Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-15, 12:59
duotone duotone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 4
Standard Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Vi åker till Chrissi Akti (hotell Triton) i mitten på maj med två barn, 4 och 1½ år gamla. Första gången vi åker till Grekland!

Avståndet in till Chania verkar ju vara lagom för att promenera, men hur är vägen? Går det bra att gå med barnvagn / paraplysulky? Kan man gå längs stranden? Hur är det att ha med vagn inne i Chania?

Funderar på om man ska ta stora barnvagnen med ståbräda till stora tjejen, eller paraplysulky till lillebror och storasyster får gå själv, eller ta med två vagnar / hyra på plats? Behöver man egentligen en vagn till en som nyss fyllt 4? Hon orkar ju inte gå hur långt som helst, men samtidigt känns det onödigt att ta med två vagnar om man inte behöver.

Någon som har nån åsikt / erfarenhet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-15, 13:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Om ni tänker vara ute på kvällen kan det vara bra att ha vagn även till det äldsta barnet för att sova i. Om sträckan går bra att promenera vet jag inte bygger i så fall på att det finns promenadväg. Biltrafiken kan vara ganska intensiv på Kreta. Personligen tycker jag inte det är särskilt barnvänligt men ni kanske vill ha tillgång till en stad. Nu är det flera år sen jag besökte Chania så promenadstråken kan ha förbättrats.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-15, 14:04
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Citat:
Ursprungligen postat av duotone Visa inlägg
Vi åker till Chrissi Akti (hotell Triton) i mitten på maj med två barn, 4 och 1½ år gamla. Första gången vi åker till Grekland!

Avståndet in till Chania verkar ju vara lagom för att promenera, men hur är vägen? Går det bra att gå med barnvagn / paraplysulky? Kan man gå längs stranden? Hur är det att ha med vagn inne i Chania?

Funderar på om man ska ta stora barnvagnen med ståbräda till stora tjejen, eller paraplysulky till lillebror och storasyster får gå själv, eller ta med två vagnar / hyra på plats? Behöver man egentligen en vagn till en som nyss fyllt 4? Hon orkar ju inte gå hur långt som helst, men samtidigt känns det onödigt att ta med två vagnar om man inte behöver.

Någon som har nån åsikt / erfarenhet?
Hej!
Det är absolut inga som helst problem med att ha med sig barnvagnar i Chania . Det är väl nästan tvärtom, - att det är lättare där än på många andra platser i Grekland.
Min åsikt är att det är bra med en sulky el motsv, till en 4-åring. I somras fyllde vår tjej 4 nere i Grekland. Och det hade varit jobbigt på kvällarna att bära runt på henne när hon blivit trött.
Vi tar troligen med oss en lättare sulky även i år då hon kommer att fylla 5 under resan. (Jag vet ju vilka promenader som väntar oss).

//C@nny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-15, 14:11
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Hej! Vad kul att ni valt Grekland som enligt mitt tycke är det bästa

Har tre barn och rekommenderar varmt vagn (sulky) även till 4-åringen, speciellt för kvällen men även på dagarna kan det vara praktiskt att dra packningen eller handlingen i om han/hon vill gå! Paraplyvagn har vi provat en gång men det var ju hopplöst att köra på stranden så numer tar vi bara sulky. Hoppas ni får en trevlig resa!

Anna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-15, 16:36
duotone duotone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 4
Standard Sv: Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Vilka snabba svar - tack för det. Vilket bra forum!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-15, 16:47
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Du kan gå efter stora vägen till Chania ,bra trottoarer. Efter stranden kan det vara lite knepigare första biten går nog bra sen kommer ett ödehotell där är det lite knepigare men om ni tar det lugnt o hjälps åt går det ,efter detta kommer en plan sträcka c:a 500m därefter en liten bro m trappor efter den är ni i Nea Chora ,förort till Chania. Promenad i maklig takt tar för oss fr Crissy Akti till Nea Chora efter stranden tar c.a 30 min därirån till Chanias centrum c:a 15min.Vi har just idag gått sträckan Kalamaki -Crissy Akti -Chania I strålande sol temp 20-21 gr. En väldigt trevlig promenad med obl.bananpaus i Nea Chora .Västerut fr C. Akti 5-10 min promenad i Apostoli,hittar ni ytterliggare 3 badvikar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-21, 16:15
Humlan_J Humlan_J är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Barnvagnspromenad Chrissi Akti - Chania?

Vi har bott på Triton flera gånger och det blir ytterligare en gång i september. När vi tar oss in till Chania så åker vi alltid buss. Vad jag minns så kan man köpa bussbiljetter i hotellreceptionen och de berättar också var närmsta hållplats finns. Det har alltid gått smidigt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT