Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-16, 15:32
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Kan man åka till Kos?...

Hej!
Allt är natruligtvis en smaksak, men... Vi har varit på flera av de Grekiska öarna, som Allonisos, Sifnos och Milos och nu i sommar Tinos, Naxos och kort på Santorini. De mindre, pittoreska öaran, inte fullt med så mycket turister och framför allt inte turistorterna, är vad vi gillar och vad vi är lyriska över när vi kommer hem. Nu ska mina svärföräldrar åka en vecka till Kos, bl.a. därför att "jag talat så varmt om öarna". Hjälp, vad får de då för bild?
Själv skulle jag aldrig välja den ön, bl.a. beroende på vad jag kan läsa på Kalimera, så min fråga är nu, bör jag avråda dem från att åka och i så fall, vilken av de större öarna, som har charter, skulle vara bättre? Hur autentiskt är det egentligen på Kos. Bör nämna att de ska åka i början av okt. så det är inte mitt i värsta turistsäsongen.
Tack!

Mvh
Kajsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-16, 16:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Jösses, Kajsa, läs Jannes resedagbok så får du se hur mycket fantastiskt det finns att se på Kos! Gå in under "Kalimerahörnor", sedan till "Kalimeras hörna" och läs om dagarna 7 - 12, så kanske även du ändrar din (förutfattade ) uppfattning om ön! Man MÅSTE ju inte hålla sig till bargatan...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-16, 16:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jösses, Kajsa, läs Jannes resedagbok så får du se hur mycket fantastiskt det finns att se på Kos! Gå in under "Kalimerahörnor", sedan till "Kalimeras hörna" och läs om dagarna 7 - 12,
Gör det! Kos är underbart!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-16, 18:00
kos44s avatar
kos44 kos44 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: GÖTEBORG
Inlägg: 285
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Gör det! Kos är underbart!
AMEN!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-17, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa Visa inlägg
Bör nämna att de ska åka i början av okt. så det är inte mitt i värsta turistsäsongen.
Vi var på Kos för en dryg vecka sedan, och där var hur lugnt som helst, och ännu lugnare när dina föräldrar åker. Informationen om Kos som finns här på Kalimera ska uppdateras när jag kommer hem.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-28, 17:14
iila iila är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 1
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Hej Kajsa!
Jag och maken 48/51 år tycker Kos är en härlig ö. Vi var där första ggn för 24 år sedan, då vi träffades där, andra 14 år sedan med barnen och nu själva första och andra veckan i september. Och vi tycker faktiskt det är en riktig trevlig ö. Bargatan är mkt lugnare och där behöver man inte vistas nattetid, om man inte vill. Däremot cykeln är ett underbar färdmedel att ta sig fram på. Cykelvägarna är utbyggda så man slipper blandas med bilar, dock med andra cyklister. Det var blandade åldrar på besök.
Vi bodde på ett hotell som heter Phillipion med havsutsikt inte fyskam. Inga ungdomar som stojade. Måste passa på att rekomendera en restaurang som heter Petrion, ligger Ioannou Theologou Square, Old Town, Kos stad. Om man gillar grekiskt Meze men med nytänkt hopsättning ska man besöka stället. Ligger bakom kommers och bilavgaser, syrerikt ställe. Bra priser och trevlig personal. Besökte med bil Mastihari, tyvärr alldeles för mkt sjögräs i vattnet för vår smak. Men en otrolog gullig by. Thermastranden som ligger i Therma rekomenderas, stranden är känd för sina heta källor. Från Bergets innandöme rinner mineralrikt, hett vatten ner i en naturlig havspol. Blir det för hett svalkar man sig i havet som ligger precis intill. Har man inte bil tar man sig med stadsbuss nr 5 från Kos Stad.

Hälsningar
Ingela
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-29, 08:26
Kosjan Kosjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: rydebäck
Inlägg: 30
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Hej Kajsa.
Ja vad skall en som varit på Kos 25 gånger säga då.
Jag och min hustru älskar denna Ö och där man kan ha det hur
stilla som man vill ha på en semester eller hur mycket liv som helst.
Det finns små mysiga tavernor och det finns stora restauranger
så det är ju bara att välja vad som man vill ha.
God mat och dryck finns alltid att få.
Bra bussar till alla stränder och platser.
Man kan också hyra Bil,Eu-moped eller cykel det är bara
att välja vad som önskas.
Man kan ju också promenera det finns mycket att göra
och om man vill så finns ju alltid (Bargatan) att ha om man
så vill.
Sitter och väntar på att nästa års katalog kommer ut så att
man kan beställa nästa års resa.

Många glada Koshälsningar önskar Kosjan med fru.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-07, 17:59
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Kan man åka till Kos?...

Hej hej!!

Ja jag måste ju bara instämma med alla andra som skrivit här och då speciellt Kosjan med lille fruen som jag ju faktiskt brukar träffa därnere, hihi!!

Dessutom måste jag ju vara värre än honom , jag har nu varit där 28 ggr sedan -86 och denna ö är bara BÄST!!

Hälsningar Sanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT