Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-08, 21:55
Tittiyo Tittiyo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 21
Standard Barnvänligt placerat hotell..?

Hej på er!

Vi ska åka till Kreta i september nästa år med våra två barn som är 3 och 5 år. Eftersom vi aldrig varit där vill jag gärna fråga er om råd innan jag bokar...

Det känns väldigt viktigt att vi inte ska vara tvungna att korsa någon stor väg när vi ska till stranden från hotellet, jag är lite rädd för trafiken där och det skulle bara ge mig stress om vi var tvungna att göra det varje dag med våra små barn. Barn kan ju vara snabba på att "slita sig" om det vill sig illa...

Är alltså ute efter ett bra hotell som ligger bra placerat mot havet, så nära som möjligt. Det ska finnas barnpool också och helst lugnt - dvs inte granne med värsta diskoteket...

Brukar det ha lugnat sig lite generellt i början av september - ej lika mycket turister?

Några andra tips?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-08, 22:02
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Om du vill ha lugn och nära havet, bra pooler - åk till Agii Apostoloi. Dit hittar inte många svenskar, konstigt nog! Inga strömmar, så som det kan vara på Chanakusten, utan lugnt vatten, badvakt, sandstrand, solstolar, kantina. Taxi/buss till stan = Chania tar 5 minuter.

Kanske skall man inte göra för mycket reklam för denna paradis på jorden, kanske börjar folk åka dit då, och så är lugnet borta?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-08, 22:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Skulle inte tro att det är några problem med trafiken i september. När vi var där i maj var det hur lugnt som helst att korsa gatan, även juni och nu sist i augusti tyckte jag inte att det var några problem...undrar om det har blivit mindre trafik eller om man börjar vänja sig Men om ni nu inte vill korsa gatan ändå ( det kommer ni ju vara tvugna att göra ändå om ni ska åka buss mm) så kan jag rekomendera Alexandra beach m ving, eller caldera bay m. fritidsresor. Finare strand vid Alexandra men närmare stort utbud av bra restauranger om ni bor på Caldera Bay. Båda hotellen finns nu släppta inför nästa sommarsäsong med bra barnpriser.

Lycka till med letandet.

Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-08, 22:13
Tittiyo Tittiyo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 21
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Tack för era tips!

Jag är nog överdrivet orolig men tempot och körsättet de har i Grekland känns otäckt för mig, jag var på Corfu för några år sedan (utan barn) och var väldigt nära att bli påkörd trots att jag tyckte jag varit så försiktig. Om man sedan lägger till att jag är en hönsmamma av rang så förstår ni säkert situationen..!

Tar gärna emot fler tips också så jag har lite att kika på!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-08, 22:16
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

I Agii Apostoloi slipper ni stora vägen! Havet är er granne... Titta på dessa hotell: Golden Sun, Golden Sands, Triton, alla Anais-hotell, Stellina Village...

Vi bokade direkt på Golden Sands, telefon nr +30 2821032351. Toppenställe!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-09, 04:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Hej Gita
Det är helt okay med att få hit barnfamiljer, men vi vill inte ha några fylleslag av svenska ungdomar. Det räcker med tyskarna och engelsmännen. I övrigt tror jag det är perfekt här om man har mindre barn för som du vet har vi ju nästan ingen trafik. Det är bara min granne som väsnas när han startar sopbilen 04:45 och sticker iväg som om han hade stulit den. Jag hörde en morgon till och med däcksgnissel från bilen och det är en ordinär sopbil.

Uffe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-09, 10:29
Mamis avatar
Mami Mami är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 4
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Citat:
Ursprungligen postat av Tittiyo Visa inlägg
Hej på er!Vi ska åka till Kreta i september nästa år med våra två barn som är 3 och 5 år. Eftersom vi aldrig varit där vill jag gärna fråga er om råd innan jag bokar...
Hej!
Har nyligen varit i Platanias och bodde på Indigo Mare, ett lägenhetshotell som ligger i stort sett stranden, kanske 30 m ner till havet. Hotellet har en liten barnpool. Nackdelen är att det enbart fanns cirka 8 solsängar vid poolen, så det gällde att vara morgontidig om man skulle hinna få någon - men på stranden kunde man hyra solsängar för 5€, så man blev inte utan. Stranden inte värst långgrund och dyningarna var höga nästan alla dagar vi var där, men då fanns ju poolen . I Agia Marina, cirka 3 km bort var det mer långgrunt (men höga dyningar även där). På stranden fanns riktiga "baywatchvakter" hela tiden, så det kändes lugnt. Hoppas ni får en riktigt trevlig resa och det är jag säker på att ni får!

Senast redigerad av Zanét den 2007-09-09 klockan 13:15. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-09, 17:06
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Vi bodde på ett hotell förra året som heter Blue Dome, med Apolloresor. Ligger nere vid havet inga vägar alls inom området, finns barnpool. Är beläget mitt i Platanias kan man säga mycket fint och trevlig personal, så vi ska åka dit om två veckor och bo på på samma hotell igen. För övrigt så tyckte vi mycke om Platanias, många bra ställe att äta på och som vi tycker lagom stort. Sen har man ju närheten till Chania stad som också är värt ett eller flera besök. Hoppas att ni blir nöjda mer er resa.
Kalispera Lottie
Citat:
Ursprungligen postat av Tittiyo Visa inlägg
Hej på er!
Vi ska åka till Kreta i september nästa år med våra två barn som är 3 och 5 år. Eftersom vi aldrig varit där vill jag gärna fråga er om råd innan jag bokar...

Senast redigerad av Zanét den 2007-09-09 klockan 17:12. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-10, 11:34
Humlan_J Humlan_J är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Jag kan rekommendera Triton ca. 3.5 km. väster om Chania, i Chrissi Akti. Vi har valt detta hotell under alla våra resor till Kreta. Perfekt för barnfamiljer, ligger vid en återvändsgata = ingen trafik förutom transferbussar, enstaka taxi och sopbilar. Stranden ligger nära och den når man enkelt, inga vägar emellan. När vi har varit där (juni, augusti eller september) har det alltid varit lugnt, mest barnfamiljer och äldre par utan barn. Inget partajande alltså. Men ändå är det ett hotell med aktiviteter flera kvällar, t.ex. grekisk afton, temakvällar etc. Mycket god mat i restaurangen men dyrare än genomsnittet. Gott om plats i och runt poolerna, ingen risk att man blir utan solstol, de räcker till alla. Härlig strand några steg bort. Flera mini/supermarkets inom gångavstång. Och en gigantisk leksaksaffär - missa inte den om ni har barn! Den heter Jumbo och ligger uppe vid stora vägen. Enkelt att ta bussen in till Chania.
Vi reste med Apollo. Hotellet har även en egen hemsida även om bilderna är lite gamla. Växtligheten är mycket mer lummig och uppväxt än vad man kan se på Apollos och hotellets egna sidor. Hotellet heter alltså Triton och domänen är gr så kan ni nog hitta webbadressen själva.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-10, 13:41
Tittiyo Tittiyo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 21
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Tack så jättemycket alla!
Hur är Apollo och Fritidsresor jämförelsevis prismässigt? När jag sitter och läser så får jag för mig att Apollo är lite dyrare, stämmer det? Fritidsresor verkar ge högre webrabatt (om jag inte läst slarvigt) också + att man får 500 kr rabatt genom ICA...

Svamlar jag i nattmössan eller är Apollo lite dyrare?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-10, 14:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Du måste nästan jämföra hotell för hotell, det beror ju på standarden. Har du tur så kan du hitta något hotell som har barnrabatt, det brukar ge effekt!

Glöm inte bort att kolla Solresor också, de har bra enhetspriser på barn om du bokar tidigt...

Triton är ett äldigt fint hotell, vi var där och kollade i somras (vi gick och badade på många olika hotell i Agii Apostoloi ) och jag tror att det är ganska dyrt. Golden Sun med Fritidsrsor har jag för mig var ganska billigt i somras. Anais var frächt, Stellina Village ENORMT stort...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-10, 17:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Barnvänligt placerat hotell..?

Jag tror inte Fritidsresor har högre rabatt, jag fick 500 kr/bokning nu när jag bokade. Tror inte du får både "bokatidigt" och ica rabatten samtidigt, det gick inte boka sommarresorna på ica för en vecka sedan iaf. Men jag har alltid fått bäst pris på resorna med Fritidsresor när barnen är med...De har ett pris på barn, Apollo brukar ha 3 olika prisklasser. Betalar 2195 kr /barn för 2 veckor i juni nästa år...billigt tycker jag

Malin

Citat:
Ursprungligen postat av Tittiyo Visa inlägg
Tack så jättemycket alla!
Hur är Apollo och Fritidsresor jämförelsevis prismässigt? När jag sitter och läser så får jag för mig att Apollo är lite dyrare, stämmer det? Fritidsresor verkar ge högre webrabatt (om jag inte läst slarvigt) också + att man får 500 kr rabatt genom ICA...

Svamlar jag i nattmössan eller är Apollo lite dyrare?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT