Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-25, 17:53
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard kyrkor på ex. bergstoppen

jag kan i princip inget om religion och liknande.... men är säker på att många här på forumet kan ge mig svar på en fundering som vi haft i alla år vi besökt Grekland. Varför är så många kyrkor/kapell byggda på sådana otillgängliga och svåra ställen? Tex. bergstoppar, små öar .... De är oerhört vackert belägna och jag älskar att försöka ta mig upp till någon av dessa, där utsikten ofta är alldeles bedårande! Jag är säker på att det finns en förklaring, är det kanske närheten till himlen och Gud? det är min tanke! någon som vet?
/emma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-25, 21:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: kyrkor på ex. bergstoppen

Emma, det finns säkert många förklaringar. Om du sett att man ofta har en "Profit Ilias" på öns eller traktens högsta bergstopp är det för att profeten Elias drog upp till himmelen den vägen, firas även i Dalarna. Sen byggs en kyrka där ett under har skett, eller man hittat en bild av Jesus eller Jungfru Maria eller något helgon, eller man har blivit räddad från någon olycka...men nog kan man undra många gånger hur de egentligen bar sig åt att bygga kloster och kyrkor på de mest oländiga ställen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT