Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-31, 23:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard PIKILIA

Vi liker godt, og velger ganske ofte, forskjellig type Pikilia

I Naoussa "fant" vi en variant vi ikke har sett (oversett?) tidligere, det var en varm Pikilia med Tradisjonelle retter
Det var en Pikilia for to personer, og det var minst til to!
Vi gjorde store øyne da den ble satt på bordet
Og selv om alt var supergodt - så b l e det litt igjen

13 euro var en virkelig g o d pris for dette:

Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-01, 00:09
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: PIKILIA

Vi velger også ofte Pikilia som lunch, og selv om det ikke står i menyen, kan man be om det, og mange steder vil de da sette sammen en pikilia. Man kan gjerne spørre etter en kombinasjon av kalde og varme småretter..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-01, 06:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: PIKILIA

Kari det ser helt fantastiskt ut. Tänk att allt går att få i Grekland. Nu blev jag sugen på Gigantes. Kvinnokoperativet i Petra serverade en ungslagad potatis smaksatt med senap och kryddor som jag aldrig ätit tidigare i Grekland. Ungstillagad potatis är en av mina favoriter i Grekland. Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-01, 09:21
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: PIKILIA

Der var det mye gott, Kari :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-01, 14:11
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: PIKILIA

Det där såg riktigt gott ut. Måste nog ge Pikalian en till chans. Har provat en gång och det var ett riktigt bottennapp. En bekant till mej sa: du som rest så mycket i Grekland har du aldrig ätit pikalia människa? Nä vad är det? Ja det är väldigt gott. Sagt och gjort vi traskade till närmsta taverna/restaurang och beställde pikalia. In kommer ett stort fat med ett berg med diverse mat, där fanns olika sorters bläckfisk, friterade småfiskar, köttbitar, korvar, potatis och gud vet vad i en salig röra. Såg inte gott ut och var det inte heller. Tror att språkförbistringar var orsaken, förmodligen frågade kyparen om vi ville ha skaldjur, kött eller fisk. Så kan det gå. Men jag ska prova igen. Tack för det fotot.


Inger
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-01, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
13 euro var en virkelig g o d pris for dette:
Ser fantastiskt ut.

Tyvärr glömmer vi bort att Pikilia finns att beställa, det står ju sällan på menyn och då tänker vi inte på det.




Här är en mumsig pikilia som vi åt på Ikaria. Det var det enda som fanns att beställa, och då gjorde vi så klart det.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-01, 15:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av Inger Visa inlägg
Måste nog ge Pikalian en till chans. Har provat en gång och det var ett riktigt bottennapp.
Pikilia är inte en egen maträtt. Pikilia innebär att du får "litet av varje" och är olika beroende på var du är och vad de har lagat för dagen. På vissa ställen står den på menyn, och då kan du välja t ex varm eller kall, kött eller fisk osv. På andra ställen är det bara att fråga om det så plockar man ihop litet av varje ute i köket. Litet rysk roulette över det hela, men jag har aldrig råkat på något bottennapp.

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-01, 18:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: PIKILIA

Vilka goda "pikilior" det ser ut och vara Jag äter ofta en kall pikilia till lunch och då brukar det se ut såhär


Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-02, 00:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ser fantastiskt ut.

Här är en mumsig pikilia som vi åt på Ikaria. Det var det enda som fanns att beställa, och då gjorde vi så klart det.
Den var fantastisk god, Janne

- og deres Ikariapikilia kan jeg også s e at smakte veldig godt
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-02, 00:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vilka goda "pikilior" det ser ut och vara Jag äter ofta en kall pikilia till lunch och då brukar det se ut såhär
- har spist noen sånne tidligere vi og, Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-02, 00:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av Inger Visa inlägg
Det där såg riktigt gott ut. Måste nog ge Pikalian en till chans. Har provat en gång och det var ett riktigt bottennapp. En bekant till mej sa: du som rest så mycket i Grekland har du aldrig ätit pikalia människa? Nä vad är det? Ja det är väldigt gott. Sagt och gjort vi traskade till närmsta taverna/restaurang och beställde pikalia. In kommer ett stort fat med ett berg med diverse mat, där fanns olika sorters bläckfisk, friterade småfiskar, köttbitar, korvar, potatis och gud vet vad i en salig röra. Såg inte gott ut och var det inte heller. Tror att språkförbistringar var orsaken, förmodligen frågade kyparen om vi ville ha skaldjur, kött eller fisk. Så kan det gå. Men jag ska prova igen. Tack för det fotot.


Inger
Den v a r spesielt god
- og pikilia b r u k e r å være godt, så prøv igjen, spør om å få forretter, eller fisk, eller kjøtt, ikke en blanding av alt, Inger

E n gang i løpet av alle årene, det var i Rethymnon, har vi fått en ( heldigvis liten) pikilia , den var "trist"! Bl a fikk vi Hardkokte e g g, d e t hører ikke med til det jeg ønsker meg på en pikilia!

Senast redigerad av kari den 2014-08-02 klockan 00:49.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-02, 00:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
Der var det mye gott, Kari :-)
Ja, h v e r rett vi smakte på var bare s å god
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-02, 00:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: PIKILIA

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kari det ser helt fantastiskt ut. Tänk att allt går att få i Grekland. Nu blev jag sugen på Gigantes. Kvinnokoperativet i Petra serverade en ungslagad potatis smaksatt med senap och kryddor som jag aldrig ätit tidigare i Grekland. Ungstillagad potatis är en av mina favoriter i Grekland. Eva
Ja, jeg tror du og hadde likt disse smakene, Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-02, 05:49
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: PIKILIA

Nu har jag fått fler vackra bilder på till synes goda pikalior. Ska helt säkert testa det i höst i Koroni. Toppen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT