Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-10-07, 11:07
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Det blev Amorgos

Vi brukar oftast åka 2 veckor på öluff i september och att avsluta på favoritön Amorgos har blivit en tradition. I år hade vi bara möjlighet till 1 veckas septembersemester så hur skulle vi göra nu? Åker man till Amorgos i mitten slutet av september som vi gör så går många dagar till att resa dit så vi började titta på öar som vi inte varit på m direktflyg Karpathos, Skiathos, Samos m fl men hur vi än försökte ville vi bara till Amorgos. Så en flygstol till Mykonos bokades och lördag 15 september flög vi från Arlanda och tog en taxi till nya hamnen och lite väntan på båt till Naxos där Skopan avgick samtidigt som vi kom in i hamnen. Vi visste innan att vi inte skulle kunna åka direkt till Amorgos så en övernattning på Naxos var bokad och ett dygn på Naxos är aldrig fel.

På söndagen åkte vi stor snabbåt och var äntligen framme i vårdat paradis. Vi bor oftast i Katapola och har flera år bott på pension Big blue men i år ville vi prova att bo nära hamnen och hade ett bra rum med bästa läge på pension Amorgos precis där Skopan lägger till och vi hade verkligen koll från vår lilla balkong på allt som hände på hamnpromenaden. Mat intogs oftast på våra favoritresturanger Mythos och Muragio.

Vi gjorde vandring upp till Chora och en heldag med buss till Egiali med vandring mellan Tholaria o Langada. Vi besökte den nyanlagda botaniska trädgården i Katapola som ligger i gränden ovanför slakteriet. Det är verkligen en liten oas där de försöker återskapa den botaniska trädgård som en gång legat här och varit helt igenväxt där finna även en bar och en kväll var där jazzmusik. En kväll var det vinmässa på kajen/torget med många vinmakare och människor i rörelse.

Vi hade en del blåst under veckan så vi åkte inte Skopan T Naxos utan tidig fredagsmorgon åkte vi taxi till Egiali och blue star till Naxos där vi hade en långfrukost innan stor och dyr snabbåt tog oss till Mykonos. I Mykonos stad där vi bokat rum tycker vi att det är mest mycket stökigt men har hittat en lite traditionell taverna Marias som funnits sedan 1975 där brukar vi äta god mat.

På lördagen återvände vi till Arlanda och vidare till Linköping dit hösten nu kommit. Vi är nöjda med vår vecka men nästa gång vi bara har 1 vecka blir det nog en ö med direktflyg
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-10-07, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Amorgos

Amorgos (och Tilos) är en av få öar utan direktflyg som jag kan tänka mig att åka till fast jag bara har en veckas semester. Trots böket med att ta sig dit är det värt det. Tycker jag.

Det lät väldigt intressant med den nyanlagda botaniska trädgården. Ovanför slakteriet? Jag kan inte se det framför mig, men hoppas verkligen att jag får se det i verkligheten. Har du några bilder?

Stort tack för din rapport!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-10-07, 20:53
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Det blev Amorgos

Vi har åkt till Amorgos förut på 1 vecka och visst är det värt besväret. Enda gången vi åkt charter var till Tilos när vi bara hade 1 vecka och ville så gärna åka dit då var Tilos egna båt trasig så för att vara garanterade transfer bokade vi charter och det var tur för när vi skulle hem så var planet 6 timmar försenat så vi blev körda till ett hotell med mat och full tillgång till hotellet med pool osv hade vi inte åkt charter hade vi suttit på flygplatsen dessa timmar.

Botaniska trädgården i Katapola ligger innanför en mycket sliten trädörr på höger sida i gränden upp till Minoa och de många pensionaten Big blue bl a, har tidigare sett ut som en stor ödetomt. Har tagit bilder och ska bara klura ut hur jag lägger in dom här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-10-08, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Botaniska trädgården i Katapola ligger innanför en mycket sliten trädörr på höger sida i gränden upp till Minoa och de många pensionaten Big blue bl a, har tidigare sett ut som en stor ödetomt. Har tagit bilder och ska bara klura ut hur jag lägger in dom här.
Aha, det är där den ligger. Du kan skicka bilder till mig så kan jag lägga ut dem här. Skicka i så fall till kalimera@kalimera.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT