Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-20, 20:29
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Katter

Hej alla!

Calle lovade att jag skulle skriva lite om hur det gick med kattungarna och här kommer lite om de små liven.

Ja nu ligger här en liten kattfamilj i vår studio, de 4 kisebarnen är 3 v idag och de blir livligare och livligare. T o m George verkar tycka det lite halvtrevligt att ha dem här, de får ju vara ute på dagarna så jag får hjälpa mamma "råttan" att vakta dem lite när hon tar sina små utflykter. Det var faktiskt George som sa att att hankatterna ev kan komma och bita ihjäl hanarna om de kommer åt dem. Men mamma "råttan" går inte så långt ifrån dem och hon ligger lugnt o trycker i lådan hos dem fast George både hörs o syns hela tiden. Hon tror nog inte att han kan se henne där nere i lådan. Att ha en kattfamilj här nere tillsammans med George är nog världshistoria på Olga´s. John (vår granne) kom ner igår och jag visade honom lådan och han bara tittade på lådan, sen på George och sen på lådan igen och sen på mig men en stor fråga i blicken" Hur i h-e fixade du det här?" Ska se om jag kan få till ett bra fotocollage på dem och sätta upp i djuraffärerna. Två är nog redan med säkerhet i hamn, vår kompis Spiro blev lyrisk igår när han såg de gråspräckliga.

Ja som ni vet så har vi, Arne och Birgitta betalat lite pengar till friends of Animal här i Rethymno, killen i affären som sköter det hela sken upp som en hel sol när jag kom in och betalade 60 Euro till dem. Det behövs kan jag lova. Får se om vi kan få med lilla råttan när de organiserar steriliseringseresa till Chania med ett helt gäng katter. Tar det för lång tid så får vi göra det här, det kvittar, hon är så mycket värd så vi betalar gärna det själv. Ja och Gordon (se nedan) ville vara med och sponsra för det.

Här är allt en enda röra. Nu har dom börjat renovera vår studio, det blir jättefint men just nu är det mycket rörigt. Gordon från Wales och George ,hyresvärden (som diskuterar högt hela tiden om hur saker skall göras) och en lite tystare Lucas från Polen, hammarslag, kapmaskiner och borrar från 9-18 varje dag. Jag fixar kaffe och försöker hjälpa till att handräcka lite där jag kan utan att vara ivägen för mycket. Dom är himla trevliga så det är ganska kul att vara med trots allt, igår när George frågade om det störde mig att han lämnade kvar maskiner mm i en hörna och jag svarade nej så hör man genast Gordon kommentera "Git störs nog inte av någonting" och det betyder nog att man är godkänd i "arbetslaget" typ. Det slog mig just hur lugnt och skönt det var idag söndag. Har väl sopat och torkat ut några kg slipdamm vid hbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbb bbbb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbb bbbbbbb bbbbbbbb bbbbbbbbbbbbb (hoppsan kattbarnen gillar tangenterna) det här laget.

Sen lyckades jag fixa kortslutning i den trådlösa routern så jag måste ha en kabel från modemet vilket gör att jag kan bara vara ute på nätet när sängen tillfälligt är placerad i den delen av rummet som är närmast telefonuttaget. Alla möblerna åker ju runt allt efter som de måste komma åt resp vägg och tak. Det hade ju varit fiffigt att kunna gå ut med burken, och speciellt just den här perioden, det är väder så det går att göra det, lite väl kallt än men ändå. Pust!

Ja det var lite nytt om livet under gamla rubriken "leva och bo i Grekland". Jag kan tillägga att en svensk hantverkare hade nog fått några nya gråa hår här. Om någon arbetar som prakeringsvakt så åk inte hit, ni får förmodligen nervsammanbrott, här parkerar man på trottoraren och så går man på gatan. En man blev ihjälkörd häromdagen pga detta.


Git (vid tangentbordet) o Calle

Senast redigerad av Calle den 2005-02-20 klockan 21:22.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-02-26, 17:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katter

Verkligen roligt att höra att ni ordnat det så bra för katterna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-02-26, 22:49
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Verkligen roligt att höra att ni ordnat det så bra för katterna
Hej!
Så här en vecka senare så är allt fortfarande bra med kise-ungarna!
Jag citerar från tråden "Smäll i Rethymno" i Kreta-forumet:

>Ja och vad gäller kattsituationen så mår hela lilla familjen bra. kattbarnen växer o växer, blir livligare och livligare, kattlåda är introducerad och två av dem förstår finessen med den, mamma är till 0 hjälp, hon tycker att Georges växter duger utmärkt för det ändamålet.<

Jag har förresten tagit en liten söt film av kattfamiljen som jag lägger ut på nätet (på samma ställe där dom andra filmerna finns utlagda) så fort vi får lite ordning efter restaureringen av vår studio. Här är en enda röra, med slipdamm, målarburkar, sladdar och hela möblemanget ihopföst i en hög mitt på golvet!
Dammiga hälsningar från,
Calle o Git!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-07, 19:29
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Katter

Nu har vi fått napp med nytt hem även för det fjärde kisebarnet (den lilla kolsvarta). En grekisk tjej såg fotot av kisarna i en av djur-affärerna och kom hit i dag och "inspekterade"!!

Jag lägger upp filmen snart, men redan nu finns några foton på:
www.rethymnoguide.com/katter

Calle o Git!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-07, 20:22
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

Men gud vad söta! Hur fungerar det att ta med ett djur hit från Grekland? Det blir väl karantän ett antal veckor?

sahar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-07, 20:56
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Katter

Hej,
Vet inte så mycket om katter(mer om hundar) men karantän lär det inte bli eftersom det är inom EU(undantag:Storbritannien och Island)
Det gäller bara att djuret har ett giltigt pass med alla vaccinationer och avmaskningar registrerade av veterinär.
Du kan läsa om passen och allt annat om sällskapsdjur över gränserna på Jordbruksverkets hemsida: www.sjv.se

Mvh. Stina, med två passförsedda vovvar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-08, 10:46
turbolisa turbolisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Standard Sv: Katter

Vilka underbara bilder på kattungarna. Förstår att det inte blir svårt att få nya hem till dem

Lisa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-08, 11:52
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av sahar
Men gud vad söta! Hur fungerar det att ta med ett djur hit från Grekland? Det blir väl karantän ett antal veckor?

sahar


Om djuret är yngre än 3 månader behövs ingen rabies spruta dock skall djuret tas direkt från " Kenneln"

Äldre djur skall rabies spruta tas sen måste man invänta minst 120 dagar för att ta blodprov och se om rabies vaccinationen har tagit! Därefter skaffar man ett "pass" och veterinär intyg ( avmaskning etc)

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-08, 12:38
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Katter

Varför ta risken med rabies, mask, kostnader, sprutor, och för katten riktigt läskiga upplevelser i bur på flygplan osv.?

Det finns lika många oönskade och lika gulliga katter alldeles runt knuten som annars får frysa ihjäl eller i bästa fall nackas av kommunens jägare.

Här är ett gäng som behöver nytt hem:
http://www.allaannonser.se/index.php...der=pris&asc=1

//PO

-Visste Du att katter är bra på att räkna?
-Va? varför då?
-Jo de är jätteförtjusta i matte!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-08, 17:26
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Katter

Hej igen!
Nu har jag lagt upp den senaste kattunge-filmen, tagen för typ två veckor sedan eller nåt. Det är en tung rackare (filmen alltså, över 7Mb delvis beroende på ljudet), men det tog mig under 2 min med en grekisk och ibland skakig 512Kbit-lina att ladda ner den. Jag jobbar på att i fortsättningen lägga upp filmer i äkta strömmande format, i stället för att man ska tvingas tanka ner hela filen innan den visas.
Länken är:
www.calle.se/movie
och senaste filmen ligger längst ner i listan.
Calle!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-12, 15:55
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Katter

Hundar har husse och matte
Katter har personal
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT