Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-12-06, 11:04
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Två veckor Lefkas hösten 2023

Varit hemma i 2 månader men inte skrivit resebrev ännu. Varit mycket annat, jobb, hejat från läktaren i div idrotter, läst böcker, fått ny tv box, utökning i familjen med ny generation, ”Now and Then ”, julmarknad i Berlin

Nåja går tillbaka till en måndag i mitten av september. Tungt lastade med presenter, joggingskor, inbundna böcker + 3 shorts

God frukost på Arlanda och flyget gick i rätt OK tid. Damen bredvid på planet borde söka vård för sin lungcancer! Hostade utan munskydd i 2 h och fortsatte sen på bussen. Återstående timme på planet drog hon timmerstockar så jetmotorerna lämnade WO.

Av 220 på flyget åker ca 15 %, 35–40 st till Nidri. Resten till Parga. Checkar in vill behålla passet? Vi vägrar såklart, underbar lunch på the Barrel. Vid bygget av nya marinan har de smälltupp plåtväggar runt bygget. Åt Saganaki o kyckling. Hem o vila samt simma 4 vänder i poolen och få simborgarmärket. Middag på Pomodoro, vår favorit italienare dock är det så fullt att vi får byta servitör. Mycket folk nere för september. Fick senare höra att det har inte varit så mycket folk i september på 30 år… Mycket folk i somras med, men många barnfamiljer så sent öppna ställen var visst lite missnöjda.

Välkomnas sen på Roadhouse och köper en ny Jack Daniels, ny skylt som har svenska flagga med kungahusets symbol pga av 50 år på tronen och siffran 50 för min 50 e resa till Grekland. 1988-2023. Undra vart 51a går? Vet men säger inget än…
Mycket folk i baren för att vara måndag. Skylt om rökning förbjudet inomhus men det röks friskt. Får höra A Hard Days Night o Twist and scout.

Under veckorna spelades även: Love me do, Day tripper, Come toghether, Help🥰 😻,Hey Jude, Let it be, Ob la di ob la da samt Can t bud me love. Sen även b sidan till Paperback writer av förekommen anledning. Hade några gånger på oss de Tshirt vi fick hemskickade, Roadhouse 30 år.

Hotellet som började byggas bredvid är betong skelett och högt gräs men läggs ut till försäljning när vi kommit hem.

Till frukosten är kaffemuggarna slut, verkar vara fullbokat på hotelle . Hälsas välkommen av ägarna och viss frukostpersonal. Utmärkt buffé som vanligt.

Går till Calypso, känns igen. Bjuds på frappe och har solstolar i två veckor. . God pastisio till lunch. På vägen hem räknade vi till 14 bankomater.
Det är runt 30 grader o vindstilla, varmt och skönt, även i det lugna havet.

Blev middag på Trata i då det är live musik vissa dagar. Metaxasås, mums
Dock inte kylda glas för ölen

Åt tre middagar på Ola Kala, ägaren har diabetes och det fanns grönsaker som tillbehör istället för ris o potatis. Bästa asiatiska rätterna i byn. Ägaren gick tunt och skålade i vitt vin.
Åt middag hemma 4 gånger, god pasta ned tomatsås, lök och kryddig korv. Lite Ouzo provning innan på balkongen. Fanns flera 20 cl flaskor att välja på. Första veckan går i maka takt. Joggar 2 gånger under resan, tar en väg mot vattenfallet och svänger vänster vid restaurangen Nouvell och hittar en naturskön väg. I slutet av den ligger lyxiga komplex med pool och vägen mynnar ut vid hotellet Happyland! Joggar även längst med stranden och solstolarna kostar där mellan 10-20 E…. Vid en restaurang måste du äta för vissa summor för att ha solstol.

Fick Calzone på Pomodoro, bykorvar på El Greco, Govetsi fick man med tag på. Saganki är givet.

Efter första veckan hyr vi bil, Nidri Car rental. såklart. Två dagar för 80 E . “baby will you drive my car”? Kunde inte ställa in backspegeln så vi åkte tillbaka. Knapparna funkade inte, bättre de slet i den. Körde via Lefkas stad, runt väderkvarnar o klostret. Vidare till Ag Nikitas. Tog ca 1 h o 10 min. Att ta en frappe i byn är helt omöjligt. Inga p platser, mängder av bilar. Tog frappe på Paramanic Wiew i Kalamitsi. Underbar utsikt, sen rullade vi söderut till Vasilki och lunch på Maestro taverna med utsikt över bukten. Körde sen uppåt och skulle besöka en radaranläggning från kalla kriget men missade avtagsvägen. Körde då till Sivoto för reka kvällens middag. Gick in i souvenirbutik o hittade kaffekoppar med Åsna o Kalimera samt julkulor. Hängdes upp igår. Sen det viktigaste vykort till Janne.. Hem via Geni. Båthuset är kvar.4 rundor i pool ger simborgarmärket, nykter såklart med bil så det blir en ouzo på Roadhouse efter middagen. Kör vi till Sivota för middag, ca 30 min. Beställde fisksoppa, ok sa servitör vi gör den. In kommer en skål med buljong potatis o grönsaker samt ett fat med en stekt fisk i 4 delar. Tittar på oss, ber om hjälp o fisken bärs ut. Kommer åter ok rensad. Jättegott med lite ben men fråga nästa gång.

Natten mot tisdag vaknade vi kl 4 av hällregn o åska, somna om och vid frukost regnar det. Nya gäster från Sverige kom på måndag så det är lite krisstämning i frukost salen. Vi drar kl 10, uppehåll via vattenfall till Mikros Gialos, fin utsikt o strand men dyr frappe o inte få vatten till. Kör vidare till Vasilki och skall kunna svänga vänster på en väg ner mot fyren o Porto Katski. Ingen väg hittas. Fortsätter norrut o tar stora vägen ner mot fyren, många orter på rad och honung säljs överallt. Tar av misstag till vänster och kör inte till fyren. Dyker upp en fin by nere till höger som ser pittoreskt ut. Wow-känsla. Lunch. Detta är Vasiki igen . Vi har kört runt vi en väg som inte finns på kartan? Och den som skulle finnas enligt kartan fanns inte…… vänder o kör tillbaka o tar lunch på Oasis taverna med utsikt över Egremini. Då känns en liten jordbävning o det börjar regna.. Kör norrut o hittar avtagsvägen mot Eglovui och radaranläggningen. Byggdes 1965 och stängdes på 90 talet,stora skärmar finns kvar. Dålig väg o regn, ser efter 30 min ses gigantiska metallskärmar i dimman upp till höger men för dåligt väder, blir nästa år. Hem via Karia. 40 E bensin ⛽️ för två dagar. Bokade bord på Pomodoro då hällregnet ger färre bord. God pizza, många ställen är stängda pg regn. In på Roadhouse i poncho. Sen till Roadhouse och regnet vräker ner. Nu blir det bsida, ”Rain” från 1966. Beatles använder olika hastigheter på olika instrument och sjunger tom baklänges… ”If the rain comes they run and hide there heads” Finns även i ”Normal speed” instrumental på nätet. Lyssna o njut

Sista dagarna blir det under 30 grader, lite regn en dag till så ingen strand men vi äter lunch på strandhaket ändå. Uppskattades. Tog en suverän frappe i byn för 2 E styck. Yesterday gick i bakgrunden. Postade vykort till Janne. Märkbart mindre folk andra veckan. Flera restauranger minskar antalet bord.
Såg att man kan boka nästa år till Lefkas, 20 procent högre pris och bara 15 kg vikt på flyget. Flygbolaget har visst ekonomiska problem, synd Novair läggs ner. Men det är Sverige 2023, ta bort det som fungerar, ta nytt som är sämre o dyrare

Vi tar sista lunchen, får då höra att i somras var det protester om att det inte fanns offentliga stränder. Så tavernorna fick ge några meter mark och ta bort sina solstolar på en remsa längst hela stranden. Fast de äger marken!! Vi ger bort presenter, Punsch till hotellägarna, olika lösvikt te till Amelia på Calypso, Spiros på Pomodora får en gin glögg och grabbarna på Roadhouse får varsin öl från Värmdö bryggeri samt varsitt par strumpor med ölglas o Margarita glas på. Stor lycka.

Läste 6 böckerunder resan , köpte med oss några liter Ouzo hem samt några T-shirt, kaffekoppar mm Mycket bra o god mat, att Euro kostar 12 kr gör att man märker i plånboken, en öl för 72 kr (6 E) men är ju ledig i värmen. Retsina till lunch en dag i veckan.
Av 14 dagar regnar det 2, mycket nöjda. Inte samma wow känsla som 2020 och 2021 under Pandemin men gillar Lefkas . Janne skriver om ålen. Man måste återvända
På flyget hem visar det sig att diabetesmat är en låda med vitt ris och lite sås. Jättesnabba kolhydrater, diabetes1 kan tillsätta insulin men inte diabetes 2.. suck
Konstigt det inte var öl chips och godis till?
Hoppas läget i världen 2024 tillåter reser till Grekland
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-12-06, 15:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Två veckor Lefkas hösten 2023

Tack återigen för en trevlig rapport! Jag sitter i min studio i Paleochora, Kreta och småskrattar. Det är så trevligt att läsa andras reseberättelser.

Väldigt konstigt det där med ris som diabetesmat! Jag har inte ätit ris sedan 2019, då husläkaren konstaterade diabetes 2 för mig. Potatis syndar jag dock med ibland för jag älskar potatis!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-12-06, 22:07
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Två veckor Lefkas hösten 2023

Tack, Carle!
Grekiska kartor ( eller för den delen gps) visar ofta fel, vägar som ska finnas finns inte eller tvärt om
Alltid kul att läsa om (fler än vi ) som kör "fel"........
Catlady, som längtar efter värme och sol
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-12-07, 07:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Två veckor Lefkas hösten 2023

Tack för ditt resebrev, Carle!
Alltid lika underhållande
Happyland, som du nämnde har jag bott på för många herrans år sen.
Vi hade en lägenhet i markplan med uteplats mot lilla vägen.
Ibland gick en liten gubbe förbi med sina getter. Ett fint litet skådespel mitt framför näsan.
Nyfiken på vart nästa resa hägrar för dig.
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-12-08, 04:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Två veckor Lefkas hösten 2023

Tack för rapport Carle! Jag undrar också vart resa nr. 51 går? Undrar om det är något nytt att upptäcka eller en gammal favorit.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-12-08, 08:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Två veckor Lefkas hösten 2023

Tack för fyllig och utförlig rapport, Carle! Av ngn anledning blev jag sugen på att lyssna lite på Beatles med...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-12-08, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Två veckor Lefkas hösten 2023

Tack snälla Carle!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT