kreta igen 15/5.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-25, 13:45
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Hej!
Senaste april bodde jag några dagar just på samma gård, där webbcameran ligger hos Manuela.
Vädret var härligt hela tiden, just passande för små vandringar, inget regn (om jag minns rätt!). Jag har varit på Thassos MÅNGA gånger i början av juni och ofta har det blivit FÖR hett för mig, vattnet är dock kallt och uppfriskande, men naturen är ju som bäst på den tiden.

Ha en kul resa till Thassos!
mvh/Eija
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-25, 19:09
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Vi var på Thassos 2 uker fra ca. 20. mai i 2007. Vi hadde regn den dagen vi reiste hjem, og en halv dag tidligere. Ellers var det som en god nordisk sommer, med 25 - 28 grader om dagene. De bildene jeg har fra middager utendørs, viser meg med bare armer begge kvelder, og min kone med en meget tynn jakke kastet over skuldrene, så temperaturen var behagelig om kvelden også.

Jeg ønsker dere god tur til en øy det er lett å bli glad i!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-25, 19:16
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

I ärlighetens namn har det nog regnat varenda gång jag varit på Thassos (juni-augusti), fast det har bara varit någon enstaka kortvarig uppfriskande åskskur!

Tror att detta kan bidra till att ön är så frodig jämfört med många andra grekiska öar...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-25, 21:03
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Hej och tack för alla inlägg!!! Det känns mkt bättre nu. Jag är en så nojig person, kan bara inte låta bli att oroa mig. Klart det blir bra väder, vi bestämmer det nu!!

Nina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-26, 07:47
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Hej!
Jag besökte Thassos och Skala Potamias förra året. Åkte den 16 maj och hem en vecka senare. Vädret var kanonfint i 3 dagar, då var det varmt och gott, man kunde sola och bada. Men 3 dagar var det regn och åska och då blev det kyligare. Så visst kan det vara gott i Maj men man får nog räkna med lite ostadigare väder. Dagen efter vi åkte hem kom ett högtryck och solen sken och det blev jättevarmt där nere. Snacka om att jag hade lite otur...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-10, 09:26
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Äntligen en ny vy i kameran, sol och medelhav!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-10, 10:16
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Mardrömmar om dåligt väder :-( i maj

Vi var till Thassos ~30.5 - 7.6.2006 och då råkade det vara en ganska sval och halvmulen vecka. Året före hade vi varit till Karpathos i mitten av juli (+40 grader) så skillnaden var stor. Det svala vädret (+ en förkylning) gjorde att jag just efteråt var lite missnöjd med ön, men nu i efterhand har jag faktiskt ganska bra minnen av ön. Fördelen med det lite svalare vädret var att jag inte var "tvungen" att ligga på stranden och sola hela tiden (fruns favoritsysselsättning), utan vi kunde göra en massa annat - typ köra runt och se på byarna och bergsvägarna (min favosysselsättning). Det var även intressant att besöka ön före den stora turistrusningen - allt var ännu fräscht och priserna var lägre. Jeep i 3 dagar kostade t.ex. samma som 1 dag på Karpathos.

Hursomhaver skulle jag nog kanske ändå hellre fara lite senare om jag for dit igen eftersom jag nog skulle ha föredragit lite varmare väder.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT