Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-09, 09:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Idag

Den 9:e April är det 74 år sen, Nazityskland invaderade Danmark och Norge, under "Operation Weserübung".
Min mor berättade för mig att hon som sjuåring höll sin mor i handen och tittade förundrat på alla flygmaskiner, som vällde in över det nordnorska landskapet. Samtidigt som min (blivande) mormor sa "Barn, nu måste vi vara tysta och försiktiga. Mörka tider väntar".

Som en påminnelse att det inte var så himla länge sen, vi hade krig och död, alldeles inpå knuten.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-09, 09:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Idag

Något att minnas särskilt nu när nazismen och neofascismen ånyo är på framfart över Sverige och övriga Europa.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-09, 09:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Idag

Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-09, 11:09
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Idag

Det finnes mange historier. Mine foreldre var i slutten av tenårene da krigen kom til Norge. Mors gode venninne var jødisk, hun kom ikke tilbake fra fangeleiren i Tyskland. Fars beste venn døde på østfronten 19 år gammel, som soldat. Dette kunne ha preget livet, på negativt vis. Men mine søsken og jeg var heldige. Vi vokste opp i en etterkrigstid, med foreldres store vennekrets og i et nabolag der bevisstheten om fred og forsoning var fremtredende, ikke hevn og hat. Også blant de som hadde tilbragt en del av ungdommen i tyske fangeleirer. Og godt er det.


Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-09, 17:25
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Idag

Ja vi vet inte hur bra vi har det som vuxit upp utan sånt elände. Fy för nazister.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-09, 22:21
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Idag

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Den 9:e April är det 74 år sen, Nazityskland invaderade Danmark och Norge, under "Operation Weserübung".
Min mor berättade för mig att hon som sjuåring höll sin mor i handen och tittade förundrat på alla flygmaskiner, som vällde in över det nordnorska landskapet. Samtidigt som min (blivande) mormor sa "Barn, nu måste vi vara tysta och försiktiga. Mörka tider väntar".

Som en påminnelse att det inte var så himla länge sen, vi hade krig och död, alldeles inpå knuten.

/Netwolf
Jag har idag varit på bio och sett Boktjuven vars handlingen är förlagd till andra världskriget.Filmen mycket sevärd och boken är så bra.Vi behöver påminnas om allt detta.
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-09, 22:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Idag

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Jag har idag varit på bio och sett Boktjuven vars handlingen är förlagd till andra världskriget.Filmen mycket sevärd och boken är så bra.Vi behöver påminnas om allt detta.
Monica
Har inte sett filmen, men däremot läst boken. Den är bland det bästa jag läst. Som en råsop i magen!
/Wolfen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-09, 22:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Idag

Min onkel, min fars bror, døde som nyutdannet møbelsnekker 9. april 1940, truffet av en tysk granatsplint. De eneste minnene vi (min søster og jeg) har etter ham, er hans svenneprøve (et skap), og en klesbørste med initialene hans. Han fikk leve i 17 år.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT