Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-08, 12:40
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Ev Kretaflytt

Efter att ha tillbringat en vecka i Hersonissos i somras så är jag väldigt sugen på att flytta dit. Gillade verkligen stället.

Jag ser att Hersonissos inte verkar ha så gott renomé hos flitiga resenärer. Vad är det för skillnad på resten av ön isåfall?
Vi var nöjda med att det inte låg i värsta turiststråket bortåt Chania...
Ang antalet ryssar, är de fler i Hersonissos än resten av Kreta?

Jag ska åka ner och sondera terrängen iaf, bo där några månader och se hur det utvecklar sig. Vill gärna ha tips och råd och lär återkomma med frågor ang arbetsmarknad och andra praktiska problem.

Vad bör jag tänka på i detta första steget?

Senast redigerad av SvinFin den 2015-01-08 klockan 13:15.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-08, 17:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Du kan hitta en hel del synpunkter ovan: "Om Grekland", underrubrik "Leva & bo i Grekland" angående boende.
Hitta jobb kanske du kan ordna under turistsäsong. Men under övrig tid av året är det både svårt med jobb och önskvärt är kunskaper i grekiska.
Hersonnisos är om möjligt mer turistiskt än det område du nämner. Ryssar hittar du nog på de flesta all inclusive- hotell på Kreta. Men antalet minskar nog nästa år p.gr. av den ryska krisen. Annars är byn mest besökt av engelsmän, som inte alltid uppför sig så bra, sägs det.
Det du bör tänka på i första hand: ha inte så stora förhoppningar!
/ Jannis, som ändå önskar dig "lycka till"!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-09, 06:46
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Mhm, så fel man kan ha. Jag grundade turismuttalandet enbart pga de svenska charterbolagens hotellplaceringar. Där ligger de som ett pärlband utmed Chaniakusten så jag drog nog bara en förhastad slutsats. Sen hör det väl till saken att man är skadad från Kanarieöarna där i stort sett allt är exploaterat. Vi är vana vid annat, kan man säga.

Att arbetsmarknaden är stendöd är jag beredd på och initialt kanske det inte är helt nödvändigt med ett jobb. Några månader för att sondera terrängen är det första målet. Förhoppningarna hålls låga, den saken är klar.

Vi gillade iaf Kreta såpass mycket att en framtid där vore perfekt. Väldigt vacker ö och stor nog att utforska en bra tid framöver.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-09, 09:42
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Om du har möjlighet så rekommenderar jag dig att resa till södra delarna av Kreta, både på öst o väst. Där hittar du något ganska annat än på de norra orterna. Det beror ju givetvis vad man vill ha, men det är synd om du missar det, då du ju verkar ha plan på mera långvistelse på denna ö som är ett land
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-09, 11:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Helt rätt, Ramses! Undvik turistområdena, de flesta ligger på norra sidan!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-09, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Jag grundade turismuttalandet enbart pga de svenska charterbolagens hotellplaceringar. Där ligger de som ett pärlband utmed Chaniakusten så jag drog nog bara en förhastad slutsats.
Månag brittiska charterbolag håller till på östra Kreta, bland annat i Hersonissos och i Malia.

Citat:
Vi gillade iaf Kreta såpass mycket att en framtid där vore perfekt. Väldigt vacker ö och stor nog att utforska en bra tid framöver.
Kreta är så mycket mer än de stora turistorterna i norr. Merparten av ön är inte exploaterad. Hyr en bil och utforska ön i lugn och ro så kommer ni garanterat att hitta ert paradis.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-09, 15:14
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Nu fick jag lite att fundera på. Saken är den att när vi var på plats så hyrde vi fordon fem av de sju dagarna och tillbringade egentligen väldigt lite tid i Hersonissos. Vi var i princip där och åt på kvällarna. Kreta är helt otroligt fint och vi såg så mycket som vi fastnade för. De här dagarna så fick vi ju bara en liten försmak av allt som finns att upptäcka och det slog an en sträng hos oss.

Jag fick bra kontakt med en kille som jag slog mig i slang med och vi mejlar i detta nu. Han hjälper till med att skaffa bostad och det känns skönt att ha en sådan kontakt på plats. Det underlättar kraftigt i detta läget. Han har koll på läget just i Hersonissos så då faller sig det valet naturligt, men inget är hugget i sten.

Det är ju det ni beskriver som är det egentliga målet.
En start på plats är nödvändig, sen får vi se varåt det drar.

Sen har jag givetvis en massa praktiska frågor men det återkommer jag till.
Tack för era svar så länge.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-09, 16:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
En start på plats är nödvändig, sen får vi se varåt det drar.
Berätta gärna hur det går.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-09, 16:59
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Berätta gärna hur det går.
Absolut.
Fyll gärna på med tips och råd, allt är välkommet.
Jag lär säkert använda tråden som ventil även när jag är på plats.

Nu är planerna lika spikade som en vindflöjel.

Om jag väljer att bila ner, vilken färjelinje är bäst för att få med bilen till bästa pris?
Jag har förstått att det är väldigt enkelt att göra om bilen till grek så det alternativet är absolut aktuellt.

Bankkonto, är det enkelt att fixa på plats och vad krävs för det?

Löneläget ser väldigt lågt ut så jag får nog se det som att jag slipper sitta sysslolös om jag skulle få arbete. Det förlänger vistelsen i vilket fall.

Mobilt bredband, finns det bra alternativ och gärna med kontantfunktion?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-14, 15:13
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Eftersom jag avser att bila ner till Kreta så har jag försökt hitta en bra färjelinje som tar bilar. Det finns en uppsjö av dem, minst sagt.
Vilken linje brukar de boende använda när de tar sig till fastlandet?
Det borde finnas en "vardagsfärja" eftersom trafiken borde vara ganska frekvent den vägen.

Någon som vet?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-14, 15:34
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Inte mycket vet jag, men vet att det är dyrt ta med bil på båtarna.
Därför är den kortaste vägen den billigaste. Den kortaste är mellan Gythio på Pelepnessoss och Kissamos på västra Kreta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-14, 16:09
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Inte mycket vet jag, men vet att det är dyrt ta med bil på båtarna.
Därför är den kortaste vägen den billigaste. Den kortaste är mellan Gythio på Pelepnessoss och Kissamos på västra Kreta.
Tack.
Jag har tittat på Minoan lines och hos dem kostar det 850 kronor att ta med bilen. Det tycker jag är överkomligt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-01-14, 16:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Tack.
Jag har tittat på Minoan lines och hos dem kostar det 850 kronor att ta med bilen. Det tycker jag är överkomligt.
Nej. det lät inte farligt. Mellan vilka hamnar?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-01-14, 17:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Jag vet inget om färjor!
Vi använder bara våra svenska bankkort. Du drabbas av den grekiska byråkratin, om du ska ha grekiskt bankkonto. Det räcker inte med pass. Du behöver skattenummer också.
Bredband kan du ordna på OTE, den grekiska motsvarigheten till Telia, men som numera är privatägt.
/ Jannis
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-01-14, 17:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Angående bilen, vänta med att byta nationalitet på den tills du vet mer om tullar och sånt ! För oss var det klart bättre att köpa bil här och så lät vi en svensk kille som skulle flytta hem ta hand om vår bil.

Om du har gott om tid finns det mycket att läsa , många bloggar om sitt liv både här på Kalimera och på andra ställen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-01-14, 22:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag vet inget om färjor!
Vi använder bara våra svenska bankkort. Du drabbas av den grekiska byråkratin, om du ska ha grekiskt bankkonto. Det räcker inte med pass. Du behöver skattenummer också.
Bredband kan du ordna på OTE, den grekiska motsvarigheten till Telia, men som numera är privatägt.
/ Jannis
Om det är som förr behöver din pappa skriva under kontoansökan och de vill även veta vad han jobbar med. 😁
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-01-15, 09:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Skal du bo i Hellas bør du ha skattenummer, såkalt Afimi, ΑΦΜ. Det kreves i mange sammenhenger, og betyr IKKE at du er skattepliktig. Noe problem å få gresk konto er det heller ikke, det banken trenger å se er passet ditt, Afimi og bevis på fast adresse, f.eks en strømregning i ditt navn på den aktuelle adressen i Hellas. Har du ikke det, må du få en fastboende greker med deg til banken, slik at kontoen kan registreres på hans/hennes adresse. Slik var det iallfall i AlphaBank der jeg har konto.

Pappa måtte ikke skrive under på noe som helst, og det var jo bra, for han er død.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-01-15, 10:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Många reagerar på detta med faderns namn som ska stå på alla officiella papper. Numera finns födelsenummer här, AMKA, men detta med fadern var förstås en del i identifieringen av en person, och hänger med ett tag till...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-01-15, 11:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Många reagerar på detta med faderns namn som ska stå på alla officiella papper. Numera finns födelsenummer här, AMKA, men detta med fadern var förstås en del i identifieringen av en person, och hänger med ett tag till...
Ja, da jeg var på Politistasjonen i Chania (etter uhellet vårt) måtte jeg oppgi navn på både mine og Arne's foreldre, og de er med i politirapporten
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-01-15, 13:55
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Nej. det lät inte farligt. Mellan vilka hamnar?
Mellan Piraeus - Heraklion. Det verkar vara fräscha färjor dessutom, det gillar jag.

http://www.minoan.se/priser_heraklion.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Angående bilen, vänta med att byta nationalitet på den tills du vet mer om tullar och sånt ! För oss var det klart bättre att köpa bil här och så lät vi en svensk kille som skulle flytta hem ta hand om vår bil.

Om du har gott om tid finns det mycket att läsa , många bloggar om sitt liv både här på Kalimera och på andra ställen.
Okej. Jag läste att man kan beställa papper för att regga om den från grekiska ambassaden och det skulle kunna göras kostnadsfritt när man var på plats. Jag beställer blanketterna så jag har dem med mig iaf. Ska kolla mer på det.
Bilen ska med i vilket fall. Hellre fylla den med det jag behöver några månader framåt än att landa med en väska på flygplatsen. Det är planen för tillfället...

Banken ja. Jag har mailat två banker och fått besked från dem och det verkar inte vara några problem så sett. Anledningen till bankkonto är att jag avser att jobba för att kunna förlänga vistelsen. Jag tror att det är knöligt för en arbetsgivare att sätta in lön i en svensk bank.

Var får jag det där skattenumret ifrån?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT