Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-17, 19:28
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Viktuppgång

Tänk att man alltid går upp i vikt när man är i Grekland! Är det fler som har samma problem? Nu är det 5:2 som gäller resten av semestern...
Tycker ändå inte att jag äter så mycket när jag är där, men maten är nog fetare än vi är vana vid och så äter man på andra tider antar jag. Suck!

Katitzi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-17, 19:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Viktuppgång

Den här resan klarade vi oss faktiskt riktigt bra. Tre veckor på Karpathos utan viktuppgång och kom hem med bättre ork än när vi reste. Anledningarna kan vara flera. Vi reste utan barn, vilket gjorde att intagen av glass, chips, kakor, godis och milkshakes reducerades till ett minimum. Vi hade friska fötter och ben, så vi kunde ta långa och många promenader. Och så var vi mycket restriktiva med kolhydraterna och lämnade oftast kvar både ris och potatis på tallrikarna. Alkoholintaget var dessutom minimalt.

Så vi är nöjda även ur denna synvinkel.

Karin
som har börjat fundera på ett resebrev...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-17, 22:20
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Viktuppgång

Ja, alltså-jag vet inte riktigt.Förut när jag reste ensam till Grekland och ofta stannade en månad el.mer OCH var yngre,tyckte jag att jag gick NER i vikt.Kan ha berott på ålder,mindre pengar att röra sig mer,mer motion osv.
Nu varierar det.Vi går och simmar mycket,så jag tror att det hjälper.Ibland kommer jag hem och känner mig tjock(fast då är man brun,så det gör inte så mycket) och ibland känner jag mig smal och oändligt vacker!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-17, 22:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Viktuppgång

För mig är det tvärtom, jag går ner i vikt.. MEN.. det beror ju på att jag är så aktiv och vandrar mer när jag är på semester.. Äter gör jag som hemma.. dvs efter mitt behov.. men visst är maten något fetare i Grekland.. med alla oljor mm...men så gott!!..

Jag kan äta med gott samvete för det behövs för mig som oftast är väldigt aktiv!
Blir alltid väldigt stärkt och känner mig friskare än någonsin efter en semester i Grekland!


Sunny(som längtar tillbaks till Amorgos)..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-18, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Viktuppgång

Jag undviker de oljigaste rätterna och rör på mig ganska mycket så någon viktuppgång blir det inte för mig. Det som ger onödiga kalorier är ju att det blir lite vin, retsina och en ouzo då och då. Sista resan var det dåligt väder så det blev en riktig mat och fikaresa men ingen viktuppgång. Antagligen tack vare de backiga och vackra gränderna i Molyvos och den vällagade maten.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-18, 10:07
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Viktuppgång

Vi går också mycket när vi är i Grekland. Men man lurar sig nog lite, tänker ok en sallad till lunch är väl inte så farligt. Men en tjock skiva fetaost, olivolja över och bröd med tzatziki till... nästan varje dag! Men maten är ju SÅ god!

Katitzi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-19, 16:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Viktuppgång

När vi reste sex månader i Grekland 2007 gick jag ner tre kilo. Trodde inte mina ögon när jag kollade vågen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-19, 17:30
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Viktuppgång

Jag vet inte om jag går upp eller ner, för har inte vägt mig på flera år
Har dock samma storlek på kläderna som vanligt, så det händer nog inte så mycket


Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-19, 17:45
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Viktuppgång

Vill ni veta hur det fungerar för aktiva långliggare? Vi promenerar och går på gym ungefär lika mycket i Sverige som på Kreta. Jag brukar då gå upp c:a
2 kg under Kretatiden och Ylva ungefär 5 kg. När vi återvänder är vi tillbaka till matchvikt igen! Det är skillnad att äta svenskt och njuta grekiskt!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-19, 19:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Viktuppgång

För oss är det nog likadant ,går upp på Kreta, under vintern ,går ned under sommaren i Sverige.Vi försöker vara aktiva på Kreta,promenerar osv.Men i Sverige jobbar vi på landet,äter kanske mindre och går ned c:a 4kg,Dom tar jag tillbaka under Kreta vistelsen men min fru har börjat med 5:2 dieten,få se hur det går.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-19, 19:26
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Viktuppgång

Ja det är ju inte massor av kilon jag går upp, men 2-3 kg på två veckor brukar det vara.


Katitzi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-19, 20:17
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Viktuppgång

Jag lyckades gå upp 3 kg på en vecka i Parga. Samlar på mig en massa vätska och nu efter bara en vecka hemma är vikten samma som innan resan.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-19, 21:01
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Viktuppgång

På två veckor på Thassos förra året gick jag upp 3,5kg trots att jag var ute och sprang min mil var tredje dag... Tror det är ölen i kombination med den oljiga maten. Men det är värt det!!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-19, 21:18
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Viktuppgång

Jag joggar 1 mil varje morgon samt vandrar varje dag, gym några ggr unde 2 veckorsresor, dricker ingen alkohol men inte hjälper det, några kilon upp blir det varje resa. Rör mig lika mycket på resa som hemma men äter ju betydligt mer på resorna. All god mat som finns, bara frukosten ser ju helt annorlunda ut än hemma. Sen lunch o middag bestående av mycket gott, och för att inte tala om de goda glassarna. Så summan av allt det goda och sen allt bröd gör att det sätter sig några kilon varje gång, inget som gör något men de brukar ändå försvinna snabbt när vardagen tar vid. Och fram för allt är det värt det, semestern ska man njuta av, det gör jag av träning, vandring och god mat.
ElisabethK
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-20, 00:25
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Viktuppgång

Jag/vi brukar också gå upp i vikt 2-4kg på två veckor ca. I vårt fall gissar vi att det mest beror på onyttig mat och godsaker
Långa lata dagar på stranden med fetaostpajer, frape med socker, och annat bidrar naturligtvis.
Däremot tror jag inte den grekiska maten är speciellt onyttig med de val vi gör.

Intressant att så många har liknande erfarenheter i alla fall.
Göran&Carina
(Som på måndag ska njuta av två veckor på Lefkas)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-20, 11:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Viktuppgång

Jag gick alltid ned på mina resor förr, men nu är det snarare lite upp

Men jag bryr mig inte om det. Jag äter allt jag vill men har slutat med allt bröd till maten och frukost...Äter ju aldrig det hemma heller numer. Öl har jag aldrig gillat så värst så det dricker jag bara något enstaka glas. Men mer vin blir det ju...

Vi är heller inga som äter glass , söta bakverk eller dricker drinkar eller äter chips så jag tycker nog att vi ofta äter nyttigare i Grekland. Fast så klart de där stekta auberginerna är ju förrädiska!

Motionen blir det långa promenaderna...

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-20, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Viktuppgång

Jag äter inte heller bröd är inte så förtjust i det helt enkelt. Äter alla grönsaksrätter, mycket fisk och kött eller kyckling ibland. Dricker cappuccino och ibland en liten likör. Loukomades gillar jag så det blir en gång eller två på en vecka. Jag vägde mig inte efter resan men tror nästan att kläderna satt lite ledigt över höfterna. Ingen av de ställen där jag åt på Lesvos serverade speciellt oljig mat utan det mesta var bra tillagat. Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-20, 11:59
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Viktuppgång

Äter inte heller massa bröd, men vitlöksbröd är ju så gott, så det blir det ibland Samt en brödbit är gott till och "skrapa tallriken" med tex efter stifado Tsatsiki skall ätas med en brödbit också


Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-20, 12:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Viktuppgång

Jag har också minskat på brödintaget när jag är i Grekland.. försöker komma ihåg det varje gång jag gör en beställning.. att jag ingen brödkorg vill ha.. det räcket gott och väl med maten, förutom till tsatziki förstås!!

Till frukost blir det alltid youghart och frukt, inget bröd!

Orsaken till min viktnedgång i Grekland, beror på att jag rör mig på ett helt annat sätt där, hemma bestiger jag inte höga berg och går i många uppförsbackar, jag tränar hemma också cyklar och springer i motionsspår.. MEN.. det är ju min kropp van vid!

Så fungerar min kropp, måste göra något utöver det vanliga för att gå ner i vikt.. "chocka" den lite.. ...joggar jag tex samma sträcka hemma i samma tempo varje gång.. då påverkar det inte min kropp eller vikt ett dugg..man måste utöka och göra något extra....

Sunny(som längtar till de höga Amorgosbergen)..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-20, 12:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Viktuppgång

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Tsatsiki skall ätas med en brödbit också

Riitta
Vi spiser ikke brød, og sier i fra om det,
men TZATSIKI spiser vi
Jeg vet ikke h v o r mange ganger servitørene sier, i "vantro", når de kommer med Tzatzikien, "er det sikkert at dere ikke vil ha brød "
- og d e t er det, Tzatsiki er jo veldig godt til så mye
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT