Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-05, 22:23
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Resa utan internet.

Vaga minnen av att resa utan Internet: man bokade ev. en biljett. Kanske tåg. Kanske åkte man genom Europa till Grekland. På något vis lyckades man ta sig till Pireus, o tro det eller ej lyckades utan förbokning 6 mån. i förväg komma ombord på en färja till Öarna. vilken ö som var första destinationen var ofta något oklart, nån besättningsman kunde gärna rekommendera nån ö att gå iland på. Rum fick man genom att följa med en man o hans åsna genom bebyggelse till ett hus. Kunde finnas dusch på toan. Hur många restauranger som fanns på resmålet o hur långt det var dit o till bageriet var frågor som inte ens uppfyllde ens tid. Stranden låg vid havet. Att jugoslaviska militärer genomsökt packningen under genomresan var nåt som inte gjorde att man var kränkt, men det gav en näring reflektion till reflektion av vem har nu mitt pass? Då det blivit avkrävt tills man nådde grekiska gränsen. Vem som numera googlar på allt, lägger upp kartor, kollar tidtabeller mm? Jo jag...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-06, 00:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Resa utan internet.

Fy fasen vilka nordkoreanska tider! Ungefär som att mötas av detta...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-06, 01:23
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa utan internet.

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Vaga minnen av att resa utan Internet: man bokade ev. en biljett. Kanske tåg. Kanske åkte man genom Europa till Grekland. På något vis lyckades man ta sig till Pireus, o tro det eller ej lyckades utan förbokning 6 mån. i förväg komma ombord på en färja till Öarna. vilken ö som var första destinationen var ofta något oklart, nån besättningsman kunde gärna rekommendera nån ö att gå iland på. Rum fick man genom att följa med en man o hans åsna genom bebyggelse till ett hus. Kunde finnas dusch på toan. Hur många restauranger som fanns på resmålet o hur långt det var dit o till bageriet var frågor som inte ens uppfyllde ens tid. Stranden låg vid havet. Att jugoslaviska militärer genomsökt packningen under genomresan var nåt som inte gjorde att man var kränkt, men det gav en näring reflektion till reflektion av vem har nu mitt pass? Då det blivit avkrävt tills man nådde grekiska gränsen. Vem som numera googlar på allt, lägger upp kartor, kollar tidtabeller mm? Jo jag...
Lysande skrivet och dito beskrivet, Ramses...
Mikke
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-06, 07:20
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Resa utan internet.



Lysande!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-06, 08:11
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Resa utan internet.

Lysande beskrivet, tycker jag känner igen mej lite här.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-06, 12:09
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Resa utan internet.

Haha. Eftersom vi inte når booking.com via hemdatorn funderar jag på att bara ta dagen som den kommer, eller inte kommer, när vi anländer till Spanien. Något boende hittar man väl alltid.

Om jag dessutom låter maken boka flyget blir det en överraskning att se om vi landar i SAN Sebastian, SANtander eller SANtiago de Compostela.

A
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-06, 12:58
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Resa utan internet.

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Om jag dessutom låter maken boka flyget blir det en överraskning att se om vi landar i SAN Sebastian, SANtander eller SANtiago de Compostela.

A
Eller SANtorini rent av?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-06, 13:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa utan internet.

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Haha. Eftersom vi inte når booking.com via hemdatorn funderar jag på att bara ta dagen som den kommer, eller inte kommer, när vi anländer till Spanien. Något boende hittar man väl alltid.

Om jag dessutom låter maken boka flyget blir det en överraskning att se om vi landar i SAN Sebastian, SANtander eller SANtiago de Compostela.

A
Eller varför inte Santiago de Chile?

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-06, 13:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resa utan internet.

Vårt sk kontrollbehov har verkligen ökat i dessa tider!
Funderar starkt på till nästa resa att INTE fråga så mycket om resmålet och inte förboka hotell osv, för att sen bli rejält överraskad!
På både gott och ont kanske!!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-06, 18:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Resa utan internet.

Ja, det är verkligen annorlunda idag. När jag skulle öluffa första gången gick jag och en kompis till en resebyrå i Stockholm, och sa: vi vill flyga till Grekland. Vart spelade ingen större roll. Det blev Balkan Airlines till Aten med mellanlandningar i Östberlin och Sofia. Biljetterna fick vi hämta vid ett senare tillfälle. När vi kom till Pireus gick vi till en resebyrå för att köpa biljetter. De som stod framför oss i kön hade köpt biljetter till Poros, så dit ville vi också. Men mannen som sålde biljetter sa att vi nog menade Paros, som var en ö som ungdomar gillade. Okej, då åker vi till Paros. Sista båten till Paros hade gått. Den natten sov vi in en park i Pireus. Kändes inte alls otryggt.

På morgonen äntrade vi färjan till Paros. Självklart satt vi ute i solen. Vi ville ju bli solbrända. På båten träffade vi en kille som skulle till Ios. Han hade varit där förut, och det han berättade lockade oss att också åka dit. Två danska killar lyssnade på vårt samtal. De gillade inte alls det som berättades om Ios. Party var inte deras grej. Så vi bytte biljetter. De gick av på Paros och vi fortsatte till Ios. Väl framme tog vi vår packning och gick den gamla vägen upp mot Chora. Halvvägs upp blev vi trötta och satte oss ner på en trapp. Då kommer det ut en liten gumma och ”frågade” om vi letade rum. Javisst, sa vi, och flyttade in.

Det här var 1982, och den resan gjorde att jag fastnade för Grekland.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-06, 19:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Resa utan internet.

Kul minnen! Om det inte vore för att jag redan berättat en del episoder under bloggandet så skulle jag vidarebefordra fler, numera ihågkomna med visst nöje...inte alltid så , när det hände, alltså...

(Det enda jag undrar lite över är ramses antydan att stranden låg vid havet???)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-06, 20:02
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Resa utan internet.

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Att jugoslaviska militärer genomsökt packningen under genomresan var nåt som inte gjorde att man var kränkt, men det gav en näring reflektion till reflektion av vem har nu mitt pass? Då det blivit avkrävt tills man nådde grekiska gränsen. Vem som numera googlar på allt, lägger upp kartor, kollar tidtabeller mm? Jo jag...
Oh här är vi fler som kan känna igen oss vill jag lova. Efter att min kärlek till Grekland väckts vid en tågluff genom Europa ett år tidigare kom jag så på att man kunde resa genom Östeuropa på en särskild "tågluffarbiljett" (den hade ett särskilt namn, tror det hette Transalpinobiljett eller ngt liknande) och på så sätt blev resan betydligt billigare. Vill minnas att det var när vi skulle ut ur Ungern som jag inte hittade mitt tidsbegränsade visa att visa upp och fick vända ut och in på hela ryggsäcken I tågkupén framför arg vakt modell arg, sträng och med picka i hölstret. Där höll det på att bli marsch pannkaka raka vägen till billig "hotellvistelse" (tillfälligt förvar i häktet) för vidare transport hem till mamma.
Tack och lov så hittade jag visumet...till slut! Vill minnas att vakten sa något mindre smickrande om unga turisttjejer som reste ensamma genom landet. Året därpå (samma resväg ned till Grekland) fick vi tag på ett mycket suspekt boende över natt tillsammans med två tyska unga gentlemän i Jugoslavien. Vi blev uppraggade på tågstationen mitt i natten av en lite annorlunda form av rumsare än vad vi är vana vid från kajerna i Grekland. Nåväl, valet stod mellan att följa med dem eller spendera en natt på tågstationen (som vimlade av suspekta typer) att förboka någon form av rum (via telefon eller brevledes) att uppehålla oss i över natten hade vi inte haft en tanke på. Vi gick i becksvart mörker över ett fält för att så småningom komma fram till ett hus. Våra rumsare tände aldrig lyset i huset, vi fick ligga på golvet utan madrasser och lite senare den natten vaknade vi av att det var poliser med schäferhundar utanför. "Sch Sch - down down" (typ ducka och bort från fönstret typ) sa våra rumsare som också bestämt sig för att stanna i huset över natten. De huste sedan in oss i badrummet. De tyska killarna skakade av rädsla och jag och min väninna försökte få dem lugna. Nästa morgon sken solen och vi fortsatte vår färd. Detta var 1989 om jag inte missminner mig och jag var då 19 år...och naturligtvis fullständigt osårbar!

Senast redigerad av Thira den 2014-04-06 klockan 20:19.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-06, 21:04
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Resa utan internet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Vårt sk kontrollbehov har verkligen ökat i dessa tider!
Funderar starkt på till nästa resa att INTE fråga så mycket om resmålet och inte förboka hotell osv, för att sen bli rejält överraskad!
På både gott och ont kanske!!..
Jo kontrollbehov och vår vana att allt ska gå snabbt ( ge snabba svar). Samtidigt tycker jag planeringen av resan är jättekul. Och kanske är den en liten del i själva längtan eller rastlösheten och fyller på så sätt flera syften?
Och äventyrslystnaden tar sig fortfarande uttryck även när man blir äldre tror jag, fast kanske på andra sätt än när man var ung och osårbar.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-06, 23:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Resa utan internet.

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Vaga minnen av att resa utan Internet: man bokade ev. en biljett. Kanske tåg. Kanske åkte man genom Europa till Grekland. På något vis lyckades man ta sig till Pireus, o tro det eller ej lyckades utan förbokning 6 mån. i förväg komma ombord på en färja till Öarna. vilken ö som var första destinationen var ofta något oklart, nån besättningsman kunde gärna rekommendera nån ö att gå iland på. Rum fick man genom att följa med en man o hans åsna genom bebyggelse till ett hus. Kunde finnas dusch på toan. Hur många restauranger som fanns på resmålet o hur långt det var dit o till bageriet var frågor som inte ens uppfyllde ens tid. Stranden låg vid havet. Att jugoslaviska militärer genomsökt packningen under genomresan var nåt som inte gjorde att man var kränkt, men det gav en näring reflektion till reflektion av vem har nu mitt pass? Då det blivit avkrävt tills man nådde grekiska gränsen. Vem som numera googlar på allt, lägger upp kartor, kollar tidtabeller mm? Jo jag...
........... det är vad jag kallar "En sång om frihet".

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-07, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Resa utan internet.

Jag minns en gång när vi flög till Santoniri första gången. Vi hade inte planerat någonting, till skillnad mot idag där mycket planeras. Vi tog en taxi ner till hamnen och åkte med första bästa båt, och den gick till Amorgos. Vilket tur!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT