Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-07, 23:11
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Nätverket för Grekland

http://www.wherevent.com/detail/Gost...tet-utan-ranta

Hit ska vi 3/5. När vi åker från Kristinehamn, tåg dit o buss hem över dagen/kvällen så utgår jag från att även andra tänker komma. För er som bor i Stockholm är det ju inga som helst problem. Kan bli en kanondag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-08, 07:16
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Nätverket för Grekland

??????
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-08, 07:52
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Gå till description klicka på read more. Vad är det annars du är frågande till?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-08, 08:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Min tolkning av vad Nätverket för Grekland menar är att de "lån" Grekland fått från EU/IMF bara kommer att göra Greklands ekonomiska problem värre. Därför menar nätverket att "lånen" ska dras tillbaka. Jag gör även en tolkning att pengarna förvisso kanske kan göra nytta men att de då ska skänkas till Grekland, inte orsaka räntekostnader för dem.


Jag gör även en tolkningen att Nätverket för Grekland i grund och botten kommer från initiativ av människor och andra organisationer som är EU-fientliga.


Jag har dock endast hunnit med att väldigt hastigt skumma igenom de sökresultat jag fått nu under morgonen och givetvis kan mina tolkningar ha felaktigheter men min grundåsikt är trots allt att Grekland behöver pengar utifrån.




/Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2014-04-08 klockan 08:58.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-08, 09:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Min tanke med detta är att tipsa om en dag för alla som tycker om Grekland, musik, och andra aktiviteter. Tolkning lämnar jag med varm hand över till andra. Om det ej faller i smaken, hoppa över informationen .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-08, 17:59
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Tror och vet att Grekland och det Grekiska folket behöver dom pengar dom kan få eller låna av EU. Vi som älskar Grekland och det Grekiska folket. Som jag och min fru gör. Vi har skänk pengar till den Grekiska kyrkan. Dom i sin tur köper matkassar till dom som mest behöver det stödet. Och det är på Samos vi gör det.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-11, 07:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Vi har skänk pengar till den Grekiska kyrkan. Dom i sin tur köper matkassar till dom som mest behöver det stödet. Och det är på Samos vi gör det.


Har funderat lite över det där. På vad man som turist kan göra för att hjälpa (förutom att åka till landet då vill säga). Förslag mottages tacksamt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-11, 16:29
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Känner en kille... Han har sänt ner kasserade rullatorer och dom mottogs med glädje..Men som jag skrev matkassar är inte fel..


Och sedan res ner och spendera några kronor på lokala ställen..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-11, 16:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Varje gång du går ut från en större supermarket, finns det lådor för att ge möjlighet till dig att lägga något i matväg, du köpt. Det är lättare att komma ihåg, när man är på Lidl (känns utländskt), än när man är på en Grekisk kedja.
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-12, 05:57
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Tack för tips.Ja det där med att handla på lokala plejs är så klart viktigt. Det där med lådor, gäller detta även ute på öarna och på de mindre ställena med?
Jag såg inga såna lådor i somras men det berodde förmodligen på att jag inte visste att jag skulle titta efter dem.
Över huvud taget så syntes inte krisen så tydligt (för turistögat) på de öar jag besökte. Det var när jag pratade med någon av de bofasta eller någon som var ute för att säsongsjobba från Aten som den blev mer påtaglig. Då man fick förstahandsinfo och berättelser om hur den har påverkat människors liv. Hemskt och, i många fall, oändligt tragiskt.
Vi får verkligen verkligen hoppas att det snart blir en påtaglig förbättring även för den del av befolkningen som har det värst. Och under tiden får man försöka att göra det lilla man kan för att kunna hjälpa på ett så direkt sätt som möjligt. Ska absolut kolla efter dessa lådor i sommar.

Senast redigerad av Thira den 2014-04-12 klockan 06:14.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-12, 07:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Hos oss finns det på de flesta supermarket en kundvagn med plats att lämna något man vill ge. Det går sen till "Trapezi tis agapis", "kärlekens bord" som kyrkan sköter. Några grupper av grekiska kvinnor turas om att laga mat i ett kök som ligger där det förut fanns ett barnhem. Man kan äta där eller få maten hemskickad. Det fungerar alldeles utmärkt och många ex-kalymnier skänker stora pengar till råvaror.

Behov finns av kläder , filtar och skor, dels till folk som inte har råd att köpa själva, dels till de många flyktingar som kommer från Turkiet och som inte har något alls med sig. Vår tjejgrupp, jag menar tantgrupp, lämnar kläder där, men det är ju inget man som turist släpar med sig. Samma plats, gamla barnhemmet.

Att ge pengar direkt till någon man tycker ser ut att behöva det är ju också möjligt, men kan uppfattas som kränkande, alla är inte tiggare som ser ut så.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-12, 10:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Behov finns av kläder , filtar och skor, dels till folk som inte har råd att köpa själva, dels till de många flyktingar som kommer från Turkiet och som inte har något alls med sig. Vår tjejgrupp, jag menar tantgrupp, lämnar kläder där, men det är ju inget man som turist släpar med sig. Samma plats, gamla barnhemmet.
Vilken bra tantgrupp!!!

Nej, det är inget man släpar med sig men om man behöver göra av med lite baggagevikt inför hemresan så är det ju ett hett tips att lämna kläder, skor till en insamling någonstans i närheten innan man åker. Så kan man istället fylla väskan med lokalproducerade produkter typ honung, olivolja eller OUZO
Likaså om man vet med sig att man inte kommer att behöva kläderna hemma. Det enklaste borde vara att fråga på hotellet var närmaste klädinsamling till behövande finns.
Korgar/lådor på supermarketen känns kanske ändå som det enklaste alternativet när man kommer som turist.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-12, 19:51
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Gala för Grekland


Mikael Wiehe, Arja Saijonmaa, Alexandra Pascalidou, Tomas Bolme, Kajsa Ekis Ekman, Vaso Kandila
Solidaritetsgala för det krisdrabbade grekiska folket
Artister som uppträder: Mikael Wiehe, Arja Saijonmaa, Ale Möller, Jenny Wrangborg, Nike & Röda Orkestern, Kaya Ålander, Dror Feiler med band, Pierre Ström, Marcelo Araevalo, Jan Hammarlund, Richard Turpin, Taximi, Fria Proteatern, Stefan Sundström, Jimi T Saint, Zardos, Marcelo Cortes och Beatriz Pineda, Touch of Blues, Orfeas-kören.
Konferencierer är Alexandra Pascalidou och Tomas Bolme. Tal av Kajsa Ekis Ekman och Vaso Kandila.
Biljetter kan köpas på Kafe 44 (Tjärhovsgatan 46), Bengans skivbutik (Drottninggatan 20 & Östgötagatan 53) eller via solidaritetsgalan@natverketforgrekland.se
Plats: Åsö Gymnasium. biljettkassan är öppen från kl 13.00.




jag går dit och lyssnar på bra musik!


Anki
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-03, 15:26
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Nu ärvi på plats.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-03, 16:01
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Nu ärvi på plats.
Jag med! Sitter nästan längst bak. Vinka!

Anki
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-03, 21:24
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Hej Ramses!

Hur var det på Solidaritetsgalan för Grekland? Skulle vara intressant att höra dina intryck av det hela.

Marja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-04, 12:18
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nätverket för Grekland

Hej Marja. Vi är mycket nöjda över att vi "gjorde oss besväret" o åkte upp till Stockholm över dagen/kvällen. Dagen präglades av en varm o skön atmosfär på Åsögymnasiets aula. vilka artister vi fick på ett bräde; Mikael Wiehe, Jan Hammarlund, Arja S. Stefan Sundström + flera andra Taximi tex. Thomas Bolme som värd, Kajsa Ekis Ekman med ett föredrag, lika klar och tydig som alltid. Mikael Wiehe känns mer taggad och fräsch än någonsin! Vilket engagemang och fixande från Nätverkets sida, bra gjort. Vi hann också med lite restaurang, live jazz på "Louis" , Söderhallarna blev det också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT