Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-24, 12:38
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Hinner vi?

Vår planering är i full gång och nu behöver vi lite råd.
Vi landar på Athens flygplats 10.40 och tänkte ta en båt till Paros från Pireus som går 13.00. Hinner vi med den under förutsättning att vi landar i tid?
Båten går från pir 1/2 och det är en liten bit att gå från busshållplatsen.

Kan man köpa biljett i någon biljettkur nära båten eller på båten eller måste vi gå till en resebyrå? Vi vill inte köpa biljett på flygplatsen då vi inte vet förrän vi kommer fram om vi hinner med båten.

Om tiden är för knapp går nästa båt från Pireus 17.30. Det går även en båt från Rafina 16.15. Vi funderar på olika alternativ men det hade varit skönt att komma fram tidigt på kvällen då vi ska vidare till Antiparos.

Lena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-24, 13:04
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hinner vi?

Antar att ni har incheckat bagage, och då känns det tight att hinna med bussen. samma med tåget som går 11,09. Enda säkra är nog taxi.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-24, 14:48
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hinner vi?

Tror också att det är tight med tid. Bussen går 11.10 så...... Vi får se när vi landar.
Vi har ju semester och har inte bråttom Vi har drygt tre veckor på oss 🙌

Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-24, 15:41
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Hinner vi?

Fattar att ni åker 9/9, eller?
Jag skulle hellre lugna ner mig och ta Rafina och käka där medans man väntar. Framme 19.50 på Paros och med en taxi hinner ni till Pounta 20.30 annars blir det nästa 21.30.

Flyg för 93 euro med 5+15kg bagage http://www.skyexpress.gr/en-us/onlinebooking.aspx

Hoppas det blir bra i vilket fall
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-24, 18:49
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Hinner vi?

Med taxi hinner ni utan problem.
Jag åker alltid buss från flygplatsen till Piraeus och jag vågar påstå att ni hinner om det är lördag eller söndag OM flyget inte är försenat. Några detaljer är viktiga och kan vara avgörande:
1) Om ni är minst två så skall en snabbt ut och köpa bussbiljett (det kan uppstå kö vid biljettkuren, dock inte så lång i september, men ändå) medan den andra väntar på bagaget. Håll telefonkontakt med varandra.
2) Vid ankomst i Piraeus, en går och köper färjebiljett i någon resebyrå (finns ju massor, bl a bara några meter från busshållplatsen i Piraeus) medan den andra rör sig snabbt med bagaget mot pir 1/2.
Nu utgår jag ifrån att ni kör med resväskor som rullar lätt.

Jag har hamnat i en sådan situation några gånger (en gång för länge sedan med 3 barn) och när vi väl stigit ombord på färjan och pustat ut och kollat upp klockan så förstod vi att små detaljer verkligen spelat roll att hinna med färjan.
Lycka till!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-26, 20:11
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hinner vi?

Tack för era tips.
Har åkt från Pireus många gånger sedan 1983 men det var "lättare" då. Fanns bara morgonbåten och eftermiddagsbåten
Har åkt från Rafina för några år sedan och det funkar bra om det inte blåser för mycket. Båten är ganska tråkig men Rafina hamn är ganska trevlig att äta en lunch i.

Vi har fått svar från Blue Star att det finns en lite kur vid båten att köpa biljetter i. Vi får se hur det blir när vi landar den 9 september. Alltid kul med planering

Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-26, 21:30
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hinner vi?

Planering är spännande, som en resa innan resan. För några år sedan körde jag småvägar med min mc genom Italien på väg till Grekland, varje sväng noga planerad under vintern. Att det sen stämde blev en härlig känsla.
I början/mitten av september planerar vi att åka runt på Tinos. Vi har fått en karta med utmärkta platser av Lisa Brissman, så det känns tryggt..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-28, 10:46
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hinner vi?

Ha en härlig resa på Tinos!

Lena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-11, 16:59
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hinner vi?

Hej
Vi hann, men vi förbeställde en taxi som väntade på oss och körde oss till hamnen, gate E1. Den ligger en bra bit bort i hamnen. Vi landade 10.40 och var vid färjan 11,25 och båten gick 13.00.
Chauffören körde jättebra och det var nästan ingen trafik. Vi fick varsin flaska vatten, en fin tygväska och en karta över Athen när vi hoppade in i bilen. 56 euro kostade det och var värt vartenda cent.
Nu är vi på Antiparos och bara njuter🌞

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-11, 18:17
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hinner vi?

Det blev ju en perfekt början på er resa. Jag tror det var klokt att välja taxin.
Ha det nu så fint, här i den grekiska värmen.
Hälsningar från Alepochori
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-09-11, 22:29
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Hinner vi?

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg


Chauffören körde jättebra och det var nästan ingen trafik. Vi fick varsin flaska vatten, en fin tygväska och en karta över Athen när vi hoppade in i bilen. 56 euro kostade det och var värt vartenda cent.


Lena



Känner igen denna beskrivning så väl, vi har åkt med samma taxibolag 4 gånger på 2 resor och det är en i alla meningar värdefull möjlighet även om vi har haft MYCKET tid innan båtavgång i Piraeus. Men ok, jag VET ju inte att det ÄR samma taxibolag men högst sannolikt med tanke på vattnet, tygväskan och kartan. Tycker också att omgivningen är mycket intressant att lära känna, åt båda hållen även om den saknar charm.



/ Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-09-12, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Hinner vi?

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Hej
Vi hann, men vi förbeställde en taxi som väntade på oss och körde oss till hamnen, gate E1. Den ligger en bra bit bort i hamnen. Vi landade 10.40 och var vid färjan 11,25 och båten gick 13.00.
Chauffören körde jättebra och det var nästan ingen trafik. Vi fick varsin flaska vatten, en fin tygväska och en karta över Athen när vi hoppade in i bilen. 56 euro kostade det och var värt vartenda cent.
Nu är vi på Antiparos och bara njuter🌞
Härligt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT