Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-10, 14:47
Scarlett Scarlett är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 1
Standard Prisnivå på mat agia marina?

Har läst flera trådar där man skrivit att prisnivån på mat varit bra, dock är många utav dessa inlägg gamla?
Har nu hört från en bekant, som varit i området nyligen, att priserna inte skiljer sig mycket från hemma...
Kan det verkligen vara sant? Naturligtvis förstår jag att det beror på var man går, och jag skulle därför uppskatta tips på några tavernor i området där priserna fortfarande är bra (dvs, mycket lägre än hemma = familj med 4 barn/tonåringar och en hungrig pappa...) och där maten smakar gott! Det gör inget om de har billigt och gott vin där heller (säger mamma som ska passa på att ta semester oxå)... Tavernor i Platanias fungerar också, jag har förstått att dessa två byar i princip ligger på samma ställe?

Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-10, 15:12
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Priserna är lägre än hemma. Det som ofta blir dyrare än hemma är luncherna...här är vi vana att kunna få en bra "dagens" för 65 kr inkl allt. Men att det blir dyrare där nere beror ju oxå på att man ofta tar en öl eller vin även till lunch När vi går ut på kvällen brukar notan hamna på ca 40-45 euro. Då äter vi förrätt, varmrätt, öl eller vin plus drickor till barnen (2 tonåringar). Ofta beställer vi in bara förrätter men priset brukar hamna på samma eftersom vi sällan kan begränsa oss utan det brukar bli ca 10

En taverna i Agia Marina som håller lägre priser än alla andra är Romanza. Varmrätter 5 euro, en liter vin 5 euro, stor Mythos 2 euro...
Kan även rekomendera Symposio och Drossia i Platanias. Symposio är lite "finare" men har ändå bra priser... Deras Stifado är så god
Ska ni äta frukost på rummet rekomenderar jag er att ta bussen bort till Lidl och handla...det tjänar man väldigt mycket på jämfört med alla små dyra supermarkets.

Malin - som åker 5 juni
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-10, 17:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Ja, så har vi det här med vin till maten. Den som beställer flaskvin kommer att upptäcka att vinet i sig är av ofta hög kvalitet, men det kostar!!!

Att beställa vin i plåtkrus "From the barrel" reducerar priset högst väsentligt. Ofta stannar ett halvliterskrus på cirka 2,5€ medan ett helrör flaskvin förmenas hamna runt 10-15€!!

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-10, 21:35
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Sverige är ju för fasen ett billigt land!

Grekland är också hyfsat billigt om man jämför med länder som Italien, Frankrike och Schweiz!

Förra sommaren fick jag ge 11€ för en fjuttig öl på 27 cl på flygplatsen i Nice
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-23, 12:17
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Var ligger Lidl? Vilken buss tar man lämpligast dit?
// Lenada
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-23, 12:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Jag har aldrig handlat på Lidl varken här hemma eller i Grekland. Kanske är jag felunderättad men visst har Lidl lite närproducerad mat och mycket importerat. Jag tycker att vi ska gynna landets egen matkultur under våra korta besök där. Handla närproducerat i största möjliga mån. Gå till butiker som säljer mat från trakten. Handla era kryddor av gumman med det lilla ståndet, brödet hos den lokale bagaren, frukten i den lokala fruktaffären eller på den lokala markanden där det finns osv.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-23, 12:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av lenada Visa inlägg
Var ligger Lidl? Vilken buss tar man lämpligast dit?
// Lenada
Lidl ligger i Agii Apostoli, man tar bussen som går in till Chania och går av vid stoppet ca 200 m innan Lidl.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-23, 12:32
dahlqvist dahlqvist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett Visa inlägg
Har läst flera trådar där man skrivit att prisnivån på mat varit bra, dock är många utav dessa inlägg gamla?
Har nu hört från en bekant, som varit i området nyligen, att priserna inte skiljer sig mycket från hemma...
Kan det verkligen vara sant? Naturligtvis förstår jag att det beror på var man går, och jag skulle därför uppskatta tips på några tavernor i området där priserna fortfarande är bra (dvs, mycket lägre än hemma = familj med 4 barn/tonåringar och en hungrig pappa...) och där maten smakar gott! Det gör inget om de har billigt och gott vin där heller (säger mamma som ska passa på att ta semester oxå)... Tavernor i Platanias fungerar också, jag har förstått att dessa två byar i princip ligger på samma ställe?

Tack på förhand.
Priserna på mat varierar lite..Strandrestaurangerna är dyrast sen blir det billigare ju längre upp i byn du kommer..Roka är en billig familjeägd taverna
med jattegod mat i övre Agia Marina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-23, 12:35
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har aldrig handlat på Lidl varken här hemma eller i Grekland. Kanske är jag felunderättad men visst har Lidl lite närproducerad mat och mycket importerat. Jag tycker att vi ska gynna landets egen matkultur under våra korta besök där. Handla närproducerat i största möjliga mån. Gå till butiker som säljer mat från trakten. Handla era kryddor av gumman med det lilla ståndet, brödet hos den lokale bagaren, frukten i den lokala fruktaffären eller på den lokala markanden där det finns osv.

Eva
Om man ska handla närproducerat så är det nog bara marknad eller saluhall som gäller... Har sett att de hotell jag bott på (även restauranger) handlar på Lidl...vin på "tetrapak" som sedan hälls upp i krus som "husets"...
I turistorterna väster om Chania finns knappt butiker som säljer mat från trakten, iaf har inte jag hittat några.
Jag handlar inte på Lidl här i Sverige men reskassan brukar kunna krympas en hel del genom att göra ett besök där och det tycker jag det är värt.

Malin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-23, 13:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Oj så trist bor det inga greker alls i det här området eller de kanske också handlar på Lidl? Jag har bara åkt igenom men i Chania fanns det förr bra med affärer. Älskade att gå i de lokala små mataffärerna förr när jag besökte Rethymnon och det fanns ett stort utbud att välja bland.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-23, 13:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Om man inte räknar servicebutiker till loka butiker, då är det väldigt ont om dem väster om Chania.
Grekerna som bor det området åker till Chania och till Lidl i Ag. Apostoli för att handla det syns på det ofta stora antal kassar de släpar med sig på busssen.
Prisnivån i Ag. Marina skiljer sig inte från övriga Kreta, det är ju nästan alltid så att de restauranger längs stränderna/hamnen tar mest betalt, ofta får man mycket bättre mat till lägre pris om man orkar ta sig bort från dessa ställen.
//
Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-23, 18:50
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Härhemma handlar jag aldrig på Lidl, men för att hålla reskassan nere så handlar jag där när jag kan när jag är i Grekland. Precis som någon annan skriver här så handlar många hotell och restauranger därnere också där...
Visst vore det underbart - i de bästa av världar- om jag som turist slapp bry mig om priserna när jag handlar, och bara handla det jag vill ha oavsett pris. Tyvärr har Grekland "skjutit sig själva i foten" anser jag, när de ohämmat höjde priserna rejält efter Euro-starten...
Men, dit jag vill komma är: Lidl i Grekland är väldigt noga med att skylta på hyllorna vilka av deras varor som är Greklandsproducerade. Bra tycker jag.
Ha det gott/ Lenada
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-23, 19:03
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

det är inte bara Grekland som höjt priserna efter Eurons införande. Det har nog dom flesta länder passat på att göra. Jag vet ju bara hur det var på Teneriffa sedan man började använda Euro. Tack för att vi inte fick den valutan i Sverige.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-03, 11:23
Smillis Smillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Lidl ligger i Agii Apostoli, man tar bussen som går in till Chania och går av vid stoppet ca 200 m innan Lidl.
Vi ska åka till AM i juni/juli och jag blev lite osäker på det här med var Lidl ligger I AA. Buss mot Chania borde vi hitta men vilken hållplats ska man gå av vid eller finns det bara ett stopp i AA? Kan man fråga busschauffören eller de pratar bara grekiska?

Har även läst på andra ställen att man rekommenderar två andra supermarkets; INKA & Marinopoulos, finns de i AM eller Platania?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-03, 11:53
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av Smillis Visa inlägg
Vi ska åka till AM i juni/juli och jag blev lite osäker på det här med var Lidl ligger I AA. Buss mot Chania borde vi hitta men vilken hållplats ska man gå av vid eller finns det bara ett stopp i AA? Kan man fråga busschauffören eller de pratar bara grekiska?

Har även läst på andra ställen att man rekommenderar två andra supermarkets; INKA & Marinopoulos, finns de i AM eller Platania?
Bussen brukar bara stanna på ett ställe. Fråga busschauffören om ni vill vara säkra. När ni gått av bussen ser ni trafikljus längre fram, där ska ni svänga in till vänster och då ser ni Lidl. Ligger ett jättestort Inka mittemot. Det finns Inka både i AM och Platanias men där är mer "turistpriser". De byggde ett nytt Lidl i Platanias ifjol men det öppnade aldrig, kan ju hoppas att det öppnar i år.

Malin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-16, 23:56
IaK IaK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Alingsås
Inlägg: 5
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Åker också till AM i juni. Har du varit där förut? Första ggn för oss. Jag har stora förväntningar...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-17, 19:30
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Kokkola, Finland
Inlägg: 36
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Vi var i AM för två veckor sedan och ett flertal av restauranägarna som vi pratade med hade sänkt prisen sedan senaste år pga det allmänna ekonomiska läget. Det finns INKA i både AM och Platanias.


Hälsningar

Benna
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-18, 16:23
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Lidl kommer förmodligen inte att öppna i Platanias. Hela vintern har den byggnaden stått till försäljning, tyvärr.
Annars ligger nog priserna lika vad gäller INKA och Marinopoulos, eller Carrefour som det nu heter.
Tycker nog att det blivit lite höga priser i övrigt.
//June
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-18, 22:11
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Nej jag hoppas INTE att det öppnar i år eller något annnat år. Tycker inte om Lidl, handlar mycket hellre på INKA när jag är på semester i Platanias!
Är det någon som vet hur mycket man tjänar på att handla sin frukostmat på Lidl kontra INKA, skulle va roligt att veta vilka summor vi talar om här när vi pratar om att själva resan till Kreta går på några tusenlappar.
Längtar dit ska åka i september

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Bussen brukar bara stanna på ett ställe. Fråga busschauffören om ni vill vara säkra. När ni gått av bussen ser ni trafikljus längre fram, där ska ni svänga in till vänster och då ser ni Lidl. Ligger ett jättestort Inka mittemot. Det finns Inka både i AM och Platanias men där är mer "turistpriser". De byggde ett nytt Lidl i Platanias ifjol men det öppnade aldrig, kan ju hoppas att det öppnar i år.

Malin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-18, 22:39
imat imat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Helt enig med Lotti,om det med Lidl, men jeg liker best å handle på Atlas i Agia Marina.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT