Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-21, 18:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Etiska resmål


Svenskar väljer inte etiska resmål.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-21, 19:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Etiska resmål

Nä, det är nog ytterst få som bryr sig...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-21, 19:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Etiska resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nä, det är nog ytterst få som bryr sig...
Ja, och så ligger de länderna ofta långt bort, är dyra att resa till och kräver mycket tid, som artikeln säger. Det är synd, annars hade det säkert varit ett bra påtryckningsmedel för andra länder att ta itu med viktiga frågor.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-21, 20:04
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Etiska resmål

Det var ju en ganska tramsig lista?
Det är alltså mer "etiskt" att åka till Barbados än till Danmark eller Tyskland?
Det är etiskt att åka till Bahamas för att kämpat mot människosmuggling. Till skillnad mot Finland då?
Chile har kämpat "mot" jämställdhet (haha, stackars journalist), till skillnad mot Spanien eller Sverige då?
Ojj, Chile har satt upp FLERA miljömål!
Nä; för att citera ett gammalt KU-citat: TRAMS!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-21, 22:51
Pelas avatar
Pela Pela är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Etiska resmål

Inte högst upp på priolistan..


* Mänskliga värderingar* Idrotten borde kunna ta täten i denna fråga..
OS 2008 i Kina
Hockey-VM 2014 i Vitryssland


Så här i efterhand var väl inte OS i Sotji så etiska heller.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-21, 22:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Etiska resmål

Jag blir bara trött....Jag VILL verkligen inte till något av dessa länder oavsett hur etiska de är.....Ska jag skämmas då, eller stanna hemma?

Jag vill till Grekland , Spanien och Frankrike och försöker själv leva så etiskt jag kan där. det får räcka för mig...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-21, 23:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Etiska resmål

Hva er et "etisk" land? Sjekk hvordan kvinners status er i noen av artikkelens "etiske" land, for eksempel. Homofiles rettigheter kan man jo også undersøke. Og er det "etisk" å fly over halve kloden med tanke på CO2-utslipp, istedet for å svippe over til Danmark? Er det ikke mer "etisk" å feriere i Europa fordi vi da bidrar til en sterkere EU-økonomi, som tross alt er vår egen bakgård? (Joda, skjønner at den siste der kan debatteres.)

Etikk er et litt for komplekst område til å vurdere, og dømme, våre reisevaner i, i en veldig kort avisartikkel som bygger på svært få parametere i, tenker jeg.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-21, 23:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Etiska resmål

Sen har vi ju denna diskussionen om All-Inclusive vilket de flesta tycks svälja med hull och hår, utan att tänka efter.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-21, 23:51
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Etiska resmål

Jag blir väldigt glad över att människor väljer efter etiska riktlinjer när man ska på semester :-). Och ännu gladare över att djurrättsfrågor sätts i centrum. Varför? Jo för djuren kan inte föra sin talan - det får vi göra.


När jag ser listan över länder som påstås vara "etiska" blir jag inte lika glad.
För det första dödar man många gatuhundar på Cap Verde! Och för det andra så hör både Barbados och Mauritius till de länder som exporterar flest primater till laboratorier i USA. Även vildfångade. Hur kan DN publicera en sådan lista?

Det enda jag håller med om är att "rida på elefant" i Thailand är helt förkastligt. Googla gärna på "baby elephant training" eller "mauritius primates laboratories".
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-21, 23:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Etiska resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sen har vi ju denna diskussionen om All-Inclusive vilket de flesta tycks svälja med hull och hår, utan att tänka efter.

/Netwolf


Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Det enda jag håller med om är att "rida på elefant" i Thailand är helt förkastligt. Googla gärna på "baby elephant training" eller "mauritius primates laboratories".
Eller ri på esler på Santorini...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-22, 00:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Etiska resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg




Eller ri på esler på Santorini...

Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-22, 08:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Etiska resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sen har vi ju denna diskussionen om All-Inclusive vilket de flesta tycks svälja med hull och hår, utan att tänka efter.
/Netwolf
Jag tror nog att alla som väljer All Inclusive gör ett aktivt val och är nog ganska medvetna om vad som sker med näringen på orten, men det är andra skäl bakom valet, t ex ekonomiska. Alla väljer sin semesterform, vart man åker och hur man vill bo och ville inte folk ha detta så fanns inte anläggningarna. Jag tycker det ser ut som i annonserna i alla fall att AI- anläggningarna ÖKAR i antal istället för att minska. Men nu är det nog fel tråd

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-22, 10:05
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Etiska resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tror nog att alla som väljer All Inclusive gör ett aktivt val och är nog ganska medvetna om vad som sker med näringen på orten, men det är andra skäl bakom valet, t ex ekonomiska. Alla väljer sin semesterform, vart man åker och hur man vill bo och ville inte folk ha detta så fanns inte anläggningarna. Jag tycker det ser ut som i annonserna i alla fall att AI- anläggningarna ÖKAR i antal istället för att minska. Men nu är det nog fel tråd

Lissi
Tyvärr tror jag inte alla är så medvetna om baksidan av AI, utan de tänker nog bara på de praktiska/ekonomiska fördelarna för egen del. Pratade nyligen med vänner som för andra året i rad bokat AI i Grekland och de hade inte alls tänkt på hur det påverkade det lokala näringslivet, utan tyckte mest att det var bekvämt för familjen. De var helt enkelt bara ute efter en avslappnande sol-och badsemester.

Dessutom beror det nog också på att de aldrig riktigt upplevt och lärt sig upskatta det Grekland som många här på Kalimera uppskattar: att resa på egen hand och verkligen uppleva Grekland med allt vad det innebär, inklusive mysiga lokala tavernor med god mat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT