Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-02-14, 09:55
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Att inte flyga

Ber om ursäkt om jag upprörde någon och jag är inte ute efter att provocera någon, jag lånade snarare tråden för att uttrycka en i brist på bättre ord frustration jag känner lite över hur snedvriden och konstig hela klimatdebatten är, och det faktum att det som aldrig tycks komma med är det faktum att det bästa man kan göra för klimatet faktiskt är att avstå barn, det är svårt att diskutera runt; någon som inte finns kan inte orsaka utsläpp.

Jag är faktiskt helt seriös i min ståndpunkt, jag har ett tag gått och funderat över hurvida jag vill ha barn eller inte, och det som fick det att tippa över är faktiskt klimatdebatten samt att jag tycker världen bara blir en sämre och sämre plats i stort,

Jag rättfärdigar heltenkelt mitt flygande med mera med att jag i gengäld inte skapar någon avkomma och däri minskar min klimatpåverkan.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-02-14, 10:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Att inte flyga

...och jag ber om ursäkt för att jag inte kan "tänka först o tala sen" ibland. När jag reagerar så kan det gå undan och då skulle en deleteknapp vara ett önskemål
/ Kajja
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-02-14, 11:01
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Att inte flyga

Är det verkligen svårt och förstå att de flesta barnen som "produceras" i världen finns i fattiga länder? De lever på några kronor/dag och kan därför inte konsumera lika mycket som vi i västvärlden. Det vi betalar för en arbetslunch är lika mycket som ett barn har att röra sig med under en hel månad, kanske flera månader. Utan pengar, ingen konsumtion. De återvinner allt eftersom de inte har råd att köpa nytt. Och dess värre, de utnyttjas hänsynslöst som billig arbetskraft som möjliggör att vi kan fortsätta konsumera som vi gör.
Att anklaga barn för att vara de värsta miljöbovarna (...ett barn är ju rent krasst det absolut värsta man som människa kan ta sig till att producera om man nu vill värna miljön) är inte bara nonsens, det är okunnigt och fördomsfullt. Och de som fäller sådana nedsättande kommentarer om barn borde skämmas.
Jag ångrar inte ett ord som jag skrivit!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-02-14, 11:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Kalimera= Greklandsforum!
I just denna del av forumet behöver inläggen inte handla om Grekland.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-02-14, 11:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I just denna del av forumet behöver inläggen inte handla om Grekland.
Tänkte inte på det..🙊🙈
/ Kajja
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-02-25, 20:50
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Är det verkligen svårt och förstå att de flesta barnen som "produceras" i världen finns i fattiga länder? De lever på några kronor/dag och kan därför inte konsumera lika mycket som vi i västvärlden. Det vi betalar för en arbetslunch är lika mycket som ett barn har att röra sig med under en hel månad, kanske flera månader. Utan pengar, ingen konsumtion. De återvinner allt eftersom de inte har råd att köpa nytt. Och dess värre, de utnyttjas hänsynslöst som billig arbetskraft som möjliggör att vi kan fortsätta konsumera som vi gör.
Att anklaga barn för att vara de värsta miljöbovarna (...ett barn är ju rent krasst det absolut värsta man som människa kan ta sig till att producera om man nu vill värna miljön) är inte bara nonsens, det är okunnigt och fördomsfullt. Och de som fäller sådana nedsättande kommentarer om barn borde skämmas.
Jag ångrar inte ett ord som jag skrivit!
Jag respekterar din ståndpunkt, jag menar inte att jag ser ner på barn eller så, men jag har gjort ett aktivt livsval där jag avstår barn för klimatets skull till viss del och tlll annan del för att jag känner jag inte vill ha några, och att skaffa barn ÄR ett val och jag anser klimataspekten bör vägas in, och istället så ägnar jag mig åt resor som intresserar mig men såklart inte är bra för klimat / miljö,

du kan läsa denna väldigt bra artikel (kan vara betalvägg iofs https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoll...kam-ar-battre/) eller se här på en jämförelse https://www.lu.se/article/de-fyra-li...klimatpaverkan
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-02-25, 21:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Att inte flyga

Jag har inga problem med dina val, nämligen att du väljer bort barn samt att du inte tycker om barn. I själva verket struntar jag fullkomligt i dina val. Det är ju dina val och de angår inte mig.

Jag flyger 4-6 gånger per år och åtminstone en gång blir det en lång resa, långt från Europa. Jag är en RIKTIG RIKTIG RIKTIG miljöbov, och av värsta sort, men jag står för det och jag skäms när jag säger att jag kommer att fortsätta och flyga. Men jag skulle ALDRIG någonsin skylla ifrån mig och därav belasta andra, hitta på absurda bortförklaringar för att just jag har rätt att flyga. Jag skulle aldrig ”rättfärdiga” mitt beteende, mitt flygande, genom att välta mitt eget ansvar över på någon annan, och definitivt inte på barn. Det är okunnigt, fegt, bisarrt och oansvarigt.
Det som är tragikomisk är inte miljödebatten, det är de som fritar sig från sitt eget ansvar genom att skuldbelägga andra, i det här fallet barn.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-02-28, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
du kan läsa denna väldigt bra artikel
Jag läste artikeln i pappers-DN i tisdags morse och tänkte direkt på dig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT