Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-09, 07:46
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Behöver tips!vilken ort?!!!

Hej...Emme76 här igen !!!
Vi planerar som sagt vårt allra första kreta äventyr (efter många om och men )och behöver lite hjälp!

Vi funderar på att resa med apollo eftersom de verkar ha bäst prisklasser på sina hotell, men blir lite förvirrade av allt utbud som finns. Har iallafall bestämt oss (tror jag ) för Chania kusten/området men vet inte vilken ort som kan rekommenderas?

Vi vill ha något lite mindre (men inte för litet), lite mer genuint (även om det kanske kan vara svårt), utbud av resturanger/taverner, fin sandstrand,barnvänligt, inga dunkande barer precis vid hotellet och närhet till lite olika utflyktsmål.

Har hört positivt om Agii Apostoli, Almyrida, Agia Marina....!!! Men tänker att det måste finnas andra bra platser men även vad ni vet/känner för orterna jag nämer ovan? Kanske rekommendera ett prisvärt hotell som apollo har i sitt utbud?
Läste lite om Ideal Beach Hotellet och Flamingo..men de kostar lite mer!

Uppskattar alla tips som vi kan få. Det är jag, mannen min och våra 2 små barn som åker, ålder 3 och 6!!!

Tack för er tid....!!!
/Emelie med familjen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-09, 11:07
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Jag har bara bott i Agii Postili, ett ställe jag tycker väldigt mycket om. Många mycket bra restauranger. Tyvärr är jag dålig på namnen på dem, men kommer ihåg speciellt en som ligger nere vid stranden till vänster och har en grön liten pool mitt bland borden. Någon som vet vad den heter? 1994 bodde vi på Flamingo, perfekt läge, rätt sida vägen och hyfsat nära till de båda stränderna precis nedanför.
2005 under vår luffning bodde vi en bit ovanför Flamingo fast forfarande på vad jag tycker rätt sida av den tidvis ruggigt trafikerade leden som går tvärs igenom. Med småbarn skulle jag inte vilja korsa den, det är med fara för eget liv. Ett övergångställe nedanför något av hotellen hade inte varit fel.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-09, 12:58
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Hej,

Agii Apostoli helt klart med barn i den åldern eller maleme (Apollo).
Maleme har inte en bra strand....

/Nico
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-09, 13:09
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Georgioupolis kanske kan vara nåt för Er,många år sen jag ver där så kan tyvärr inte tipsa om varken hotell eller restauranger.Men stranden är fin och ett ganska stort utbud av restauranger.Fanns nog en lekplats mitt i byn om jag inte missminner mig.Lycka till med Ert val.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-09, 14:07
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Tänkte också föreslå Georgioupolis, mycket barnvänligt, fin strand, inte för mycket dunkadunka. Jag har varit i Gpolis 2 gånger per år under många år, så om du har frågor är det bara att återkomma. Och visst finns det en lekplats i byn fortfarande, Friendly, med minigolf och lekplats.
Ypsilon, återfallsgeorgioupolian
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-09, 14:11
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Hej igen Tack för svaren...efter att ha läst en massa måste jag säga att Agii Apostoli lockar mycket.
Läser lite om de olika hotellen...Flamingo finns men lite dyrare.
Läste om 2 hotell på fritidsresor.

1. Telchinia
2. Architect's

De ser båda fina ut men vill gärna veta om de ligger på "rätt" sida av vägen. Hur vet man detta? Tittar på lilla kartan på fritids. hemsida men det säger mig inte så mycket.

Är det någon som känner till dessa hotellen?????
Läste även om Dimitra fast det ligger vid Agina Marina.

Tack igen för svaren....uppskattas mycket.
/Emelie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-09, 15:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

De båda hotellen du nämner ligger på "rätt" sida av vägen.
Jag kan inte utläsa på kartan om det är den leden som är närmast havet eller den ovanför som är obehaglig att passera. Men med dina val kan du känna dig trygg
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-09, 15:51
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Om ni åker till Georgopoli så skall ni ta en hyrbil en dag till Sjön Kaunas.. ett mikroklimat som inte finns någon annanstans på Kreta (detta är kanske vad mikroklimat betyder)..

/Nico
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-09, 15:57
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Tack!! Känns tryggt....med småbarn vill man inte passera några galna vägar..!!

Är inne och läser så mycket och hittade ett hotell som verkar så mysigt men det ligger i Agina Marina...Heter Mastorakis village.
Har något hört om detta hotell?????

Fast det evrkar lite mysigare i Agii Apostoli.
Ni som varit i Agina Marina, vad tycker ni om den orten??????

TACK IGEN
Emelie
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-09, 16:26
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Hej,

Agii Apostoli har dom bästa havs vikar, man hittar alltid en vik med lungt vatten, så småbarn helt klart perfekt.

Agia Marina...trevlig liten turistby längs en "huvudgata". Bra strand, men det kan finnas en hel del undervattenströmmar.

Maleme: Små bra tavernor... stenstrand

Agii Apostoli ligger nära till Chania stad, några tavernor i samma område.
Agia Marina: hur många tavernor som helst i många prisklasser (och kvalitet), turistområde, men lungnare än Platanias.
15 min till Chania stad

/Nico
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-09, 18:04
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Sjön vid Georgioupoli heter Kournas och man kommer dit också utan att hyra bil, det går ett "tåg" alltså en lokformad bil med släp, som släpar turister upp till sjön.
Ypsilon, som hellre åker dit med bil.....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-09, 18:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Absolut en trevlig utfärd,vi var dit upp med bil förra året...drog dock inte iväg med trampbåt och spanade efter sköldpaddor...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-09, 18:29
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

du menar dom "illegala" tåg.. skulla jag aldrig ta, man enklare att ta hyrbil och slippa åka samma tid som "alla" andra.. Kournas.. jag vet, men mina fingar var för snabba..

/Holger
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-09, 20:02
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Som jag tidigare skrivit så kan man oxo kolla på många olika sorters ormar vid Kournas, om man är intresserad!
Ypsilon, som inte tycker om djur som saknar ben och/eller päls
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-10, 07:31
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Tack igen för alla svar!!!! Så kul att få lite tips...
Jag får säga att det lutar åt Agii Apostoli men ska kolla upp mer om Georgioupoli!!! Kanske kan vara något?
Vi har bara svårt att hitta ett hotell som vi fastnar för. Gillar inte när det ser allt för "ihop tryckt" ut på bilderna i resekatalogen... men de bilderna är nog inte alltid de bästa heller.

Ni som varit i Agii Apostoli och i Georgioupoli...vilka hotell kan ni rekommendera? Nära stranden men med bra pool, lite grönska skulle vara trevligt )..barnvänligt...

Tack igen....Oh, vad jag längtar bort från sveriges mörker just nu till en glittrande strand på Kreta

Hej sålänge
Emme76
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-10, 08:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

En trevlig turistort mellan Chania och Georgopolis är Kalives, kan vara värt att titta på också.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-10, 10:19
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Hej,

bekannta till mig bodde på ett hotell som ja tror heter Golden Sands, som dom tyckte var helt ok.

/Nico
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-01-10, 12:59
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Behöver tips!vilken ort?!!!

Nu har vi bestämt oss och ska boka Tror det kommer att bli jätte bra.

Vi bestämde oss för Agii Apostoli, men föll också för Chryssi Akti precis sidan om då stranden verkar så fin.

Det blir iallafall 2 veckor på Stellina Village - extra stor balkong med poolutsikt. 150 m till stranden i Chryssi Akti!!
Eftersom vi har 2 småkillar som älskar att bada och att ha 2 pooler att välje mellan som det finns på Stellina är ju rena drömmen...!!!! Annars är hotellet lite för "stort" för min personliga smak men jag tror det är perfekt för våra små killar och när min äldsta såg bilder på poolerna hade han redan bestämt sig....

Kanske inte finns många tervernor just där, en och annan kan man nog hitta..och promenerar man lite då hittar man nog massor...

Hoppas det blir bra! Känns rätt iallafall.
Alla förslag jag fått har varit toppen. En del platser kommer bli utflyktsmål för vi kommer hyra bil 4-5 dagar...

När vi är hemma igen får jag skriva och berätta om vår upplevelse...första gången på kreta kan ju inte bli annat än nice !!!!

/Emme76
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT