Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-12, 23:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Dilemma!

Tänkte fylla upp forumet med en liten knorr.
Bildgåtor i all ära men nu blir det annat
Våra nära vänner har spenderat 2 veckor i Mexico på Playa Del Carmen.
Super Lyxhotell All Incl De Lux. I rummet fylldes minibaren på varje morgon med Cola, öl o choklad.
Det hängde flaskor i pentryt med olika spritsorter, precis som i barerna..även dom fylldes på varje morgon. Det var oxfilé, grillat, trolleri, akrobatik o musik. Svindyra utflykter som faktiskt inte ingick i priset samt skumbadsdico, för vuxna Ingenstans kunde dom gå eller åka till själva, utanför resorten. Det var för riskabelt.
För mig låter detta som en mardröm!! Sen är det lite jobbigt för man känner att dom vill kanske höra lite "oohh, wauu, my god" etc. från oss.
Jag /vi som älskar att semestra spartanskt, möta nya bekantskaper och ortsbefolkningen, äta inhemska rätter, känner att efter deras resa har vi inte mycket gemensamt längre.. Så när vi träffades i helgen pratade vi om annat..INTE resor. Vilket kändes lite konstigt..
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-02-12 klockan 23:45.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-13, 05:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Resdilemma!

Förstår dig. Känns galet att resa till Mexico bara för att stänga in sig. Eller någon annanstans heller.

Tur att vi kan resa till Grekland och vara spartanska!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-13, 10:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Resdilemma!

När vi var i Playa del Carmen 2010 (där vi förlovade oss) bodde vi på ett litet mysigt familjehotell ett par kvarter från den fantastiska stranden. Den inkluderade frukosten var dock inte mycket att hurra för...

Vi promenerade runt i både turistområden och bostadskvarter, och vi gjorde flera fantastiska utflykter som vi köpte lokalt på plats.

Det var en underbar och upplevelserik semester!

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2020-02-13 klockan 10:54.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-13, 11:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Resdilemma!

Vi var i Mexiko för några år sen och hyrde hus och boende själva. Vi landade i Cancun och körde igenom PDC med hyrbilen. Inga probs. Sen bodde vi söder om PDC och åt på lokalbefolknings ställen ibland. Sen åkte vi ut till öar, där vi hyrde lägenhet och golfbil. Handlade på supermarketen (gigantisk), där de hade en hel vägg med bara chilifrukt på grönsaksavdelningen.

Visst kan det vara farligt, men man får ju vara lite streetsmart. Rånad kan man bli överallt. Man bör ju inte skylta med att man har stålar, bära dyra systemkameror synligt, vara ute efter mörkrets inbott i skumma kvarter etc etc.

Åsså maten. Kanske den bästa mat jag ätit i hela mitt liv. Den slår nästan det grekiska köket.
Ett tips dock. Beställ inte kyckling med röd salsa till. Det är väldigt svårt att se om den är tillagad tillräckligt då. Risken för Montezumas hämnd är stor då. Och ja. Det åkte vi på. Utslagen nåt dygn, men sen var man några kilo lättare.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-13, 16:34
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Resdilemma!

Jag tänker bara...väldans många greklandsresor för oss
Det där med AI,njaaa,inget för oss men alla gör som dom
vill å blir nöjda å glada.
Nu ska vi äta blodbröd å fläsk å vitsås å de gör mig nöjd👍😉
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-14, 18:16
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Resdilemma!

Att Mexico är fantastiskt vackert och har riktigt läcker mat tvivlar jag inte ett dugg på.
Det är det där konstgjorda sättet att spendera tiden där på som fick mig att
hyperventilera lite En personlig åsikt. Reser gör vi ju alla på det sätt som passar en själv bäst. Många gillar nog inte att bo i "kollonistugor" utan extra allt..som jag

När jag ändå är på tråden..jag har ett annat resedilemma nu!
Min äldsta dotter åkte till Thailand i förrgår. En månadslång resa...bara det är ett dilemma
för en hönsmor som jag
Hon är där med vänner och håller kontakten med oss via Instagram. Första bilden var på palmer, havet och en inhemsk öl. -Phuu..framme..skönt, pustade jag lättad.
Tidigt i morse kom nästa..det var ett filmklipp. Kaffet fastnade i halsen, ångesten kom som en virvelvind inom mig. Filmen hon skickade var utsikt från ett flygplansfönster med propellersnurr, himmel o hav o hela altet Inte alls vad jag ville se att hon gjorde🙈
Inte nog med det..sen skulle det åkas båt efter flygfärden till ännu en destination!
Hur mycket ska en ängslig, flygrädd mor stå ut med?! Det kvittar vilken ålder de är i..barnen är alltid "barn". Visst är det underbart att de ser sig om i värden, får fina minnen och uppleva fantastiska grejer. Det är bara jag som är nojig.
Undrar när hon postar nästa bild? Ja just det..det är natt i Thailand nu Jag får nog lugna ner mig lite och återgå till fredagspysslet.
Trevlig Alla❤
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-14, 19:14
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Resdilemma!

När mellandottern i 25 årsåldern var i Colombia några månader var jag trots allt lite orolig, nu är hon i Vietnam, betydligt lugnare för mig.
Den yngsta var runt i Frankrike i 18 årsåldern med sin yngre kusin, ingen pratade ett ord Franska, året efter besökte hon sin spanska kompis. Därefter ett halvt år i Australien.
Mina flickors frekventa resande har nog härdat mig. Utöver dessa resor så har de varit i Kina och Ryssland.
Ingen av dem har någonsin åkt charter, kanske har vi som föräldrar påverkat dem att resa till platser och nya miljöer. Inte till olika anläggningar med pooler och ordnade förhållanden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT