Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-18, 11:12
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Jobba in grekland???

Hej allihopa, sitter i ett iskallt hus och drömmer mig bort....

Hade dock en liten fråga, kanske mest för er som bor heltid i grekland.
Håller på att utbilda mig till sjuksköterska och ska i september starta min 'attainment in greek' kurs som kommer vara avslutad ungefär samtidigt som jag är klar syrra.

Enligt EU regler etc borde jag väl kunna jobba även där, men frågan är väl om någon vill anställa mig. Jag menar jag kan ju grekiska men inte medicinska facktermer.....
Finns det kanske nåt internationellt eller brittiskt sjukhus i athen som det gör i paris?
Kanske inte riktigt rätt forum men jaja, om någon har några tips på var jag kan hitta information, typ websidor etc hör gärna av er, jojo
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-18, 11:47
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Jobba in grekland???

Citat:
Ursprungligen postat av Joanna
Enligt EU regler etc borde jag väl kunna jobba även där, men frågan är väl om någon vill anställa mig. Jag menar jag kan ju grekiska men inte medicinska facktermer.....
Hej Joanna

Om du utbildar dig till sjuksyrra har du ju även fått den medicinska terminologin på köpet för visst ingår väl detta fortfarande i utbildningen.

Utbildade mig för flera år sedan till läkarsekreterare och då var huvudparten av timmarna förlagda på sjukdomslära, anatomi och medicinsk terminologi. Jag förstår rätt så mycket grekiska, men ännu mer om jag träffar på en läkare för då talar vi samma språk

Inom medicinsk terminologi benämns sjukdomar på grekiska och kroppsdelarna på latin.

Om du kan grekiska och samtidigt är syrra borde du inte ha några problem att jobba med ditt yrke i Grekland.

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-18, 22:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jobba in grekland???

Du måste ansöka om grekisk legitimation eller motsvarande minns inte det exakta namnet nu som greker som kommer till Sverige måste göra. Enhetligt regelverk inom EU. Min bild av sjuksköterskeyrket i Grekland samt i många andra länder är att jobbet är lite mindre kvalificerat än i Sverige. En del arbetsuppgifter som utförs av syrror i Sverige gör läkare i Grekland.

Vet att några grekiska läkare med lång erfarenhet från bla Sverige diskuterat att starta ett skandinaviskt sjukhus i Aten men det har än så länge inte blivit av.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-18, 22:25
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: Jobba in grekland???

Jag har tidigare i sex år jobbat i Aten för ett svenskt läkemedelsföretag och jobbade mycket med sjukhus och läkare. I princip kan du arbeta i Grekland om du har ett eu-pass. Möjligen som sjuksköterska måste du ha någon sorts grekisk legitimation. Dessutom, innan du kan börja arbeta måste du ett sjukförsäkringsnummer (ett s.k. IKA-nummer). Det kan ta lite tid men sköts om av arbetsgivaren. Men du måste komma ihåg att (till skillnad från Sverige) så är sjuksköterskejobbet i Grekland ett lågstatusjobb där du inte fattar några egna beslut utan gör precis och exakt vad läkaren ger för order. Till och med blodprov kanske tas av läkaren och inte av dig. Det finns dom som säger att sjuksköterskans jobb i Grekland inte värderas till mycket mer än sjukhusstäderskornas jobb. Mig veterligt finns (eller i varje fall fanns) det inga internationella sjukhus. Däremot finns privata sjukhus och privata läkare och där är säkert arbetsförhållanden och jobbchanser bättre. Du kan ju också kontakta internationella läkemedelsföretag i Aten som anställer sjuksköterskor som läkemedelskonsulenter. Där är lönerna och arbetsförhållandena mycket bättre. Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-20, 09:17
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Jobba in grekland???

Finns det kanske nåt internationellt eller brittiskt sjukhus i athen som det gör i paris?

Kontakta Brittiska el. Amerikanska ambassaden i Aten. Dar kan du nog fa information.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-20, 10:15
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Jobba in grekland???

I Aten och runt om finnes ett antal Röda Korset sjukhus, kan löna sig att kolla med dem.

Camilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT