Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Visa resultat för omröstning: Reser du med handbagage, resväska eller ryggsäck?
Endast handbagage 10 7.41%
Resväska 96 71.11%
Ryggsäck 25 18.52%
Annat 4 2.96%
Antal röster: 135. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-04-09, 16:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Med en ryggsäck, så liten som möjligt som handbagage !
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-04-10, 17:17
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Endast ryggsäck, max 5 kg. Det räcker gott för de 10-11 dagar vi brukar vara iväg.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-04-11, 16:16
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Det blir med resväska och en ryggsäck (för utflykter och vandringar) som handbagage

Trevlig helg!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-04-13, 19:27
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Åker med en samsoniteväska på 4 hjul och en rygga som handbagage/utflyktsväska. Tycker det fungerar bra även när man är ute o båtluffar packar alltid ned ett ombyte och badbyxor i handbagaget ifall väskan kommer bort och nu när vi är två så brukar vi även "korspacka" lite mellan väskorna så man inte blir av med så mycket om en kommer vilse
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-04-15, 18:13
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

När vi ö-luffar har vi alltid ryggsäck, tycker det är mest praktiskt så. Men vi har också märkt att fler och fler har resväska. Resväska har vi när vi ska vara på ett och samma ställe, vilket blir mer och mer sällan.

Jag älskar min ryggsäck! Den är liten och smidig, rymmer 50 liter och kan med ett enkelt handgrepp göras om till en bag, om man inte vill checka in den som specialbagage.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-05-10, 08:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Resväska, och fler än en, eftersom jag tycker om att shoppa på resmålet. Tyvärr har strikta bagageregler gjort att kommersen här i Chania dör ut i brist på kunder. När jag lämnade USA hade jag 20 kilo, från Oslo reste jag med 70 kg och det var värt att betala extra för

//Kikh
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-06-25, 22:46
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Berätta gärna vad du tycker när du kommer
Jag kommer inte att resa med ryggsäck igen. Det är underbart att slippa packa ner i ryggsäcken för att sedan inte kunna plocka upp just det jag vill ha utan att 4 andra saker följer med. Nu lyfter jag på locket och tar fram det jag vill ha. Dessutom gillar jag att slippa kånka på väskan, det är väldigt smidigt att dra den istället. Så för min del är eran med stor ryggsäck över.

Mina barn 8 & 10 år drar också för första gången var sin liten rullväska och det fungerar otroligt bra.
/
Ofelia, direkt från Ikaria (en bubblare bland favoritöarna)
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-06-26, 10:29
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Tror att jag också skippar ryggan i år. Det är precis som du säger, grejerna blir mer lättåtkomliga i en väska. Däremot tycker jag det är smidigare att kånka på ryggan än att bära på väska av och på färja, upp och ner i trappor. Jag får utvärdera när jag kommer hem!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-06-28, 22:25
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Har alltid luffat med ryggsäck fram till förra året då det blev en liten miniresväska. Man möts med större respekt hos rumsraggarna och det är mycket bekvämare. Aldrig mer ryggsäck!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-06-30, 15:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Så för min del är eran med stor ryggsäck över.
Jag har inte ändrat mig efter senaste resan, det blir ryggsäck även i fortsättning.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-06-30, 17:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har inte ändrat mig efter senaste resan, det blir ryggsäck även i fortsättning.
Samma här.

/kimmen
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-07-01, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Samma här.
Tänkte en del på det under senaste resan, som när jag skulle gå av Blue Star Delos.



Det gick lättare för mig som hade ryggsäck.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-07-01, 14:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Förstår inte varför folk släpar upp sina väskor på övre däck.. , jag lämnar min nere på bildäck, på särskild reserverad plats för resväskor!

Endast handbagaget tar jag med upp på däck förstås, för det är väl där man brukar förvara det mest värdefulla, iaf jag!

Sunny
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-07-05, 11:12
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Jag har också märkt att allt färre reser med ryggsäck och ska man stanna på ett ställe så är det kanske bäst. När vi åker på charter har jag resväska men alltid ryggsäck när jag ö-luffar! Det är ju så praktiskt och enkelt. Man frestas inte heller att ta med onödigt mycket.

För några år sedan prövade vi att byta ut ryggsäcken mot resväskor och det gör vi aldrig om, fy så opraktiskt! Min man tyckte dessutom inte att det kändes som att vi luffade på riktigt när vi hade resväska. Håller inte med honom men å andra sidan tycker han inte att det känns som äkta ö-luff när man förbokar boende heller!

Min ryggsäck är superbra, man kan packa både nerifrån och uppifrån, det är mycket smidigt och man behöver inte leta efter saker och plocka upp allt för att hitta det man behöver. Dessutom är den jättebra på riktigt långa vandringar när man behöver ha med sig mycket vatten. Men tyvärr blir kläderna skrynkligare än i en resväska.

Mia
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-07-08, 13:20
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tänkte en del på det under senaste resan, som när jag skulle gå av Blue Star Delos.



Det gick lättare för mig som hade ryggsäck.
Man måste ju inte släppa upp väskorna på däck, ställer dem alltid i garaget, sen tar jag med handbaggage som innehållelr mina värdesaker upp, vill någon ha mina gammla shorts o tshirts osv så får dem väll ta dem då Tyckte Rygga var bättre förr men sen köpte vi varsin rullbar samsonitekoffert med hjul av model lite grövre, så sjukt smidigt, inte behöva packa upp hela väskan när man ska ha tag i det där som alltid ligger längst ner, den lilla nackdel vad gäller mobilitet vid tex båten osv motväger inte fördelarna tycker jag, sen är jag ganska stark så att hiva 20 kilos väskor är inte så där överdrivet jobbigt om det behövs i en trappa etc
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-07-09, 09:22
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Har hittills alltid rest med ryggsäck och hade tänkt göra det även i år. Nu blir det istället en vacker nyinköpt mellanstor resväska, då jag har problem med min nacke o tror inte det funkar med ryggan.
Någon har undrat om varför man kånkar med sig sin väska upp på övre däck. Minns ett inlägg
här på forumet för några år sedan. En hel familj hade blivit av med sina väskor när de satt dem i angiven förvaring på bildäck. Ingen kul start på semestern! Så jag kommer tillhöra dem som kånkar upp min väska eller kanske i framtiden igen min rygga upp till övre däck.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-07-09, 10:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Jag har också slutat med att ställa från mig väskan nere på de stora båtarna. Vill vara säker på att jag har den med mig.

Lissi
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-07-09, 23:50
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Allt har sin tid i livet,med ålder och olika krämpor så är det sen några år tillbaka resväska som gäller och nu när det finns de med fyra hjul är det nästan en ren fröjd att rulla fram med dem.Monica
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-07-10, 17:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har också slutat med att ställa från mig väskan nere på de stora båtarna. Vill vara säker på att jag har den med mig.
Samma här. Lämnar bara bort ryggan om jag ska gå av på nästa ö, ska jag åka längre lämnar jag den inte ur sikte.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-07-11, 22:27
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Men, problemet för damerna och deras väskor på Jannes bild är ju att de är för tunga!
En lagom packad trolley funkar utmärkt även på grekiska fartyg. Och jag är inte jättestark!!
Av ngn anledning väger min väska nästan alltid 8,5 kg, och funkar därmed som handbagage på alla lågprisflyg. Troligen pga att jag packar tyngre kläder när jag reser till London eller Berlin 4-5 dagar höst/vinter, jämfört med fler tunna, dvs lättare plagg, att använda 3-4 veckor sommartid i Grekland.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT