Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-18, 09:59
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Ber om råd o hjälp

Hej kära forum!

Min dotter ska gå bartender utb på Kreta, Chania, 20 juli till 17 augusti. Detta är alltså kursstart och kursslut.

Nu ska hon ta sig ensam ner till Chania (hon är 20 år ska jag väl tillägga). Jag letar o letar men hittar inga hyggligt billiga resor som passar in i tiden. Jag vet inte hur svårt det är att landa i Aten och sedan ta sig vidare, kanske skulle hon klara av det med lite guidning här ifrån.

Ska kanske tillägga att vi kan tänka oss att flyga från Växjö, Kastrup, Malmö, Göteborg och Stockholm.

Jag hittar ju resor till Aten för en billig peng men då hamnar hon ju där, hon ska ju vidare......Hur bokar jag det i så fall?

Skulle som sagt behöva lite råd o hjälp med detta!

/Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-18, 10:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Men, styr ner dottern till Athen den 19 Juli så kan flickebarnet ta första
morgonflyget med Aegean Airlines från Athen till Chania/Kreta runt 05.50
på morgonen den 20/7 med ankomst Chania efter en timme.

Priset är strax runt 50€ enkel resa.

Arne

Athens to Chania, Sun, 20 Jul, 05:35, Flight A3330, Economy EUR 51,39 Donation for the fire victims: EUR 2,00 Internet service fee: EUR 0.00 Total amount to be charged to credit card:
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-18, 12:54
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Även om vi är lite småsura på Sterling här i forumet så har de ju bra alternativ i detta fall. Arlanda - Chania 18/7 13:35, Tillbaka 18/8 19:00. Pris 2298 sek för rubbet.
Birger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-18, 14:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Det är ju ett jättebra pris...lägre än så tror jag tyvärr inte att du kommer hitta. Det vore ju skillnad om ni kunde chansa men får vi en dålig sommar tror jag inte det kommer att finnas biljetter i juli hur mycket man än är villig att betala. Så var det ifjol...vi bokade då tidigt till ordinariepris resa 2 aug. och dessa höjdes till nästan det dubbla senare...
Mitt råd är att boka nu

Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-18, 17:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Kolla med Apollo Ticket,( tror man klickar in på apollo youth) de har specialpriser för ungdomar och då bara flygbiljetter. Annars brukar Sterling ha jättebra priser både dit och hem. Med Sterling räcker det att boka ditresa och sen kan man boka hemresa separat när ni vet datum för hemresa. På sterling.dk finns all information, bara att klicka sig fram.
Det finns roligare saker än att sitta på en grekisk färja i 11-12 timmar, vet aldrig hur de går beroende på väder etc eller om de passar flyget man anländer med. Satsa ni på flyg, ni kommer att hitta bra priser! Finns egentlugen ingen anledning att flyga via Aten om det inte är suuuupermycket billigare än direktflyget.
Glöm inte att kolla över försäkringar!

Lycka till!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-18, 17:35
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

by the way, när jag flög från Kreta via Aten var jag tvungen att byta flygplats men det kanske är ändrat nu?
( jag har bara bra erfarenheter av Sterling)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-19, 09:16
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Tack för alla svar!
Nu är hon precis inbokad genom Sterling. Det blev med 40 kg bagage och "handling fee" en totalsumma på 2426. Dessutom stämmer dagarna.

Hon tog beslut i går om att stanna så länge som möjligt på praktiken och det innebär att hon kan åka hem den 22 augusti. Så det blir utresa den 18 juli och hemresa den 22 augusti. (inte ett dugg avundsjuk......)

Nu får hon flyga från Arlanda så det tillkommer tåg, men hon är ju under 26 så det ska väl inte bli så dyrt och sedan måste hon stanna en natt under hemresan och då har jag hittat ett billigt boende. Arlanda hotellby har fri transfer till o från flygplatsen samt att frukost ingår i priset, 695 kr.

Kollade Rest & Fly och där kostade det 590 kr för ett litet rum utan frukost,fönster, wc eller dusch och du fick själv bädda sängen. Det kostade 50 kr om sängen skulle vara bäddad och 65 kr för frukosten. Vips så var Arlanda Hotellby bättre!

Hon måste sova där på hemresan för flyget landar inte förrän 21.50 och sista tåget går 22.20. För lite marginal för att lita på att det ska fungera tycker jag, dessutom tror jag att 22.20 är när tåget lämnar Stockholms central och då är det ju stört omöjligt!

Så nu känns det lugnt igen, såg ju hur biljetter försvann till höger o vänster när jag kollade runt. Vore ju just grant om hon skulle ha behövt betala multum för att komma fram o tillbaka..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-19, 11:21
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

[QUOTE=Mysan;117407]Nu får hon flyga från Arlanda så det tillkommer tåg, men hon är ju under 26 så det ska väl inte bli så dyrt och sedan måste hon stanna en natt under hemresan och då har jag hittat ett billigt boende. Arlanda hotellby har fri transfer till o från flygplatsen samt att frukost ingår i priset, 695 kr.


Kolla även Comfort på Eurostop Arlandastad, brukar ju ha sommer erbjudande och där har du även transfer. Finns även Connect som har billiga rum även de har transfer. Arlanda Hotel by ligger mitt i industriområdet i Märsta. Men ska man bara sova funkar ju vilket som.

Camilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-19, 12:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Kollade Rest & Fly och där kostade det 590 kr för ett litet rum utan frukost,fönster, wc eller dusch och du fick själv bädda sängen. Det kostade 50 kr om sängen skulle vara bäddad och 65 kr för frukosten. Vips så var Arlanda Hotellby bättre!
Med tung packning skulle jag tveklöst välja Rest and Fly. Sängarna är dessutom jättesköna, rummet välventilerat, duscharna och toaletterna många, bra och fräscha, sängarna enkla att bädda och bädda upp och frukosten helt okej för priset (även om man inte får gröt...)
Min dotter reste med mycket bagage förra veckan och behövde övernatta på Arlanda. Hon hade ett bokat rum med fri transfer på ett av de andra ställena, men insåg snabbt att Rest and Flyg blev mycket lättare både på kvällen och på morgonen, så det valde hon.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-20, 10:25
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Hmmmmmm
Då kanske Rest and Fly är ett alternativ ändå......
Om man ankommer från Grekland med Sterling, vilken terminal hamnar man på då? Jag tänker på avståndet till just Rest and Fly.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-20, 12:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Jag vet inte om de använder flera terminaler, men jag har i alla fall alltid flygit till/från terminal 5, alltså "vanliga" (gamla) utrikeshallen. Där kan man ta en bagagevagn och går sedan genom Sky City till terminal 4, alltså "vanliga" (gamla) inrikeshallen. Rest and Fly ligger alldeles där man kommer ner med rullbandet från Sky City. Bagagevagnen kan man ta med sig ända till receptionen eller kanske rent av till rumsdörren.

För att komma till tåget tar man rullbandet upp till Sky City igen. Nedgången till spåren ligger ju ungefär mitt i SC.

Naturligtvis är det inte jättelångt att gå till bussarna heller, men man måste ju på och av med allt sitt bagage och man får räkna med minst en halvtimmes extra tidsåtgång både på morgonen och kvällen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-20, 15:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Håller på Rest and Fly. Har bott där flera gånger och det är väldigt bekvämt. Sen de startade har jag vid resor bara valt ett annat alternativ vid tillfällen när jag övernatt lördag-söndag och planet hem gått först vid lunchtid. Normal natt på Rest and Fly är 10 timmar.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-20, 16:16
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Rest and Fly är väldigt bekvämt just pga att det ligger där det ligger. Men det gäller att boka i god tid, så kolla snarast att de har lediga rum i augusti just det datumet hon vill boka. Min dotter försökte boka ett visst datum i juni och tyvärr så var det redan fullbokat!

Ivi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-23, 15:30
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Detsamma gäller tåget..Om man bokar precis 3 månader innan så finns det många avgångar för 95 kr... Lycka till!!! Sassa
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-02-26, 13:32
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

IVI: Rest and Fly är nu bokat! Tack för kloka ord!

SASSA Ö: Tåg blir aktuellt när den dagen kommer. Får ju vänta lite.Men frågan är hur länge jag ska vänta, det är ju en månad nästan, mellan ditresan och hemresan......

Dessutom är inrikesflyget uteslutet. Hon kommer ju att ha mer packning med sig än vad hon får ta på inrikesflyget. Att betala för den övervikten blir dyrare än tågbiljetten tur&retur tre gånger om.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-02-27, 11:24
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Man beställer en resa i taget,precis tre månader innan avgång.Den dagen brukar det finnas många avgångar för 95 kronor.Man kan beställa biljettlöst och då får man bara en kod plus uppgifter vilken vagn o plats man har..
Sassa
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-02-27, 17:24
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ber om råd o hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Om man ankommer från Grekland med Sterling, vilken terminal hamnar man på då? Jag tänker på avståndet till just Rest and Fly.
I sommras gick de från terminal 5, deras flyg till bla Köpenhamn går från Terminal 2. Så hur det blir till sommaren är nog inte klart ännu...


Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT